מבזק מס מספר 185 - 

מיסוי מקרקעין  21.12.2006

פירוק איגוד והעברת מקרקעין לבעלי המניות – פטור גם אם הועברו התחייבויות - 21.12.2006

סעיף 71 לחוק מיסוי מקרקעין דן באפשרות לדחיית אירוע המס בעת העברת זכות במקרקעין אגב פירוקו של איגוד, זאת בהתקיים מספר תנאים. בעבר נשמעה הטענה כי המרת התחייבויות האיגוד לבעלי המניות בסמוך לפירוק להון מניות, ובוודאי העברת התחייבות-הלוואה עם מקרקעין תאיין את הפטור האמור. לפיכך לא ניתן יהיה ליהנות מדחיית המס המנוי בסעיף 71 לחוק. כל זאת לאור פרשנות מצמצמת לאחד מהתנאים המנויים בסעיף ולפיו נדרש כי "לא ניתנה תמורה בעד הזכות".

לאחרונה פרסם היועץ המשפטי של רשות המסים נייר עמדה המאמץ פרשנות ליברלית כלכלית בכל הקשור בפירוק איגוד מקרקעין או איגוד רגיל אשר במסגרתו מועברים לבעלי המניות המקרקעין של האיגוד המתפרק לרבות התחייבויות האיגוד ערב הפירוק.

מנייר העמדה עולה פרשנות משפטית מקילה, אשר לפיה ניתן ליהנות מדחיית אירוע המס מכוח סעיף 71 בפירוק איגוד כאשר מועברים לבעלי המניות, במשולב עם המקרקעין, גם התחייבויות. היועץ המשפטי מדגיש כי סעיף 71 (א)(2) נועד לדחות את אירוע המס למועד שיקיים התעשרות כלכלית של בעלי המניות. ומסקנתו: "עמדתנו היא, כי במקום שבו, במקביל לפירוק, מועברת התחייבות של החברה לבעלי המניות (כפי חלקם), ניתן להחיל את הפטור הקבוע בסעיף 71 לחוק ולראות במצב זה כאילו לא הוענקה תמורה לאיגוד".

נציין כי שללו הכותבים במפורש את האבחנה בין פרוק איגוד עם התחייבויות לצד ג' לבין איגוד בו ההתחייבויות לצד ג' כאמור הומרו תחילה להתחייבויות כלפי בעלי המניות, ורק לאחר מכן נעשה הפרוק.  מכאן כי לפי עמדה חדשנית ומקילה זו, ניתן לפרק איגוד ולהעביר המקרקעין וההתחייבויות שבו לבעלי המניות בלא חבות מס (כפוף לסייגי החוק והפקודה) גם אם באיגוד התחייבויות לצדדים שלישיים. עם זאת מסייג היועץ המשפטי את עמדתו זו לפטור ע"פ סעיף 71 לחוק בלבד וקובע כי אין בעמדה זו כדי להקרין על סעיפי הפטור האחרים.

 אין לנו אלא לברך את מנהל רשות המסים והיועץ המשפטי על עמדתם זו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה