מבזק מס מספר 186 - 

מיסוי מקרקעין  28.12.2006

ירושת דירה ומניות באיגוד שבבעלותו דירה – אי שלילת הפטור - 28.12.2006

סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: החוק) מקנה ליחיד פטור ממס במכירת דירת מגורים (אף אם מכר זמן קצר קודם דירה אחרת בבעלותו בפטור ע"פ פרק חמישי 1 לחוק ו/או שיש בבעלותו דירות נוספות), אם הדירה הנמכרת היא דירת מגורים שהמוכר קיבלה בירושה, ונתקיימו  כל התנאים הבאים:

  •      המוכר הוא בן זוגו או צאצאו או בן זוגו של צאצאו של המוריש.
  •      לפני הפטירה הייתה למוריש דירת מגורים אחת בלבד.
  •      אילו היה מוריש הדירה בחיים ומכר את הדירה, היה נהנה מפטור ממס בעת מכירתה.

סעיף 49ד' לחוק קובע כי לעניין סעיף 49ב(2) לחוק (המעניק פטור במכירת דירת מגורים יחידה של המוכר, בתנאי הסעיף), החזקה במישרין או בעקיפין ב- 25% לפחות ממניות איגוד שבבעלותו דירת מגורים (שאינה מלאי עסקי), תיחשב כהחזקה בדירת מגורים נוספת.

נשאלת השאלה, מה הדין במקרה בו התקבלו בירושה דירת מגורים ו- 25% ממניות איגוד אשר בבעלותו דירת מגורים. האם במקרה זה יחול הפטור בהתאם לסעיף 49ב(5) בעת מכירת הדירה  אשר נתקבלה בירושה?

כאמור, סעיף 49ד' לחוק פותח במילים: "לעניין סעיף 49ב(2) יראו כדירת מגורים נוספת…" לפיכך, ניתן לדעתנו לקבל הפרשנות לפיה יראו 25% ממניות איגוד כדירת מגורים נוספת רק במקרה בו המוכר מבקש  פטור ממס השבח לפי סעיף 49ב(2) לחוק. אולם, במידה והיורש מבקש  פטור ממס השבח בעת מכירת  הדירה לפי סעיף 49ב(5) לחוק אזי לא יחולו הוראות סעיף 49ד' לחוק. התנאי הנדרש הינו שלמוריש לא הייתה דירת מגורים נוספת (מבלי להתייחס למניות האיגוד) וכן שהמוריש יכול היה למכור את הדירה בפטור, לפי סעיף פטור אחר.

בתנאים אלו לא יראו במניות האיגוד כדירת מגורים נוספת ולכן היורש יוכל לדעתנו, ליהנות מפטור ממס בעת דירת המגורים, אף שירש גם 25% באיגוד, כאמור.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה