מבזק מס מספר 234 - 

מיסוי בינלאומי  20.12.2007

חידושים בנושא נאמנויות – עדכונים מכנס STEP - 20.12.2007

היום (יום ה') התקיים בת"א כנס STEP (Society of Trusts & Estate Practitioners) השנתי, בהשתתפות חברי הארגון ומרצים ממדינות שונות. בפתיחת הכנס הרצתה הגב' פרידה ישראלי, רו"ח המשמשת כממונה בפועל על הכנסות המדינה ושימשה כיו"ר הוועדה למיסוי נאמנויות ("ועדת ישראלי"), ועדה אשר בעקבותיה – אף כי לא תמיד בהתאם להמלצות וועדה זו – נחקק פרק רביעי 2 לפקודה.

הגב' ישראלי הציגה הצעת חוק לתיקון פרק מיסוי הנאמנויות שעברה בקריאה ראשונה. התיקון המוצע עוסק בעיקר בהקלת חובת דיווח החלות על הגורמים הקשורים לנאמנות, לרשות המיסים בישראל. בגדר זאת, תומר חובת הגשת דו"ח שנתי בחובת הודעה (במקרים שהוגדרו). ככלל, חובת הגשת דו"ח שנתי תחול על מי שחב במס על הכנסות הנאמנות. נאמן בנאמנות תושבי ישראל ובנאמנות לפי צוואה שיש בה נהנה תושב ישראל חייב בהגשת דו"ח שנתי; הוא הדין לגבי יוצר ונהנה בנאמנות תושבי ישראל, אשר ביקשו לייחס את הכנסות הנאמנות אליהם. לעומת זאת, יוצר שיצר נאמנות בשנת המס או שהקנה נכס לנאמנות, וכן יוצר שעלה לישראל וגרם בכך שהנאמנות תהפוך לנאמנות ת"י, יידרש להגיש הודעה בלבד. חובת מתן הודעה תחול גם על נהנה שקיבל חלוקה מנאמנות בשנת המס וכן על הנאמן במצבים מסוימים, כגון: בסיום נאמנות.

עוד מוצע להקנות לשר האוצר סמכות לפטור מחובת הגשת דו"ח נאמן בנאמנות יוצר תושב חוץ, בנאמנות לפי צוואה שאין בה נהנה ת"י ובנאמנות נהנה תושב חוץ – בנסיבות בהן היו לו בישראל רק הכנסות שחל לגביהן פטור ממס. הצעת החוק כוללת גם הרחבה של פטורים הניתנים לנאמנות שהפכה לנאמנות תושבי ישראל עקב עליית היוצר לישראל. ע"פ המוצע, גם הכנסות מעסק יהיו פטורות, בהתקיים תנאי החוק.

תחולת התיקון המוצע יהא 1.1.06; לגבי הודעות שונות, תחולת ההוראות תהא 60 ימים ממועד פרסום תיקון החוק או ממועד פרסום טופס רלבנטי, לפי המאוחר.

בנוסף, עדכנה הגב' ישראלי אודות תקנות שמשרד האוצר ורשות המיסים שוקדות על גיבושן. מטרתן ליצור מנגנונים שלפיהם הכנסות נאמנות תושבי ישראל, שמקורן מחוץ לישראל, ואשר חולקו או יועדו לתושבי חוץ, לא יחויבו במס בישראל; זאת בשונה מהמצב על פי הדין הקיים, שלפיו מלוא הכנסת נאמנות ת"י מחויבת במס בישראל, גם החלק המיוחס לתושבי חוץ. כמו כן צוין, כי בכוונת רשות המסים להציע הסדרי מעבר למיסוי הכנסות בנאמנויות שקדמו למועד תחולת פרק מיסוי הנאמנויות, בשיעורי מס נמוכים.

כולנו תקווה שהתיקון המוצע ותקנות הפיצול שהוצגו, כמו גם ההסדרים לגבי נאמנויות עבר, יתקבלו ויפורסמו בקרוב.


לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רובין-אשרוב (עו"ד) או לגדי אלימי רו"ח (עו"ד) משרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה