מבזק מס מספר 217 - 

מיסוי בינלאומי  9.8.2007

"שליטה וניהול" נוסח הולנד - 9.8.2007

קיימת חשיבות רבה לבחינת היותו של חבר בני אדם "תושב ישראל" לצורכי מס, שכן אם ייחשב אותו חבר לתושב ישראל, יהא הוא חייב במס חברות בישראל על הכנסתו, אף אם הוא התאגד מחוץ לישראל ואף אם הכנסתו הופקה מחוץ לישראל.

בישראל, הביטוי "שליטה וניהול" מוזכר בסעיף 1 לפקודה. לא קיימת הגדרה ספציפית למושג, והמבחנים לקביעת השליטה והניהול גובשו בפסיקה, בספרות ובהנחיות רשות המס.

במרבית אמנות המס שישראל צד להן, נקבע כי תושבות של מי שאיננו יחיד תקבע עפ"י הדינים הפנימיים של כל מדינה מתקשרת. משנקבעה תושבות לפי הוראות הפקודה, יש לבחון האם אותו גוף נחשב כתושב גם לפי דיניה של המדינה המתקשרת האחרת. במצב כזה המכונה "תושבות כפולה", קובעות מרבית האמנות כלל שובר שוויון הבוחן את "מקום ניהול עסקיו בפועל" או "מקום הניהול על פי דיני המס בהולנד, המבחן העיקרי להיותה של חברה תושבת הולנד הינו מבחן התוכן (Substance). בדומה לעמדה הרווחת בישראל, מקום כינוס הדירקטוריון מהווה רק חזקה למקום ממנו מתקבלות ההחלטות בחברה, אולם מקום בו העובדות מצביעות על גורם אחר (כדוגמת בעל מניות בחברה) אשר מנהל בפועל את החברה, יראו את המקום ממנו פועל אותו גורם כמקום מושבה של החברה. להלן יובאו הקווים המנחים לעניין מבחן התוכן, כפי שעולה מהנחיות רשויות המס בהולנד: מקום כינוס ישיבות הדירקטוריון, מקום עריכת ואישור הדוחות הכספיים, המטבע על

הממשי שלו". כלומר, במצב של "תושבות כפולה", התושבות תוכרע על פי מבחן של ניהול בפועל או ניהול ממשי ויראו את החברה כתושבת של אחת המדינות המתקשרות בלבד.

על פי דיני המס בהולנד, שהינה מדינה עימה חתומה ישראל על אמנה למניעת כפל מס, תושבות חברה נקבעת על פי מקום הניהול האפקטיבי, שהינו מבחן דומה למבחן השליטה והניהול הישראלי ולמבחן "מקום הניהול האפקטיבי" בשובר השוויון באמנת המס. אם כך, על מנת שחברה אשר התאגדה בהולנד לא תיחשב לחברה תושבת ישראל, עליה לשים דגש על השליטה והניהול לא רק כדי לבסס את העדר השליטה והניהול לעניין דיני המס בישראל, אלא גם כדי לבסס את קיומו של ניהול אפקטיבי על פי דיני המס בהולנד.

פיו ערוכים דוחות החברה, היכן עומדים לרשות החברה משרדים , מקום הימצאותם של חשבונות הבנק העיקריים של החברה. חשיבות נמוכה יותר ניתנת לקריטריונים הבאים: החוקים על פיהם התאגדה החברה (יוזכר, על פי דיני המס בישראל חברה אשר התאגדה בישראל לעולם תהא תושבת ישראל!), מקום כתובתה הרשום של החברה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד רו"ח גדי אלימי או לרו"ח (משפטן) חגי אלמקייס ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה