מבזק מס מספר 204 - 

ביטוח לאומי  10.5.2007

חבות בדמי ביטוח לאומי בגין רווחי חברה משפחתית וחברה בית - 10.5.2007

חברה משפחתית, על פי סעיף 64א' לפקודה, וחברת בית על פי סעיף 64 לפקודה הינן "פיקציה מיסויית" של המחוקק, אשר בהתקיים תנאי החוק יחשבו "רווחיהן", כמיוחסים "ישירות" לבעלי המניות. הפקודה קובעת כי בחברה משפחתית ההכנסה החייבת תיוחס לנישום מייצג אחד, בעוד אשר בחברת בית, תיוחס ההכנסה ככלל לכל אחד מבעלי המניות לפי חלקו בחברה.

בשל האמור, מובן כי חלוקת רווחי החברות בשלב מאוחר יותר לבעלי המניות, לא תשית מס נוסף על בעלי המניות. בהלכות שנקבעו בבית הדין הארצי לעבודה, הן בעניין חברה משפחתית (דב"ע מט-/980, מט- 107/0 בעניין וויס וגולן) והן בעניין חברת בית (ע"ע 001117/01 בעניין ברק), נקבע זה מכבר כי החבות בדמי בט"ל תוטל על בעלי המניות בשנה בה קבלו בפועל את הרווחים מהחברות, ולא בשנה בה לפי הוראות הפקודה יוחסו להם רווחי החברות, אף ללא כל חלוקה בפועל.

נציין כי ההכנסות מהחברות האמורות, בשנת חלוקתן לבעלי המניות, יחשבו כהכנסות מדיבידנד, קרי הכנסה פסיבית, ובלא כל קשר למקור ההכנסה ואופייה בחברות עצמן (2(1) או 2(6) או כל מקור אחר).

עצם השתת חבות בתשלום דמי בט"ל אם בכלל, על רווחים מחולקים אלו תהא בהתאם לסיווג בעלי המניות: עובד, עובד עצמאי, ובהתאם להוראות התקנות.

אופן ביצוע האמור לעיל מיושם בחוזר ביטוח לאומי משנת 1991:

"א.  פונה מבוטח הטוען כי בשומה נכללו הכנסות הנובעות מרווחי חברה משפחתית, יידרש להמציא אישור ממס

הכנסה או העתק מהדוח שהוגש למס הכנסה או אישור מרו"ח על גובה ההכנסה הנובעת מרווחי חברה שנכללה בשומה, ושאין חלוקת דיבידנדים בפועל לבעלי מניות.

עם קבלת האישור כאמור יש לנהוג כלהלן:

להפחית את ההכנסה הנובעת מרווחי חברה משפחתית מההכנסה המופיעה בשומה;….

ב. כמו כן יודגש שבפסק הדין הנ"ל נאמר כי כאשר חברה משפחתית מחלקת בפועל דיבידנדים לבעלי המניות, הכנסה זו חייבת בתשלום דמי ביטוח ממקור סעיף 2(4) לפקודת מס הכנסה.

לפיכך, יידרש בעל המניות, שבעבורו הוצאה השומה, למסור האם חולקו דיבידנדים בפועל ואם כן – מתי, וכן פרטים מזהים של שמות בעלי המניות שקיבלו את הדיבידנדים, כתובותיהם וסכום הדיבידנד.

    על פי פרטים אלה ייבדק מעמדם וסיווגם של בעלי המניות לאור נתוני ההכנסה שנמסרו.

    במידה והמבוטח שבגינו הוצאה השומה הוא אשר קיבל דיבידנדים בפועל, יש ליחס לו את גובה הדיבידנד כהכנסה שמקורה בסעיף 2(4) לפקודה ולבחון לאור הכנסה זו את מעמדו וסיווגו".

 נסיים ונתריע, כי בעוד אשר לעניין פקודת מס הכנסה, אין בחלוקת הרווחים בפועל מחברת בית או חברה משפחתית, כל חבות במס, (שכן רווחים אלו חויבו כבר בידם במס בעבר), הרי שלעניין חוק בט"ל, יש גם יש "אירוע", ככל קבלת דיבידנד. התעלמות מדווח על חלוקות בפועל אלו, הינה למעשה אי דיווח על הכנסות חייבות (אולי) בדמי בט"ל.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה