מבזק מס מספר 224 - 

מיסוי בינלאומי  10.10.2007

אי חובת דיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים – אימתי? - 10.10.2007

סעיף 131 לפקודה מטיל חובת הגשת דוח שנתי על הכנסה. סעיף זה מטיל חובת דיווח כאמור על שורה ארוכה של נישומים ובהם גם אלו שהינם עולים חדשים או תושבים חוזרים. סעיף 134א' לפקודה מסמיך את שר האוצר לקבוע פטור מחובת הגשת דוח שנתי לסוגי נישומים או ביחס להכנסות מסוימות.

תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין-וחשבון), התשמ"ח-1988 הותקנו מכוח סעיף 134א' הנ"ל (להלן: התקנות). תקנה 2 לתקנות קובעת פטור מחובת הגשת דוח שנתי ליחיד שהינו תושב ישראל "שכל הכנסתו בשנת המס היתה הכנסה ממשכורת או הכנסה מדמי שכירות, או שהיתה הכנסת חוץ, הכנסה מקצבת חוץ, הכנסה מריבית, הכנסה מנייר ערך או הכנסה נוספת, או צירוף של כולן או חלקן…".

בתקנה 3 לתקנות נקבעו סייגים לפטור מחובת הדיווח של נישום

תקנה 3(ג)(1) לתקנות קובעת לגבי "עולה חדש": "…האמור בתקנת משנה (א)(1) לא יחול על יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה, אם הוא או בן זוגו הם בעלי שליטה בחבר בני אדם תושב חוץ, שהוקם בעת היותם של היחיד או בן זוגו תושבי חוץ ותושבי ישראל אחרים אינם בעלי שליטה באותו חבר בני אדם תושב חוץ, בתנאי שהוא ובן זוגו אינם בעלי שליטה כחבר בני אדם תושב ישראל, והכל לגבי הדוחות שיש להגישם לשנת המס שבה היה היחיד לתושב ישראל לראשונה או לשנת המס שלאחריה…".

הקלה זו חלה גם על יחיד שחדל להיות תושב ישראל ושהה דרך קבע מחוץ לישראל עשר שנים רצופות לפחות לאחר שחדל להיות תושב ישראל (תושב חוזר, בתנאים מחמירים מאלו המוכרים לנו באשר להקלות מכוח סעיפים 14 ו- 97 לפקודה).

תקנה 3(ד) קובעת כי האמור בתקנת משנה (א)(6) או (7) לא יחול על יחיד, אם הוא, בן זוגו וילדו שטרם מלאו לו 18 שנים, זכאים כולם בשנת המס לפטור ממס לפי סעיף 14(א) או (ג) לפקודה, דהיינו: פטור על הכנסות פאסיביות (דיבידנד, ריבית, קצבה, תמלוגים, שכ"ד

יחיד, בין השאר, בשל החזקה בנכסים מסוימים. כך למשל, נשלל הפטור מנישום שהוא או בן זוגו הם בעלי שליטה כאמור בסעיף 32(9) לפקודה (תקנה 3(א)(1)); כמו כן, נשלל הפטור מנישום בנסיבות בהן הוא (או בן-זוגו או ילדו שטרם מלאו לו 18 שנים) הינו בעל זכות בחבר-בני-אדם תושב חוץ (שאינו נסחר בבורסה), בעל נכסי חוץ אחרים ששוויים ביום כלשהו בשנת המס הוא 1,500,000 ש"ח או יותר, או שהינו בעל חשבון בתאגיד בנקאי חוץ במועד כלשהו בשנת המס אם היתרה הכוללת בכל חשבונותיהם בתאגידי חוץ בנקאיים ביום כלשהו בשנת המס היא 1,500,000 ש"ח או יותר (תקנות 3(א)(6) ו – (7)).

ואולם, לגבי עולים חדשים ותושבים חוזרים קובעות התקנות סייגים לסייגיםאלו, כמפורט להלן.

מנכסים שהיו להם מחוץ לישראל טרם היותם תושבי ישראל. המשמעות הינה כי במקרה האמור, לא יחול על היחיד הסייג לפטור מהגשת דין וחשבון אף אם היתה לו זכות בחבר בני אדם תושב חוץ או נכסי חוץ ששווים 1,500,000 ש"ח או יותר.

במקרים רבים הופכים יחידים לתושבי ישראל (לראשונה או כתושב חוזר) ובבעלותם נכסי חוץ שונים. חרף זאת, בהתקיים התנאים שנקבעו בתקנות, יהיו עולה חדש או תושב חוזר (ששהה בחו"ל 10 שנים רצופות לפחות) פטורים מחובת הגשת דוח שנתי לרשות המיסים בשנות המס שנקבעו. אין ספק שפטור מחובת הגשת דוח שנתי מהווה הקלה משמעותית – הן מבחינה אדמיניסטרטיבית והן מבחינה נפשית – ליחיד שזה עתה הפך להיות תושב ישראל, ועל כן חשוב להיות ערים למצבים בהם החוק מקנה אותו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רובין – אשרוב, עו"ד או לגדי אלימי, רו"ח עו"ד ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה