מבזק מס מספר 196 - 

מיסוי בינלאומי  8.3.2007

האמנה למניעת כפל מס בין ישראל ולטביה - 8.3.2007

לאחרונה אושררה האמנה למניעת כפל מס בין ישראל ללטביה (להלן: האמנה), והיא תכנס לתוקף ב- 1.1.2007.

אמנה זו מצטרפת לרשימת אמנות שנחתמו בשנים האחרונות עם מדינות מזרח אירופה (חלקן נחתמו בראשי תיבות בלבד), כגון: אוקראינה, בלרוס וליטא.

לגבי הכנסות פאסיביות, האמנה קובעת כי המס שינוכה במדינת המקור לא יעלה על השיעורים המפורטים להלן ובלבד שמקבלן הינו "בעל הזכות שביושר" לגביהן:

ריבית

  • תשלומי ריבית מבנק לטבי – 5%.
  • תשלומי ריבית אחרים – 10%.
  • פטור מניכוי מס (במדינת המקור):
  • 1)  ריבית המשולמת לממשלת המדינה השניה, לבנק המרכזי בה או למוסד בבעלותה העוסק בביטוח סיכוני סחר חוץ.

    2)  ריבית המשולמת במסגרת מכירה באשראי ספקים (לז"ק) של סחורה או ציוד מסחרי, או תעשייתי ובלבד שהצדדים לעסקה אינם קשורים זה לזה.

דיבידנדים

  • כאשר החברה המקבלת מחזיקה לפחות 10% מהון החברה הבת – 5%.
  • חלוקת דיבידנד בנסיבות כאמור והדיבידנדים מחולקים מרווחי חברה שהיו פטורים ממס או חויבו במס נמוך ממס החברות הרגיל בישראל על פי החוק לעידוד השקעות הון – 10%.
  • בכל מקרה אחר – 15%.
  • לעניין זה יוער, כי מאחר ועל פי הדין הפנימי בלטביה שיעור הניכוי במקור מתשלומי דיבידנד הוא 10%, הרי שבנסיבות בהן חברה תושבת ישראל תקבל דיבידנד מחברה לטבית בה היא מחזיקה פחות מ- 10%, שיעור הניכוי יהא 10% בלבד (האמנה לא תרע את מצבו של הנישום). 

תמלוגים

  • תמלוגים – 5%.
  • גם באמנה זו, בדומה לאמנות רבות אחרות, נתונה זכות מיסוי ללטביה על רווחי חברה ישראלית שעוסקת בפרויקט בניה המבוצע בלטביה למשך תקופה העולה על 12 חודשים לפחות.

    נקבע בסעיף 4(3) לאמנה כי במקרה של כפל תושבות לחבר בני אדם יכריעו הרשויות המוסמכות בעניין בהסכמה. בהיעדר הסכמה, לא ינתנו הטבות האמנה (בפרוטוקול לאמנה מובהר כי ככל שישונה הדין הפנימי בלטביה, כך שיכלול קריטריון של ניהול אפקטיבי לקביעת התושבות, תוחלף הוראת סעיף 4(3) כך שהתושבות תוכרע עפ"י מקום הניהול האפקטיבי (place of effective management ) של חבר בני האדם (בדומה לאמנת המודל של ה- OECD).

    העדרו של מנגנון ברור וסדור להכרעה במצבים של כפל תושבות של חבר בני אדם פוגם באפקטיביות של האמנה מאחר והוא מכרסם בוודאות המיסויית שהאמנה חותרת להקנות לתושבי המדינות המתקשרות. המצב זה, חשופים תאגידים משתי המדינות  למיסוי כפול שלא ניתן לו פתרון מובנה באמנה עצמה אלא הפתרון נתון בידיהן של הרשויות המוסמכות (במסגרת הליכי הסכמה הדדית).

    בפרוטוקול לאמנה מובהר, כי קבלת הטבה או הקלה לפי האמנה מותנית בהצגת אישור תושבות מאת רשות המס.

     

    לפרטים נוספים ניתן לפנות לגדי אלימי רו"ח (משפטן) או לעו"ד לילך רובין-אשרוב, במשרדנו.

    שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

    שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

    מומחה בתחום הביטוח הלאומי

    שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

    הרשמה לקבלת מבזקים >
    להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
    הרשמה לקבלת מבזקים
    המומחים שלנו לרשותכם
    שאל שאלה