מבזק מס מספר 203 - 

מיסוי בינלאומי  3.5.2007

נאמנויות וכללי המרה לשקלים חדשים מכוח סעיף 240א' לפקודה – תוצאות מס מעניינות - 3.5.2007

כללי מס הכנסה (המרה לשקלים חדשים של סכומים שמקורם מחוץ לישראל) התשס"ד-2003 נקבעו מכוח סעיף 240א' לפקודה וכוללים התייחסות להכנסותיהם של תושבי ישראל אשר נקבעו במטבע חוץ (הכנסות פסיביות, הוניות ועסקיות), וכן הוראות בהקשר לתרגום הכנסות בחברות "חנ"ז"  ו- "חמי"ז" לגבי הכנסות הנכללות בדוחות למס שיש להגיש משנת 2003 ואילך.

בכללים שהוזכרו לעיל ונקבעו מכוח סעיף 240א' לפקודה, אין התייחסות להכנסות מנאמנות אשר יש לדווח לרשות המסים בישראל, אף במקרה שבו הנאמנות היא "יוצר תושב ישראל". מכאן כי, בהקשרן של נאמנויות עולה השאלה מה יהיה שער ההמרה של המטבע בו התקבלה הכנסה בידי הנאמן החייב במס או היוצר אם ניתנה הודעה שיהיה בר השומה לפי סעיף 75ז(ח) לפקודה.

דוגמא: נאמנות מחזיקה בניירות ערך בחו"ל אשר הניבו לה הכנסות מריבית, או דיבידנד, או רווח הון מני"ע זרים. כזכור, הנאמן חייב לדווח על ההכנסות האמורות בדוח אשר עליו להגיש לפקיד השומה על פי העקרונות שנקבעו בחלק ד' פרק רביעי 2 לפקודה הדן במיסוי נאמנויות.

בהקשר זה נשאלת השאלה מה הוא שער החליפין אשר לפיו תחושב  ההכנסה? האם יהא חישוב ההמרה על פי שער המטבע בעת קבלת ההכנסה בנאמנות או בהתאם לשער המטבע בסוף שנה?

שאלה זו מקבלת משנה תוקף כאשר הכנסה מהנאמנות מחולקת לנהנה לפני חלוף חצי שנה מתום שנת המס ולכן אינה נחשבת כהכנסת הנאמן, אלא כהכנסת הנהנה, והוא מחויב לדווח על הכנסה זו בדוח שיגיש לרשויות המס

לאותה שנת המס בהתאם לסעיף 75ז(ז) לפקודה. במקרה של חלוקת ההכנסה כאמור, נשאלת השאלה מה יהיה שער ההמרה לפיו תיכלל ההכנסה בדוח על הכנסותיו של הנהנה. לכך שלוש אפשרויות:

א. שער קבלת ההכנסה בידי הנאמנות.

ב.  שער סוף שנת המס.

ג. שער החליפין במועד חלוקת ההכנסה לנהנה.

 

בטרם יחרוץ הקורא את פסיקתו נציין כדלקמן:

  • ראשית – בסעיף 75ב' לפקודה הוגדרה "חברה נשלטת זרה" כ- חבר בני אדם, לכן הוראות סעיף 75ב' לפקודה יחולו גם על שותפות. בכללי ההמרה שנקבעו מכוח סעיף 240א' לפקודה נקבע כי הם יחושבו לפי  שער החליפין בסוף שנת הכספים של החנ"ז, אף בהיותה שותפות, ללמדך כי גם "גופים שקופים" זכאים לשער החליפין במועד סוף שנה ולא לשער החליפין במועד קבלת ההכנסה.
  • שנית – אם תאמר כי, היחיד חייב לדווח בהתאם למועד קבלת ההכנסה בנאמנות, מהיכן יהיו בידיו הנתונים? שהרי לא בהכרח יעמידו הנאמנים נתונים אלו לרשותו.
  • שלישית – הכנסות הנהנה הנן בבסיס מזומן. האם הנהנה אשר קיבל את ההכנסה במועד החלוקה (בשנה העוקבת לשנת קבלת ההכנסה בנאמנות) ידווחה בשנת החלוקה או בשנת הפקת ההכנסה על ידי הנאמנות?

ברור לכל כי, לבחירה באחד מהמועדים תהייה תוצאה מעניינת בפני עצמה ולפיכך ראוי כי נושא זה יוסדר במסגרת התקנות ויקטין את המחלוקות הצפויות בהקשר למיסוי הכנסות הנאמנויות ודיווחי הנאמן והנהנים לרשויות המס.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רן ארצי ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה