מבזק מס מספר 209 - 

מיסוי בינלאומי  14.6.2007

הליכי גילוי מרצון בבריטניה - 14.6.2007

הליך ה- "גילוי מרצון" (Voluntary Disclosure) הוא הליך שגור במדינות העולם, במסגרתו פונה האדם מיוזמתו לרשויות המס על מנת להסדיר את חבות המס בגין הכנסות עבר שלא דווחו כדין. לעיתים, מדובר בתושב מדינה אחת אשר הפיק הכנסות במדינה אחרת, לא דיווח על אותן הכנסות ולא שילם את המס בגינן במדינת מושבו ולעתים גם במדינת המקור (המדינה בה הופקה ההכנסה). תמציתו של ההליך הוא פניית הנישום מיוזמתו, לרשות המיסים במדינת מושבו, הצהרה על מלוא ההכנסות שהפיק בעבר ואשר עליהן לא דיווח, ותשלום מס בגינן. ההליך שונה ממדינה למדינה ואינו בהכרח מוסדר באופן פורמאלי. לעתים, הנישום נהנה מהפחתה ניכרת בשיעור המס; ככלל, מקבל הנישום חסינות מהליך פלילי של קנסות והעמדה לדין.

מסקירת ההצעות לחנינה ויישומן, עולה כי הצעות רבות לא יושמו בסופו של דבר, מחשש לתגובות חריפות ולסנקציות של הארגונים הבינלאומיים. ביקורות רבות מכוונות לעבר הממשלות גם מבית, עקב חוסר רצון לתת "פרס" לעבריינים. בעוד שברוב המקרים, המטרה העיקרית היא להשיב כספים ונכסים שהוברחו לחו"ל, הרי שבמקרים אחדים (בעיקר במדינות עניות ומתפתחות) המטרה היא להלבין הון שחור מתוך תחומי המדינה ולהעשיר במקצת את הקופה הציבורית בעיתות משבר.

פתרון יעיל לביקורת הפנימית והבינלאומית נמצא באוסטריה, שבו החנינה הונהגה בד בבד עם רפורמה במס והפחתת המס על רווחי הון ל- 25%. כך ניתן היה לנמק את החנינה ב"יישור קו" ולהימנע מהביקורת. כך גם נהגה רשות המסים בישראל, בהליך מוסדר של "היערכות

לקראת הרפורמה במס" בשנת 2002.

בדומה, בעקבות מהלכים דומים שנערכו בארה"ב ובאירלנד, הודיעה רשות המיסים בבריטניה כי היא מתכננת להגביר את מאמציה בגבית המס מתושבי בריטניה אשר לא הצהירו על כל נכסיהם והכנסותיהם שמקורם ב"מקלטי מס". זאת, תוך שימוש מוגבר בסעיף בחוק המס הבריטי המעניק סמכות למפקחי המס לדרוש מנישומים מסמכים (כגון: דוחות על הקצאת מניות, הסכמים וכד'). בד בבד, תאפשר רשות המיסים הבריטית לנישומים כאמור להצהיר על הכנסותיהם במהלך שש השנים האחרונות ולשלם את המס המגיע בתוספת של 10% קנס. הליך הגילוי מרצון יושלם בתוך כ- 6 חודשים ולאחריו תיושם הרפורמה בגביה במלוא עוזה. הליך הגילוי מרצון אינו הליך אנונימי, ולא יתאפשר לגבי נישומים אשר רשות המיסים בבריטניה כבר החלה בחקירות נגדם או במידה וקיימים חשדות לפלילים (כדוגמת הון שחור). זאת ועוד, רשות המיסים הבריטית שומרת לעצמה את הזכות להשתמש במידע שסופק לה במידה והליך הגילוי מרצון נכשל.

רשות המסים בישראל פרסמה זה מכבר, חוזר העוסק בנוהל הגילוי מרצון. מטרת החוזר היא לעודד נישומים לתקן את דיווחיהם, לדווח נתוני אמת ולהסדיר את ההליך הפרוצדוראלי והמשפטי הנלווה. הליך זה רלבנטי פעמים רבות לתושבי ישראל אשר הפיקו הכנסות מחוץ לישראל ולא דיווחו על הכנסותיהם. הליך זה, מעצם טבעו, דורש זהירות רבה, היערכות מראש וליווי מקצועי. בשבועות הקרובים, נסקור בהרחבה את הליך הגילוי מרצון בישראל, תוך הדגשת ההיבטים הפליליים והבינלאומיים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) גדי אלימי או  לרו"ח (משפטן) אברהם שהבזי ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה