מבזק מס מספר 178 - 

מיסוי ישראלי  2.11.2006

ניכוי תשומות יעוץ ביטוחי ועסקאות גידור מט"ח ליצוא - 2.11.2006

ביום 29.10.2006 ניתן בביהמ"ש המחוזי בתל אביב פס"ד ע"ש 001033/05 בענין צ'ק פוינט (להלן: המערערת). הנדון: האם ניתן לקזז מס תשומות בגין יעוץ ביטוחי וכן בגין יעוץ בעסקאות גידור לצמצום סיכוני מטבע.

לעניין הייעוץ הביטוחי טען מנהל המע"מ (להלן: המשיב) כי בהתאם לסעיף 41 לחוק מע"מ כיוון שהמבטח מתחייב לפצות את המערערת בקרות האירוע הביטוחי ופיצוי זה  פטור ממע"מ הרי שקיים קשר ישיר בין ההוצאה להכנסה הפטורה, ולפיכך לא ניתן לנכות את מס התשומות.

ביהמ"ש, בהסתמך על פס"ד ממן, עיט, החברה לפיתוח כפר הורדים ואחרים, קובע את העיקרון לפיו הדרישה המגולמת בסעיף 41 לחוק מע"מ הינה אמנם שהתשומות משמשות בעסקה החייבת במע"מ. אולם, גם כאשר נחזה כי ישנן בעסק עסקאות פטורות שיש לכאורה לשלול בגינן תשומות, אך מנגד ניתן לטעון כי התשומות משמשות את העסק בכללותו, קרי, השירותים ניתנים לצרכי העסק והעסקאות בו חייבות במס, אזי ניתן יהיה לקזז

 

ביהמ"ש מקבל את טענות המערערת כי הבטחת השער הינה בגין "שמירה על ערכה של התמורה (ממכירות החברה) המתקבלת ביין יפני מול שער הדולר". מתעלה ביהמ"ש וקובע כי העסקאות שיופקו מעסקאות גידור אלו הינן חייבות במע"מ, ובלשונו: "כל הפרשי השער אשר יתקבלו כתוצאה מהיעוץ בגין עסקת הגידור, מהווים חלק בלתי נפרד מתמורת מכירת המערערת ללקוחות ביפן" לאור האמור, התיר ביהמ"ש את קיזוז התשומות בגין

התשומות. עם זאת, כאשר ניתן לייחס תשומה מסוימת לעסקה מסוימת הפטורה ממס, אזי תשומה זו לא תותר בניכוי.

במקרה הנדון, בין השאר, בהסתמך על מכתב נותן השירות שהבהיר כי "אבן הפינה" לשרותיו הינה שרות בענייני תביעות ביטוחיות (אשר, הפועל היוצא היחיד מהן הינו פיצוי ביטוחי שאינו עסקה לצורך חוק מע"מ), קובע ביהמ"ש כי יש להחיל את תקנה 18 (ב)(3) לתקנות מע"מ ולהתיר רבע מהתשומות בלבד. עם זאת מבהיר ביהמ"ש באופן כללי, כי קבלת שירותי יעוץ באשר למערך הביטוחי הכולל של חברה עסקית פעילה יותר כתשומה מותרת.

בעניין השרותים בגין עסקאות הגידור: עיקר עלויות החברה והכנסותיה נקובים ב-$, למעט העסקאות עם יפן המתבצעות ביין יפני, לכן מבצעת המערערת עסקאות גידור מטבעיות $ מול היין היפני.

עסקאות אלו.

ואנו נחרדים דווקא מחלק הפסיקה בו נתקבל הערעור: במקרה דנן מדובר בתמורת יצוא, קרי חבות במע"מ בשיעור אפס. ומה יעלה בגורל עסקאות הפרשי שער מגידור עסקאות שאינן זוכות למע"מ בשיעור אפס?

היש לחייב עסקאות אלו כשאר תמורות העסקה במע"מ בשיעור מלא?!

 

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה