מבזק מס מספר 182 - 

מיסוי ישראלי  30.11.2006

תכנוני מס "אגרסיביים", אישור תקנות - 30.11.2006

לאחרונה אושרו תקנות מ"ה ומע"מ בדבר חובה לדווח על תכנון מס חייב בדווח (להלן: תמח"ב), רשימה מקיפה וסגורה של עסקאות המעלות "חשד" בעיני מחוקק המשנה לפיו מדובר בתכנון מס אגרסיבי או אף מלאכותי.

חובת הדיווח נקבעה לעת עתה לתקופת מבחן קצובה (2007-2009). ברשות המיסים מרגיעים כי התקנות הינן רק לשקיפות הדיווח של הנישומים מול שלטונות המס וכי עצם הדרישה לדווח, אינה מהווה הצהרה של הרשות  כי תכנון המס אינו לגיטימי, אלא נועדה רק לאפשר לפ"ש ולמנהל מע"מ נגישות ובדיקה קלים יותר, של העסקה.

מכיוון שאין מטרת מבזק מס זה דווח אינפורמטי "לקוני" לא הובאה כאן רשימת התמח"ב. (הרשימה המלאה: בנוסח התקנות או באתר רשות המיסים). במבזקי המס הבאים נתייחס למספר תמח"ב תוך חידודים לגביהן.  כרגע נתאר את הרצף החקיקתי לתקנות אלו ומשמעותו: בסעיף 131 הקובע מיהו החייב בהגשת דוח שנתי – הוסף סעיף קטן (א)(5ד) אשר מטיל חובת הגשת דוח שנתי על מי שעשה בשנת הדוח פעולת תחמ"ב. בסעיף 131 הוספה גם הסמכה לשר לתקן התקנות, וכן הוטלה חובת פרוט בדוח השנתי על מהות התחמ"ב (מעבר לעצם החלת חובת הגשת דוח שנתי כאמור).

כמקובל בעת האחרונה, הוסף סעיף 145א2 לפקודה המאפשר לפ"ש לבצע שומה חלקית לנושא מסויים בלבד – תחמ"ב מסויים שדווח. (בדומה לאפשרות להוציא שומת רווח הון במנותק משומה כוללת לשנת המס כולה). בנוסף, בסעיף 191 הידוע, הוסף ס"ק (ג1) הקובע, כי אם כללה שומה סופית, קביעה כי פעולה מסויימת הינה תחמ"ב שיש לסווגו כעסקה מלאכותית (סעיף  86 לפקודה), ובשל כך יש להתעלם ממנה, הרי יוטל על הנישום בשל כך קנס בשיעור 30% מסכום המס החל בשל התחמ"ב המלאכותי.

נציין כדי לסייג את דברי הרוגע של רשות המיסים כפי שפורסמו, לפיהם קנס הגרעון האמור יוטל אך ורק ע"י הדרגים הבכירים ברשות בלבד, הרי לדעתנו נוסח החוק קובע כי הטלת הקנס (בשונה מקנס גרעון "רגיל") הינה אוטומטית, מרגע שהוצאה שומה הכוללת בתוכה קביעה כי בוצע – תחמ"ב מלאכותי. אמנם ניתן להשיג על הטלת קנס זה, כמקובל.

האם להוסיף ולהפחיד כי סעיף 216(8) לפקודה, קובע הטלת עונש מאסר של שנה אחת או קנס, או שני העונשים גם יחד, על אדם אשר בלי סיבה מספקת לא דיווח בדוח על פעולת תחמ"ב…???  הוספנו ! המשך יבוא.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה