מבזק מס מספר 197 - 

מיסוי בינלאומי  15.3.2007

מיסוי רווח הון ממכירת נכס בחו"ל שהתקבל בירושה או במתנה - 15.3.2007

במבזק מס מספר 142 מיום 3.2.2006 דנו בחשיפה הקיימת למיסוי הכנסותיו של תושב ישראל בעת מכירת נכס בחו"ל שנתקבל בירושה או במתנה מתושב חוץ. הבעיה נובעת ממצב לפיו, עלותו של נכס אשר נמצא בחו"ל והתקבל בירושה או במתנה מתושב החוץ, כפי שיקבע על פי הוראות סעיף 88 לפקודה, יהא (על פי רוב) עלותו ההיסטורית של הנכס בידי המוריש או נותן המתנה. השלכה מידית מהאמור הינה – מיסוי תושב ישראל בעת מכירת הנכס, גם על עליית הערך של הנכס בחו"ל על אף שנצמחה מחוץ לישראל על ידי תושב חוץ.

המחוקק נאמן ל- "עקרון רציפות המס" לפיו, יש למסות את מקבל הנכס על רווח ההון הנצמח עד יום המכירה. ואולם בעת האחרונה רשות המיסים מודעת לקיומם של מקרים חריגים בהם עקרון זה מציב את הנישומים במצב אבסורדי ואפשרה להגיע הסדר מס ראוי יותר.

במסגרת החלטת רשות המיסים להגברת השקיפות של מערכות המס כלפי ציבור הנישומים, ולשיפור ההתנהלות שלה מול הציבור פרסמה הרשות ביום 13.3.2007 קובץ החלטות מיסוי שני. אחת החלטות בקובץ זה דנה בסוגיה שתיארנו לעיל וקבעה את עלות הנכס בידי היורש לפי שוויו ביום פטירת המוריש (להלן: החלטת ה- Step Up).

בהזדמנות זו, אנו מבקשים לברך שוב את רשות המיסים על החלטתה לפרסם את קובץ החלטות המיסוי, זהו כלי חשוב אשר יועיל לציבור הנישומים בהתנהלותו אל מול רשויות המס.

נדגיש כי החלטת מיסוי זו נשענת על נסיבות ספציפיות אשר מצדיקות את קבלת ה- Step Up, עוד יש לשים לב למגבלות שהוטלו במסגרת החלטת מיסוי זו, כדוגמת אי התרת קיזוז הפסד הון בישראל ממכירת נכסי הירושה בעתיד. החלטת המיסוי אינה גורפת ועל כן תושב ישראל המקבל נכס בחו"ל מתושב חוץ יידרש לפנות לרשות המס בכדי שזו תאשר לו כי לעניין חישוב רווח ההון, עלות הנכס תהא לפי השווי ביום בו התקבל בירושה או במתנה, לפי העניין.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לחגי אלמקייס, רו"ח (משפטן) או לגדי אלימי, רו"ח (משפטן).

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה