מבזק מס מספר 177 - 

מיסוי בינלאומי  26.10.2006

שינויים בתנאי פטור ההשתתפות ההולנדי - 26.10.2006

בחודש מאי 2006, הונחה בפני הממשלה ההולנדית הצעת חוק לשינוי חוקי המס. ההצעה כוללת שינויים מרחיקי לכת, אשר העיקריים שבהם:
הפחתה בשיעור מס החברות מ- 29.6% ל – 25.5%; הגבלת האפשרות להפחתת מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים אחרים; הגבלת גובה הפחת על נכסי נדל"ן; הפחתת שיעור המס האפקטיבי על ריבית בין-חברתית (ל- 5%) ותמלוגים  (ל- 10%); הפחתת שיעור הניכוי במקור מדיבידנד המחולק לתושב חוץ מ- 25% ל- 15%; שינוי בתנאי פטור ההשתתפות.
כידוע, משקיעים במישור הבינלאומי, וביניהם ישראלים רבים, עושים שימוש בחברות תושבות הולנד על מנת לבצע את השקעותיהם, תוך ניצול משטר פטור ההשתתפות ההולנדי, על כן ראינו לנכון לפרט את התנאים לתחולת פטור ההשתתפות בהווה, ואלו הצפויים החל מחודש ינואר 2007 במידה ותאושר הצעת החוק.
משטר פטור ההשתתפות מעניק פטור ממס חברות בהולנד על דיבידנדים, רווחים אחרים המחולקים, הפרשי שער ורווחי הון שמקבלת החברה הזכאית ושמקורם בהשתתפות מזכה בחברות מוחזקות, הן תושבות הולנד והן תושבות זרות.

 

 כיום, התנאים לקיום פטור ההשתתפות הם כדלקמן:
  1. מבחן שיעור ההשתתפות (Participation test): החזקה של 5% או יותר מהון המניות של החברה המוחזקת;
  2.  מבחן המלאי (Inventory test): ההחזקה אינה מסווגת כמלאי עסקי (בפסיקה נקבע כי יתקיים התנאי אם, במצטבר, אין כוונה למכור את המניות, המניות הינן חלק מהרכוש הקבוע של החברה המחזיקה, ונכסי החברה המוחזקת אינם נכסים נזילים);
  3. במקרה בו החברה המוחזקת אינה תושבת הולנד, יש לעמוד גם בתנאים הבאים:
    •  מבחן הכפיפות למס (Subject to tax test): החברה המוחזקת כפופה למס במדינת מושבה (אין משמעות לשיעור המס החל);
    • מבחן נזילות ההשקעות (Portfolio test): ההחזקה בחברה המוחזקת אינה חלק מתיק השקעות אשר כולל השקעות בחברות זרות פאסיביות ופיננסיות (תנאי זה אינו נדרש מקום בו החברה המוחזקת הינה תושבת האיחוד האירופי).
השינוי המוצע נועד ליצור משטר פטור השתתפות המעניק ודאות, בעל תחולה רחבה ותואם את חוקי האיחוד האירופי במידה רבה יותר. בתמצית, עם כניסתו לתוקף של שינוי החקיקה המוצע, יחול משטר פטור ההשתתפות על החזקה בכל חברה המוחזקת בשיעור של 5% או יותר, בין אם החברה המוחזקת הינה תושבת הולנד ובין אם לאו, וללא קשר לסיווג הכנסותיה של החברה המוחזקת (הכנסות פאסיביות או אקטיביות). למרות האמור, במידה וההשקעה בחברה המוחזקת תסווג כהשקעה פסיבית, יוענק פטור ההשתתפות רק במידה והכנסותיה כפופות למס בשיעור אפקטיבי של 10% או יותר.

 

מבחן ההשקעה הפסיבית – חברה מוחזקת תענה להגדרת "השקעה פסיבית" במידה ומרבית נכסיה (50% או יותר), במישרין או בעקיפין, יסווגו השקעות פסיביות (מבחן הנכסים). ביישום מבחן הנכסים, נכסי החברה המוחזקת נבחנים על בסיס הדוחות המאוחדים שלה ובהתאם לשוויים ההוגן של הנכסים. על פי התיקון המוצע, השקעה תסווג כפסיבית במידה והיא אינה מוחזקת "במהלך העסקים הרגיל". דוגמאות להשקעות פסיביות הינן: פקדונות נושאי ריבית, הלוואות, שטרי חוב, נכסי נדל"ן ומניות, זאת בכפוף לשימוש שנעשה באותם נכסים במסגרת פעילות החברה.
לעניין מבחן ההשקעה הפסיבית, חשוב לציין שככלל, כל השקעותיה של חברה שאינה מנהלת עסק תסווגנה כהשקעות פסיביות. עוד יצוין, כי החוק המוצע קובע חזקה, לפיה חברה מוחזקת ש- 90% או יותר מנכסיה הינם נכסי נדל"ן תסווג כהשקעה שאינה פסיבית.

 

מבחן הכפיפות למס
כאמור, גם במקרה בו לא התקיים מבחן הנכסים, יחול משטר פטור ההשתתפות על ההחזקה בחברה ה"פסיבית" במידה והכנסות החברה המוחזקת כפופות לשיעור מס אפקטיבי של 10% או יותר.
לעניין מבחן הכפיפות למס, חישוב המס החל על החברה המוחזקת יתבצע בהתאם לחוקי המס בהולנד (ולא במדינת מושבה של החברה המוחזקת). עוד יצוין כי צפויה הקלה בדרישות הכפיפות למס עבור חברות מוחזקות "פסיביות" שאינן תושבות הולנד המחזיקות בנכסי נדל"ן. 
לבסוף, נדגיש כי משטר פטור ההשתתפות ההולנדי חל גם על הלוואה המשתתפת ברווח, במידה והיא מסווגת כהשקעה על פי דיני המס בהולנד ובתנאי שמעניק ההלוואה או צד קשור לו עומדים במבחן שיעור ההשתתפות. בעוד שעל פי המשטר הישן ההטבה תינתן רק במידה ומקבל ההלוואה לא דרש את הוצאות הריבית, על פי המשטר החדש יחול משטר פטור ההשתתפות ללא קשר לסיווג ההלוואה בידי מקבלה. שינוי זה עשוי להעניק כר נרחב לתכנון מבני השקעה דלי-מס.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לחגי אלמקייס רו"ח (משפטן) או לגדי אלימי רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה