מבזק מס מספר 190 - 

מיסוי בינלאומי  25.1.2007

מתן הלוואה מחברה תושבת ישראל לחברה תושבת ארה"ב – חלופות ופרקטיקה - 25.1.2007

לא אחת חברה תושבת ישראל מעמידה הלוואה לטובת חברה תושבת ארה"ב. במקרה כזה יתכנו שתי חלופות מיסויות, ולהלן פירוטן:

האפשרות הראשונה היא כי החברה תושבת ארה"ב תנכה מס במקור בשיעור של 17.5% בגין הכנסות הריבית המשולמות לחברה הישראלית וזאת בהתאם להוראות סעיף 13(2)(א) לאמנה בין ממשלת ישראל ובין ממשלת ארצות הברית של אמריקה לגבי מסים על הכנסה (להלן: האמנה).

האפשרות החלופית היא הגשת דוח בארה"ב כרווחי עסקים של החברה תושבת ישראל כאמור בסעיף 13(2)(ב) לאמנה. לעיתים קרובות ניכוי המס במקור בשיעור של 17.5% עולה על חבות המס בישראל בגין ההכנסה החייבת במס מהריבית בישראל, תרחיש זה מתקיים כאשר הוצאות הריבית קרובות בשיעורן להכנסות המימון בארה"ב.

לפיכך, על החברה הישראלית הבוחרת בחלופה השניה להגיש דוח לרשויות המס בארה"ב בגין הכנסות הריבית האמורות. בעת חישוב ההכנסה החייבת מהריבית בארה"ב תותר לחברה הישראלית בארה"ב ניכוי הוצאות הריבית, כך שהחברה תושבת ישראל תשלם בארה"ב מס על הכנסתה החייבת בארה"ב בהתאם לשיעור המס הפדארלי (35%) ובנוסף יתכן כי יהא עליה לשלם מס סניף בארה"ב (בשיעור של 12.5%). הוצאות מיסים אלו (הן המס הפדארלי והן מס הסניף) יותרו בניכוי מחבות המס של החברה תושבת ישראל במדינת ישראל על פי הוראות האמנה.

 

מניסיוננו ועל מנת לממש את החלופה השנייה, שומה על החברה תושבת ישראל למלא אחר הדרישות הפרוצדוראליות והמהותיות הקבועות בקוד המס האמריקאי, בתקנות ובהוראות מכוחו.

להלן מובאות עיקרי התנאים בהם תידרש החברה הישראלית לעמוד:

  • קבלת מספר זיהוי לצורכי מס בארה"ב (U.S. Employer Identification Number – EIN).
  • הצגה, מבעוד מועד, בפני משלמת הריבית תושבת ארה"ב טופס הפוטר את תושבת ארה"ב מחובת ניכוי מס במקור בעת תשלום הריבית. טופס כאמור יכלול, בין השאר, את ההצהרות הבאות: (1) הצהרה כי החברה אינה תושבת ארה"ב. (2) הצהרה כי החברה היא בעלת הזכות שביושר להכנסה הנקובה בטופס. (3) הצהרה כי הכנסת הריבית הינה הכנסה מרווחי עסקים (Income effectively connected with a U.S. trade or business) והיא תירשם כהכנסה בשנת המס.
  • החברה תושבת ישראל תגיש לרשויות המס בארה"ב, בתום כל שנת מס, דוח שנתי. החברה תושבת ישראל אינה נדרשת על פי חוק, בשלב זה, לצרף לדוח השנתי הצהרה בדבר בחירתה להתחייב במס על הכנסות הריבית "נטו" אולם מומלץ כי תעשה כן.
  • על החברה תושבת ישראל להגיש דוחות מס רבעוניים באשר להכנסותיה הצפויות לגבי הכנסות הריבית נטו החייבות במס בארה"ב, ולשלם מקדמות מס בהתאם. הדוחות הרבעוניים יוגשו והתשלומים יתבצעו, לבנק מסחרי או מוסד כספי שקיבל מעמד של "נאמן מורשה" לעניין זה.

ברצוננו להדגיש כי במידה ותבחר החברה הישראלית לממש את זכאותה ולהתחייב במס בשל הכנסות הריבית "נטו" בארה"ב, הרי שצפוי כי הכנסות אלו תתחייבנה במס סניף בארה"ב בשיעור של 12.5% (על פי הוראות סעיף 14א' לאמנה), בנוסף למס החברות החל עליה בארה"ב.

 

מתן הלוואה, כאמור, טומנת בחובה היבטים רבים וסבוכים, בין השאר, היבטי מס ערך מוסף אשר יש לתת עליהן את הדעת. על כן ממליצים אנו לפנות לחגי אלמקייס, רו"ח (משפטן) או גדי אלימי, רו"ח (משפטן) לצורך קבלת מידע מפורט יותר בנושא, שנאמר: "מרבה עצה מרבה תבונה".

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה