מבזק מס מספר 198 - 

מיסוי ישראלי  22.3.2007

קיזוז הפסד מפעילות רגילה כנגד רווח מסלול החלופי, ורווח ממכירת מניות בת - 22.3.2007

ביום 19.3.2007 ניתן פס"ד בעניין חברת מודול בטון (להלן: המערערת) עמ"ה 1053/05.

 להלן תמצית העובדות:

  • המערערת עוסקת ביצור ושיווק מוצרים לענף הבניה. למערערת מפעל תעשייתי שקיבל מעמד של מפעל מאושר ב"מסלול החלופי" לפי חוק עידוד השקעות הון התשי"ט – 1959. למערערת הכנסות במסלול החלופי וכן הכנסות נוספות החייבות במס מלא (להלן: הכנסות מפעילות רגילה).
  • למערערת חברה בת (100%) לה נצברו הפסדים עסקיים לצורכי מס. המערערת בחרה להגיש לרשויות המס דוח מאוחד עם חברת הבת לפי סעיף 23 לחוק עידוד התעשייה (מיסים) התשכ"ט – 1969. המערערת קיזזה בדוח המאוחד בשנים 1999-2001 את הפסדי חברת הבת כנגד הכנסותיה מפעילות רגילה בלבד. יתרת הפסדי חברת הבת הועברה לשנים הבאות ולא קוזזה כנגד הכנסותיה המוטבות במסלול החלופי.
  • בשנת 2002 מכרה המערערת את החזקותיה במניות חברת הבת ונוצר לה רווח הון, שאותו בקשה לקזז מול ההפסד העסקי המועבר שמקורו- בחברת הבת (איחוד דוחות).

הסוגיות שעלו בדיון:

  1. האם חייבת המערערת, במסגרת דוחותיה המאוחדים לצורכי מס, לקזז את הפסדי חברת הבת (מפעילות רגילה) מההכנסה מהמסלול החלופי של חברת האם, או שרשאית היא לקזז רק כנגד הכנסה מפעילות רגילה ולהעביר יתרת ההפסד לקיזוז בעתיד מול רווחים מפעילות רגילה?
  2. האם רשאית חברת האם לקזז את ההפסדים המועברים כנגד רווח ההון שנבע לה ממכירת מניות חברת הבת?

ביהמ"ש מקבל את הערעור וקובע:

לגבי הסוגיה הראשונה: סעיף 51(ב) לחוק העידוד מעניק פטור ממס ולא דחיית מס ליום חלוקת הדיבידנדים.

"המחוקק לא דחה את מועד החיוב במס בגין הפקת ההכנסה, אלא שקבע תמריץ שלילי לחלוקתה כדיבידנד בדרך של חיוב במס, הגם שדרך החיוב במס נגזרת משעור מס החברות שהיה חל בעת שהופקה ההכנסה"

לפיכך, תחול הלכת לה נסיונל (ע"א 69/2), שם נקבע כי קיזוז הפסדים מהכנסה פטורה מאיינת את הוראות הפטור: האיסור לקזז הפסדים מהכנסה מועדפת יעקר מתוכן את התמריצים מכוח חוקי העידוד. ובמשפט מחץ:

"אין הדין סובל חיוב המערערת בקיזוז הפסדיה המועברים כנגד הכנסותיה המועדפות.".

 

לגבי הסוגיה השנייה: מדובר במכירת מניות חברה בת שדוחותיה מאוחדים עם דוחות חברת האם ע"פ חוק עידוד התעשייה. כלכלית, מהוות חברת האם וחברת הבת יחידה כלכלית אחת בהיותן "מפעלים תעשייתיים בני קו יצור אחד". לפיכך מכירת מניות חברת הבת בעלת קו היצור, כמוה כמכירת קו הייצור עצמו:

"מכירת מניות חברת הבת כמוה כמכירת נכס הון בעסק. אין מקום לאבחנה בין מכירה במישרין של פס היצור או מכירתו באמצעות מכירת החברה.. מדובר ברכיבים נפרדים של אותה יחידה כלכלית.".

נקודות חשיבה:

  1. קביעתו הנחרצת של ביהמ"ש כי ההכנסה החלופית הינה הכנסה פטורה ולא "דחויית מס" סותרת חזיתית את עמדת הנציבות בחוזר 32/92 הקובע חיוב קיזוז ניכוי בשל אינפלציה מהכנסה במסלול חלופי!!!
  2. יש לבחון האם  התרת קיזז רווח ממכירת מניות הבת מהפסדים עסקיים "של" חברת האם, הינה רק לגבי אם "תעשיתית" או גם חברת אם שהינה חברת "אחזקות תעשיתית".

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרונית בר רו"ח  ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה