מבזק מס מספר 212 - 

מיסוי מקרקעין  5.7.2007

הצמדת רכוש משותף מקבלן חלף פיצוי לרוכש - 5.7.2007

לא אחת, נתקלים אנו במצב בו, מתעכב קבלן במסירת היחידות אותן בנה לרוכשים בין שהנן דירות מגורים ובין שהינן נכסים מניבים. רוכשי הנכסים זכאים, ברוב המקרים, לפיצוי בכסף מהקבלן הבונה, בגין אי עמידת הקבלן במועד מסירת המקרקעין לרוכש. בחלק מהמקרים מגיעים הקבלן והרוכש להבנה, שהקבלן יצמיד לרוכש חלק מסוים מהרכוש המשותף, לכאורה, ללא תמורה וזה האחרון יוותר על קבלת הפיצוי הכספי לו הוא זכאי על פי הסכם המכר.

 

לדעתנו, טוב יעשו שני הצדדים, הן הקבלן והן רוכש המקרקעין, אם יפנו לייעוץ בטר‏י"ט תמוז, תשס"זם יחתמו או אף יסכמו בעל פה, בדבר הצמדת הרכוש המשותף לנכס הנרכש ע"י רוכש המקרקעין, שכן, הצמדה כאמור הנה עסקת חליפין שבמסגרתה החליף רוכש המקרקעין את הפיצוי בזכות במקרקעין. היה ותתקבל גישת החליפין הרי שיקומו אירועי המס הבאים כולם או חלקם :

  • בידי רוכש המקרקעיןיתכן ויקום חיוב במס רווח הון בגין ויתורו על זכות תביעה וחבות במס רכישה בגין רכישת המקרקעין שהוצמדו לו.
  • בידי הקבלןחיוב במס הכנסה בהתאם לשווי השטח שהוצמד, חיוב במע"מ בגין סכום המע"מ הגלום בשטח שהוצמד ולעיתים, תשלום מס מכירה. נבהיר, כי הקבלן יהא רשאי לקזז מהכנסתו משווי השטח שהוצמד לרוכש המקרקעין את הוצאות הפיצוי בגין עיכוב במסירת המקרקעין.
  •  מעבר לאמור לעיל יש להדגיש, חזור והדגש, כי כיוון שמדובר בעסקת חליפין (ויתור על הפיצוי כנגד קבלת זכות במקרקעין), עשויה לקום גם חובת ניכוי מס במקור אף אם בידי מי מהצדדים אישור לפטור מניכוי מס במקור ע"פ תקנות מ"ה (ניכוי מתשלומים בעד שירותים או נכסים), התשל"ז- 1977, בהיות התשלום בשווה כסף, וכן חייבת היא בדיווח לרשויות המס השונות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר ממשרדנו

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה