מבזק מס מספר 221 - 

מיסוי בינלאומי  6.9.2007

האמנה למניעת כפל מס בין ישראל ומולדובה - 6.9.2007

לאחרונה פורסם צו מס הכנסה (מניעת מסי כפל) (מולדובה), התשס"ז-2007, בגדרו ניתן תוקף לאמנת המס בין ישראל לבין מולדובה שנחתמה ביום 23.11.2006. בהתאם להוראות הצו, לאמנה יהיה תוקף בישראל החל ביום 1.1.2008 ואילך.

לגבי הכנסות פאסיביות, האמנה קובעת כי המס שינוכה במדינת המקור לא יעלה על השיעורים המפורטים להלן ובלבד שמקבלן הינו "בעל הזכות שביושר" לגביהן. ארגון ה- OECD השתמש לראשונה במושג "בעל הזכות שביושר" בנוסח אמנת המודל שפורסם בשנת 1977 במסגרת סעיפים הדנים בתשלומי דיבידנד, ריבית ותמלוגים. המונח "בעל זכות שביושר" קיבל גם ביטוי בחוזר "בעל זכות שביושר" שפורסם בשנת 2004 ע"י היחידה למיסוי בינלאומי ברשות המסים בישראל. משמעות השימוש במונח "בעל זכות שביושר" בסעיפים 10-12 לאמנה הדנים בתשלומי דיבידנדים, ריבית ותמלוגים, בהתאמה, הינה למשל, כי קיימת אפשרות לשלילת ההטבות כאשר המקבל המיידי היא חברת צינור המשמשת להעברת כספים לנהנה האמיתי.

להלן שיעורי הניכוי במקור בגין הכנסות פאסיביות הקבועים באמנה אשר יכנסו לתוקף החל מ- 1.1.08 כאמור. שיעורי הניכוי במקור הינם נמוכים ומשקפים את המגמה בישראל ובעולם בתחום המיסוי הבינלאומי:

  • ניכוי במקור מריבית: 5% (לפי הדין הפנימי במולדובה, שיעור הניכוי במקור מתמלוגים הוא 10%, אם כי ריבית מפיקדון בנקאי במולדובה פטורה, בכפוף לתנאים מסוימים).
  • ניכוי במקור מדיבידנדים:כאשר החברה המקבלת מחזיקה  לפחות 25% מהון החברה הבת – 5%. בכל מקרה אחר – 10%. 
  • ניכוי במקור מתמלוגים: 5% (לפי הדין הפנימי במולדובה, שיעור הניכוי במקור מתמלוגים הוא 10%). באמנה זו, נקבע מפורשות כי המונח "תמלוגים" כולל תשלומים המתקבלים בעד השימוש, או הזכות לשימוש, בתוכנת מחשב.
  • רווח הון ממכירת מניות: לא יחויבו במס במולדובה רווחים שהפיק תושב ישראל מהעברת מניות בחברה תושבת מולדובה, אם אותו תושב ישראל הוא הבעלים שביושר של רווחי ההון האמורים. עם זאת, רווחים שמפיק תושב ישראל מהעברת מניות או זכויות דומות שיותר מ- 50% מערכן נצמחים במישרין או בעקיפין ממקרקעין הנמצאים במולדובה, ניתן למסותם – זכות מיסוי ראשונית – במולדובה.

גם באמנה זו, בדומה לאמנות רבות אחרות, נתונה זכות מיסוי למולדובה על רווחי חברה ישראלית שעוסקת בפרויקט בניה המבוצע במולדובה למשך תקופה העולה על 12 חודשים לפחות. מתן שירותים ובכלל זה שירותי ייעוץ ייחשבו למוסד קבע אם מדובר בפרויקט (לרבות פרויקט קשור) שנמשך במולדובה תקופה העולה על 6 חודשים במהלך תקופה של 12 חודשים. כמו כן, נקבע בסעיף 4(3) לאמנה כי במקרה של כפל תושבות לחבר בני אדם, יקבע מקום מושבו על פי המקום בו נמצא הניהול הממשי שלו. בנוסף, כוללת האמנה סעיף שבמסגרתו תהיה ישראל רשאית לפנות אל מולדובה לקבלת מידע אודות תושבי ישראל הפועלים במולדובה (סעיף "חילופי מידע").

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך רובין אשרוב, או לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי במשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה