מבזק מס מספר 209 - 

מיסוי ישראלי  14.6.2007

חוזר 1/07, תכנוני מס החייבים בדיווח לפי חוק המע"מ - 14.6.2007

תקנות מס ערך מוסף (תכנון מס החייב בדיווח) (הוראת שעה), התשס"ז-2006 (להלן: התקנות), מתארות שתי פעולות החייבות בדיווח כתכנון מס לעניין חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: החוק):

  1. פיצול עסקאות במקרקעין בין מכירת הזכות במקרקעין למתן שירותי בניה לקבוצת רוכשים באמצעות גורם מארגן (תקנה 2(1)).
  2. מלכ"ר או מוסד כספי מחזיקים מעל 75%, במישרין  או בעקיפין, באמצעי השליטה בעוסק (תקנה 2(2)).
  3. ביום 28.5.2007 פרסמה רשות המיסים חוזר 1/07 – תכנוני מס החייבים בדיווח לפי חוק המע"מ (להלן: החוזר). בחוזר מתוארות מהות הפעולות וכן מדוע, לשיטת רשות המיסים, הן מהוות תכנון מס החייב בדיווח כמו גם, הגורמים החייבים בדיווח.

  1. במסגרת תקנה 2(1) נדרשים חלק מן הגורמים המעורבים (בעל הקרקע ו/או הגורם המארגן) לדווח על קיומה של העסקה, במסגרתו של החוזר נקבע כי יש לבחון את העסקה תוך התייחסות לאפשרויות הבאות:
    • האם "הגורם המארגן" מהווה מתווך או הוא בעצם מוכר דירת מגורים כמוצר מוגמר?
    • האם יש לסווג את המוכר, אשר זכות המקרקעין בבעלותו, כ"עוסק" בנדל"ן ?
    • האם יש לסווג את רוכשי הקרקע כ"מלכ"ר" לפי החוק

    על פניו נראה לנו כי הנסיון להחיל הגדרת מלכ"ר על קבוצת הרוכשים הינה למעשה "נשק יום הדין" אשר יופעל במידה וניסיון רשות המיסים להטיל חבות במע"מ על בעל הקרקע, ועל הגורם המארגן יכשלו.מובן כי במידה וקבוצת הרוכשים אינה מכירה ככלל זה את זה, אלא כל אחד חתום בנפרד עם הגורם המארגן, תעוקר אפשרות החלת הגדרת מלכ"ר על קבוצת הרוכשים, שכן "מלכ"ר" על פי החוק הינו "חבר בני אדם, מואגד או לא מואגד…" בעוד שחבר בני אדם הינו כהגדרתו בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה: "כל גוף ציבורי… וכל חברה, אגודת אחים, חברותה או התאחדות…;" לפיכך,  מספר רוכשים אשר אין ביניהם "קשר" ואינם מכירים זה את זה, אלא רק חתמו עם אותו אדם על חוזה רכישת קרקע או רכישת שרותי בניה, קלוש כי יסווגו לאחת החלופות של חבר בני אדם… שכן ברי כי אינם בגדר חברה או גוף ציבורי.

  2.  תקנה 2(2) קובעת חובת דיווח על מצב סטטי בו עוסק נשלט על ידי מוסד כספי או מלכ"ר. במסגרת זו נדרש הדיווח גם מן המלכ"ר וגם מן העוסק, כדיווח ראשוני. דהיינו במידה וקיימת החזקה כאמור עד וכולל 01.01.2007 יידרש דיווח ראשוני ביום 15.07.2007 ולאחר מכן יידרש דיווח רק בשלב בו יהיה שינוי באופן שבו יופחת שיעור ההחזקה מ- 75%.

לפרטים נוספים בנושא זה, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה