מבזק מס מספר 182 - 

מיסוי בינלאומי  30.11.2006

עדכון האמנה למניעת מסי כפל בין לוקסמבורג וצרפת - 30.11.2006

כידוע, תחום המיסים בארץ בפרט, ובעולם בכלל, הינו תחום דינאמי המשתנה חדשות לבקרים. פועל יוצא מכך הוא כי בעלי המקצוע, באשר הם, מחויבים להכיר ולפקח מקרוב ומבעוד מועד לגבי כל שינוי או התפתחות אשר עשוי/ה להיות רלוונטי/ת ללקוחות. על כן בחרנו במאמר זה לתאר שינוי מהותי אשר הובא לידיעתנו לאחרונה:

שינוי בהוראות האמנה לוקסמבורג – צרפת

במרבית האמנות למניעת מסי כפל בעולם קיימת הוראה המעניקה זכות מיסוי ראשונית למדינת המקור בעת מכירת נכסי דלא ניידי (מדינת המקור היא המדינה בה נמצא נכס המקרקעין). באמנה למניעת מסי כפל בין צרפת ללוקסמבורג אשר נחתמה ביום 1.4.1958, קיימת "פרצה" המאפיינת אמנות מס ישנות, ומאפשרת בהתקיים נסיבות מסוימות שנפרטן להלן, שלא להתחייב במס בצרפת בגין הכנסות אשר מקורן בנכסי נדל"ן, בה. להמחשת הבעיה נתאר את מבנה ההחזקות הבא: תושב ישראל מחזיק בחברה תושבת לוקסמבורג אשר בבעלותה נכס נדל"ן בצרפת. סעיף 3 לאמנה בין צרפת ללוקסמבורג הדן במיסוי הכנסות ממקרקעין, קובע כי הכנסות שמקורן בנכסי נדל"ן, לרבות הכנסות ממכירת נכסי נדל"ן, תתחייבנה במס רק במדינה בה נמצא הנדל"ן (זכות מיסוי בלבדית למדינת המקור). סעיף 7 לאמנה הדן ברווחי עסקים, קובע כי רווחי עסקים יתחייבו במס במדינת המקור (בענייננו, צרפת) רק בהתקיים מוסד קבע במדינת המקור. נניח כי בעוד שלוקסמבורג מסווגת את ההכנסות שמקורן בנכסי נדל"ן צרפתיים כהכנסות מנכסי נדל"ן הפטורות ממס בלוקסמבורג, הרי שצרפת מסווגת את אותן הכנסות כרווחי עסקים הפטורים ממס בצרפת (בהעדר מוסד קבע בצרפת). כך, במקרה בו לא קיים מוסד קבע בצרפת לחברה תושבת לוקסמבורג, ההכנסה לא תמוסה באף אחת מהמדינות (Double non-taxation), אלא רק בעת חלוקת הכספים לישראל, אם בכלל!

לאחרונה התגבש פרוטוקול בין צרפת ולוקסמבורג המתיימר לחסום פרצה זו. הפרוטוקול קובע כי בגין הכנסות שכר דירה או רווחי הון שהופקו או נצמחו מהפעלתם או מכירתם של נכסי נדל"ן תהא זכות המיסוי הראשונית למדינת המקור (בצרפת שיעור המס על רווח הון הינו בשיעור של 33.3%) וזכות מיסוי שיורית למדינת המושב (בלוקסמבורג קיים פטור ממס בתנאים מסוימים), על פי הנוסח המקובל באמנות למניעת כפל מס. כלל זה יחול בין אם הנכס מוחזק ע"י יחיד, חברה, או ישות שקופה כלשהיא. ההוראה תכנס לתוקף, בכפוף לאישורה ע"י שתי המדינות, החל מה- 1.1.2007.

עם זאת, תיתכן פרשנות לפיה לא יחול האמור לעיל מקרה בו נמכרו מניות החברה הצרפתית אשר מחזיקה בנכס הנמצא בצרפת. ודי לחכימא ברמיזא!

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה