מבזק מס מספר 205 - 

מיסוי בינלאומי  16.5.2007

הארכת תקופת התיישנות השומה לעניין זיכוי ממס זר באדיבות הפקודה - 16.5.2007

עם המעבר לשיטת מס פרסונאלית, תושב ישראל חייב במס בישראל על הכנסותיו המופקות בכל העולם.  יחד עם זאת, עשוי התושב להתחייב במס במדינה בה הפיק את ההכנסה. מצב זה של כפל מס יכול לבוא על פתרונו במספר דרכים. סעיפים 199 עד 210 לפקודה קובעים כי השיטה למתן הקלה ממיסי כפל תהיה בדרך של זיכוי בגין המס ששולם בחו"ל כנגד המס המוטל בישראל בגין אותה הכנסה. בפרק שלישי חלק י' לפקודה, קבועות מגבלות באשר לזיכוי ממס זר, בין השאר, באשר לגובה המס הזר המותר כזיכוי ולעיתוי הזיכוי ממס זר.

ברצוננו להפנות תשומת לבכם למקרה שבו מועד החיוב במס בחו"ל שונה ממועד החיוב במס בישראל. לדוגמא, תושב ישראל אשר הפיק הכנסת שכר דירה מראש לשלוש שנים, שמקורה במדינה זרה בשנת 2006; ההכנסה חייבת במס בישראל בשנת 2006, בהתאם לסעיפים 2(6) ו- 8ב' לפקודה, ואילו במדינת החוץ שולם המס בשנים 2007, 2008 ו- 2009 (במקרה כאמור, יוענק הזיכוי בשנת המס שבה חויבה אותה הכנסה בישראל).

סעיף 207ב' לפקודה מאפשר קבלת הזיכוי בשנת המס בה חויבה ההכנסה בישראל כל עוד שולם המס בחו"ל עד 24 חודשים מתום שנת המס בה חויבה ההכנסה בישראל. בדוגמא שלעיל, יותר זיכוי כנגד המס שהכנסת שכ"ד חויבה בו בישראל בשנת 2006, בגובה המס ששולם במדינת החוץ בשנים 2007 ו- 2008. אם שולם המס בחו"ל לאחר תקופה זו, יותר לקזזו בשנת המס בה שולם (ולא בשנת המס בה הופקה ההכנסה) כנגד המס בגין הכנסות חוץ אחרות, מאוחרות יותר, מאותו מקור (מאותו "סל"). בדוגמא שלעיל, המס ששולם במדינת החוץ בשנת 2009

יותר כזיכוי כנגד הכנסות שכ"ד מחו"ל החייבות במס בישראל בשנת המס 2009.

סעיף 210 לפקודה קובע כי אם נמצא שסכום הזיכוי נקבע ביתר או בחסר – בעקבות שינוי שחל בסכום המס המשתלם בישראל או בחו"ל – כל חיקוק המגביל את הזמן לעריכת שומה או לתביעת הקלה לא יחול על השומה, בתנאי שנערכה לא יאוחר מתום שנתיים לאחר השומות, השינויים או ההחלטות, בארץ או בחו"ל, שהשפיעו על גובה הזיכוי.

בנסיבות בהן המס הזר שולם בחו"ל לאחר חלוף תקופת 24 חודשים מתום שנת המס בה חויבה ההכנסה בישראל, עקב תיקון שומות המס במדינה הזרה בה הופקה ההכנסה, יחולו הוראות סעיף 210 לפקודה ויגברו על מגבלת הזמן הנקובה בסעיף 207ב' לפקודה.

בנסיבות אלו, גם כאשר המס הנוסף, בגין הכנסה לשנת 2006, שולם בחו"ל בשנת 2009, ניתן יהיה לתקן את שומות הנישום בישראל ואת סכום הזיכוי בגין מס זר לו הוא זכאי, כך שהמס הנוסף יינתן כזיכוי כנגד המס החל בישראל בשנת 2006.

חשוב להדגיש כי סעיף 210 אינו קובע מגבלה באשר למועד התיקון או השינוי בחישוב הזיכוי ממס זר. כך, למשל, נראה כי ,לאחר תיקון בסכום הזיכוי ממס זר שנעשה 6 שנים מתום שנת המס בה דווחה ההכנסה שמקורה מחוץ לישראל, תתאפשר פתיחת השומה ותיקונה על אף שחלף מועד ההתיישנות בגינה, כל עוד לא חלפו שנתיים ממועד האירוע שהביא לתיקון או לשינוי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך רוביןאשרוב או לרו"ח (משפטן) גדי אלימי ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה