מבזק מס מספר 215 - 

מיסוי ישראלי  26.7.2007

זהותו של "תאגיד מדווח" לצורך דיני המס (חלק ב') - 26.7.2007

במבזק המס הקודם התחלנו בסקירתן של מספר הוראות חוק מתחום המיסוי הבוחנות את זהותו של תאגיד מדווח כהגדרתו בסעיף 1 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן: "חוק ני"ע").

במאמר זה נמשיך לבחון מספר הוראות מתוך פקודת מ"ה בכדי לאפיין "יציר כלאיים" זה:

  1. סעיף 64 – חברת בית – בהתאם להוראות הסעיף תוכל חברה להיחשב כחברה בית מקום שהיא עונה להגדרת חברת מעטים כמשמעותה בסעיף 76.

    במסגרת הדיון בעניין יכולתה של החברה להיחשב כחברת מעטים לעניין סעיף 5(5) הגענו למסקנה כי למרות העובדה שהציבור מחזיקים באג"ח, סבירה לדעתנו הפרשנות לפיה  יכולה החברה להמשיך ולהיחשב כחברת מעטים וכפועל יוצא, תוכל גם להיחשב, תוך עמידה ביתר תנאי הסעיף, כחברה בית.

  2. סעיף 64א' – חברה משפחתית: אחד מתנאי היסוד לאפשרות קיומה של חברה משפחתית הינו כי "…חבריה הם בני משפחה .." (ההדגשה אינה במקור א.א.ח).

בתאגיד מדווח כאמור הוצעו לציבור אג"ח בלבד, ולפיכך יש לבחון האם מחזיקי האג"ח הם בבחינת חברים. המונח "חבריה" אינו מפורש בסעיף זה או בפקודה כלל, למעט בסעיף 32(9) אשר נראה כי אין בהגדרה זו  השפעה ישירה  על סעיף 64א'. אעפ"כ, ובהנחה כי ניתן להקביל בין הסעיפים, נראה שהמונח חבר בסעיף 32(9) מכוון לזכויות ההחזקה בהון המניות, בזכויות ההצבעה, באופציות למניות, בזכויות לרווח או בזכות למנות מנהל. הינה כי כן, הזכויות הטמונות באג"ח אינן נכללות במסגרת סעיף 32(9), ולפיכך על פי פרשנות זו, מחזיק האג"ח אינו בבחינת חבר.

 גם פקודת החברות (נוסח חדש), התשמ"ג-1983 כאשר נעשה השימוש במונח חבר לא אחת ההתייחסות הייתה לבעלהמניות בחברה. (בחוק החברות – אין התייחסות למונח זה) לפיכך נראה, כי אין במחזיקי האג"ח גם אם המדובר באג"ח המוחזקים בידי הציבור כדי לשלול את אפשרות החלת הוראות סעיף 64א' על חברה כאמור .

3.  סעיף 64א1 לפקודה העוסק בחברה שקופה

"חברה שקופה"חברה תושבת ישראל שהתקיימו בה כל אלה: (1) היא אינה חברה ציבורית כהגדרתה בסעיף 1 לחוק החברות, ולא ניתן לפי תקנונה לשנות את סיווגה לחברה ציבורית.

סעיף 1 לחוק החברות מגדיר:

"חברה ציבורית" – חברה שמניותיה רשומות למסחר בבורסה או שהוצעו לציבור על פי תשקיף כמשמעותו בחוק ניירות ערך, או שהוצעו לציבור מחוץ לישראל על פי מסמך הצעה לציבור הנדרש לפי הדין מחוץ לישראל, ומוחזקות בידי הציבור. (ההדגשה אינה במקור א.א.ח).

אג"ח הרשומים למסחר אינן בבחינת מניות, ולפיכך נראה כי אין המדובר בחברה ציבורית כהגדרתה בסעיף 1 לחוק החברות. הואיל ואין המדובר בחברה ציבורית כאמור לעיל יוכל תאגיד מדווח להיחשב גם כחברה שקופה,(ובלבד שגם על פי תקנונו לא יוכל להפוך לחברה ציבורית).

השלכה ישירה ממקטע מאמר זה הינה בין השאר כי הוצאות המימון בהן נושאת חברה מדווחת בגין האג"ח שהקצתה לציבור, יכולים להיות מנוכים מהכנסתם החייבת של בעלי המניות, או הנישום המייצג לפי העניין.

 

לפרטים נוספים בנושא זה, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה