מבזק מס מספר 231 - 

מיסוי ישראלי  29.11.2007

ניכוי הוצאות לימודים, פס"ד בנק יהב (עליון) - 29.11.2007

ביום 28.11.07 פורסם פס"ד של ביהמ"ש העליון בעניין בנק יהב (ע"א 3501/05) העוסק בסוגיית ניכוי הוצאות לימודים שמימן הבנק ברובם לעובדיו. השאלה שהוצבה בפני ביהמ"ש העליון האם ניתן לראות הוצאות לימודים לתואר אקדמאי טובת הנאה בידי העובד מכח סעיף 2(2) או טובת המעביד.

רקע:

בעקבות הסדר בין הבנק והחשב הכללי למתן שירותים בנקאיים, חל מפנה בסוגי השירותים הניתנים על ידי הבנק ולפיכך החליט על מתן תמריץ לחלק מעובדיו לצאת ללימודים אקדמאיים. 44 מעובדי בנק יהב יצאו ללימודי תואר במינהל עסקים, כלכלה חשבונאות ומחשבים (לטענת הבנק- תארים בתחומי הבנקאות). הבנק מימן לעובדים אלו 75% משכר הלימוד (היתרה – מומנה ע"י העובדים בהנחה שחלק זה שיקף את טובת העובד) וביקש להתיר הוצאה זו כהוצאה מוכרת למעביד. מנגד, פקיד השומה (להלן: "המערער") דרש לראות בהוצאה למימון הלימודים כטובת הנאה לעובד החייבת במס לפי סעיף 2(2) ולפיכך יש לגלמה ולנכות המס בגינה לעובדים.

ביהמ"ש העליון קובע כי יש לבחון את ההטבה, במבחן "נוחות העובד" או "נוחות המעביד" מבחן אובייקטיבי (ולא מנקודת מבטו של המעביד דווקא – שכן עצם זה שהסכים לשאת בהוצאה כלשהי מעיד כי הדבר כדאי לו, עסקית) תוך התייחסות לעובד ולתפקיד אותו הוא ממלא וכן למידת ההנאה אותה מפיק העובד מהלימודים, האם נועדו הלימודים לשמר את הקיים או לשפר את מצבו של העובד.

עוד קובע ביהמ"ש כי אותן אמות מידה ישמשו הן לבחינת

טובת ההנאה כהכנסה לפי סעיף 2(2) לפקודה והן לבחינת ההוצאה לפי סעיף 17.

ביהמ"ש קובע כי לימודים אקדמאים מטבעם הם לתועלת האדם, תורמים לאישיותו ולהרחבת אופקיו וכי התואר האקדמי מקנה ללומד מעמד בשוק העבודה אשר אינו קשור בהכרח לתוכן הלימודים ומעיד על יכולות הלומד ורצונו להשקיע. כלשון ביהמ"ש: "תואר אקדמי יוצר את המקור המניב, הוא הוא העץ אשר ממנו צומחים פירותיו של הנישום…" 

לסיכום, ביהמ"ש העליון מקבל את הערעור וקובע: ".. הלימודים לתואר אקדמי, שבמימונם סייע הבנק לעובדיו, חרגו מגדרי "נוחות המעביד" – הגם שבודאי הפיק מהם גם המעביד יתרון, מנקודת מבטו- ואינם עומדים במבחן החיוניות לצורך ביצוע התפקיד: לעובדים ניתנה "טובת הנאה "שהיה בה ממש, והתארים האקדמיים עשו לשיפור מצבם ומעמדם גם מחוץ לתפקידם ולמקום עיסוקם הספציפי".

למגינת ליבנו מספר פעמים בפס"ד מתייחס ביהמ"ש אף ללימודי תואר שני תוך ציון כי "תואר במנהל עסקים וכן תואר שני – הממוקד אף יותר מתואר ראשון – מקנה ללומד את האפשרות לעסוק במקצוע חלופי בתחום ניהולי מקביל ודי בכך לראות בו רכישת נכס הון חדש". נראה כי הערעור לעליון המצוי כיום בעניין תואר שני לרו"ח בעניין יאיר היכל, "מתערער".


לפרטים נוספים בנושא זה ניתן לפנות לרונית בר, רו"ח או לישי כהן, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה