מבזק מס מספר 230 - 

מיסוי ישראלי  22.11.2007

רכישת דירות לבעלי השליטה באמצעות החברה - 22.11.2007

תדיר,  אנו נתקלים במצבים בהם מצויים בעלי המניות ביתרות חובה בחברה בשל משיכת כספים במצבים כגון אלו, ממהר לעיתים פ"ש להוציא שומות תוך סיווג יתרת החובה כדיבידנד או כהכנסת עבודה לפי העניין (ראה פס"ד רמי לב ע"א 672/88), זאת על אף שבשל היתרה נזקפו הפרשי הצמדה וריבית בהתאם להוראות סעיף 3(ט) לפקודה.

 על מנת להמנע מחשיפה האמורה נבחן במאמר זה אפשרות לרכישת דירת מגורים באמצעות החברה והעמדתה לטובת בעל המניות תמורת דמי שכירות ראויים. למהלך זה יתרונות וחסרונות אשר ניתן לאומדם בכל מקרה לגופו ולפי נסיבותיו, אולם נראה כי יתרון בולט ומוחשי הינו חוסר יכולתו של פ"ש לסווג מהלך זה כדיבידנד מקום שמחויב בעל המניות בדמי שכירות ראויים. להלן דיון בהשלכות:

  • רכישת הדירה באמצעות החברה תגרור אחריה מס רכישה בשיעור של 5% בעוד אשר רכישה באמצעות יחיד תאפשר (אם זו דירתו היחידה) פטור מלא/חלקי או מדרגות המס המופחתות.
  • החברה תנכה פחת כנגד  דמי השכירות מבעל המניות.
  • במידה ודמי השכירות אינם גבוהים יותר מחיובי ריבית של 4% בגין יתרת החובה הרי שלבעל המניות אין נזק תזרימי ואילו לחברה יש הוצאה מוכרת (פחת ואולי מימון אם חלק מהנכס ממומן באמצעות משכנתא) כנגד הכנסות אלו.
  • במידה וחלק מהנכס הינו באמצעות משכנתא הרי שעלויות המימון יושתו על החברה ולא על בעל המניות.
  • בשלבים מאוחרים יותר ניתן גם לפרק את החברה (לאחר לפחות ארבע שנים מיום רכישת המקרקעין) וליהנות מפטור בהתאם לסעיף 71 לחוק מיסוי מקרקעין. בהעברת הדירה ליחיד, במהלך הפירוק ישולם מס רכישה בשיעור של 5%.
  • יש לזכור כי מהלך זה מאפשר למעשה את משיכת העודפים לצורך רכישת הדירה ללא חבות במס כל עוד לא נמכרה הדירה.
  • אם וכאשר ובעתיד תימכר  הדירה יושת המס הנחסך בגין משיכת העודפים וזאת בשל הוראותיו של סעיף 71א' בעניין "הרווח הנוסף".
  • נציין כי במכירת הדירה בפועל לא יינתן פטור בשל דירת מגורים מזכה בשל הוראות סעיף 72ב' לחוק מיסוי מקרקעין, אולם בעלי מספר דירות מגורים אשר ממילא היו בוחרים לנצל את הפטור כנגד אחת מהדירות האחרות אינם ניזוקים באופן משמעותי.
  • יש לזכור כי על אף הוראותיו של סעיף 71א' לחוק, עדיין קיימים מספר יתרונות כפי שציינו במבזק מס 110 מיום 5.5.05, לדוגמא מקום שבו הדירה מועברת בירושה אין המדובר במכירה בהתאם להוראות החוק ולפיכך נראה כי היורשים לא יקבלו את הדירה "מוכתמת" ב"רווח הנוסף", שכן כלשון הסעיף יוחל רק על "בעל המניות שקיבל את הזכות במקרקעין" ולפיכך לא יחול על יורשיו.
  • יתרון נוסף מצוי בעובדה שחבות המס בהתאם להוראות סעיף 71א(ב) מועברת כשהיא צמודה למדד בלבד, דבר המצביע בוודאות על שחיקתו הריאלית של חוב המס.
  • לסיכום נאמר כי קיימים יתרונות רבים במהלך זה אך הוא טומן בחובו גם חסרונות, יש לבחון כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבותיו על מנת לקבוע כדאיות המהלך, אך נראה לכל הפחות כי מהלך זה מסייע בדחיית המס בגין הדיבידנד וכאמרת כבוד השופטת א. חיות בע"א 3988/00 מנהל מיסוי מקרקעין נ' מרדכי מירון ואח' "מס נדחה הוא מס נחסך".

לפרטים נוספים בנושא זה ניתן לפנות לרונית בר, רו"ח או לישי כהן, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה