מבזק מס מספר 206 - 

מיסוי ישראלי  24.5.2007

פיקדונות מט"ח – צמוד או לא צמוד? - 24.5.2007

ערב תיקון 147, פיקדונות הצמודים למטבע חוץ או פיקדונות הנקובים במטבע חוץ (להלן: "פיקדונות במט"ח") היו בבחינת פיקדונות "צמודים" וזאת לאור הגדרת "מדד" שהיתה מצויה בסעיף 105יא' לפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה"). מכוח הגדרה זו שאב גם סעיף 125ג(ג) לפקודה את הקביעה, כי על פיקדונות שאינם צמודים יחול המס המופחת בשיעור של 10%.

לאחר תיקון 147, ובעקבות ביטולו של סעיף 105יא' לפקודה, הגדרת מדד עליה נסמך סעיף 125ג(ג)(1) הינה מסעיף 1 לפקודה, כלומר, מדד המחירים לצרכן בלבד. בהתאם לכך, הרי שפיקדונות במט"ח או תוכניות חסכון הנקובות במט"ח הינם בבחינת נכסים שאינםצמודים, ולפיכך יחול עליהם שיעור המס המופחת, דהיינו, שיעור מס של 15%.

לא זו אף זו, אין בכל האמור לעיל , לדעתנו, בכדי לשלול את הפטור הקבוע בסעיף 9(13) לפקודה על הפרשי השער שנצברו על הפיקדונות במט"ח. הפטור מכוח סעיף 9(13) ניתן על "הפרשי הצמדה" כהגדרתם בסעיף 1 ולא על הגדרת  "מדד". בהגדרת "הפרשי הצמדה" נכללים גם הפרשי שער או סכומים שנוספו לחוב או תביעה עקב הצמדה לשער המטבע.

עוד קובע סעיף 9(13), בין היתר, את התנאי לפיו הפרשי ההצמדה אינם "הפרשי הצמדה חלקיים" ומפנה לתקנות מ"ה (קביעת הפרשי הצמדה חלקיים), התשס"ג-2003. מדד לעניין התקנה הינו כהגדרתו בסעיף 105יא' לפקודה

הינה כי כן, אותם פיקדונות יזכו הן לפטור הקבוע בסעיף 9(13) לפקודה, והן לשיעור המס המופחת על הריבית כאמור.

לא למותר לציין, כי עמדת רשות המיסים הינה כי אין לראות בפיקדונות אלו כפיקדונות שאינם צמודים ולפיכך יחול עליהם שיעור מס של 20%. בהתאם לעמדתה זו אף הונחו הבנקים לנכות את המס במקור. לפיכך, אזרח אשר מעוניין ליהנות משיעור המס המופחת נותרה בידו האפשרות להגיש דוח להחזר בעניין.

שונה הדבר אצל מי שכספיו מושקעים בבנקים בחו"ל, מהם לא מנוכה מס במקור, והוא מחויב ממילא להגיש דוחות בגין הכנסותיו אלו. כמובן שבמצב דברים זה ניתן להגן על הטענה לפיה הכנסה זו חייבת בשיעור מס של 15% בלבד.

באותו עניין הוגשה בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב, בקשה לאישור תובענה ייצוגית, בסך של כ – 157 מליון ש"ח נגד רשות המיסים לפיה על הרשות להחזיר את המס העודף אשר נוכה במקור.

זה המקום לציין, כי בהתאם להוראות  התחולה – סעיף 80(יד) לתיקון 147 לפקודה, תחולתו של התיקון ביחס לריבית בגין פיקדונות ותוכניות חסכון אשר אושרו ונפתחו לפני פרסומו של תיקון 147 (10.08.2005) הינה על הריבית  שהופקה או נצמחה לאחר המועד בו ניתן למשוך סכומים ללא הרעת תנאים וכי הריבית תחושב בחלקה היחסי כאמור בהוראה.

לפרטים נוספים בנושא זה ניתן לפנות לישי כהן, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה