מבזק מס מספר 176 - 

מיסוי ישראלי  19.10.2006

רווחים ראויים לחלוקה – משמעות קיזוז הפסד מועבר - 19.10.2006

הגדרת "רווחים ראויים לחלוקה" (להלן: רר"ל) שבסעיף 94ב(ב) לפקודה קובעת לעניין "מסלול המס" כך:  "…וסכום הרווחים הראויים לחלוקה לא יעלה על סכום הרווחים שנתחייבו במס…בתקופה האמורה". עולה השאלה, מה דינם של הפסדים לצרכי מס שנצברו ליום 31.12.1995 או לתום השנה שקדמה לשנת הרכישה, לפי המאוחר? האם יש לחשב את הרר"ל תוך סיכום הרווחים שנצברו בשנים המאוחרות יותר לאחר קיזוז הפסדים אלו, או שמא בחישוב הרר"ל נתעלם מקיזוז הפסדים אלו, שכן הם נוצרו בתקופה שלפני התקופה הרלבנטית לחישוב ונכלול בחישוב הרר"ל את ההכנסה החייבת לפני קיזוז הפסדים לתחילת תקופת החישוב ?

לדעתנו, בהסתמך על ההלכה אשר נקבעה בפס"ד לה נסיונל, חברה ישראלית לביטוח (ע"א 69/2), קיזוז הפסדים דינו כדין חיוב ההכנסה במס (שם נקבע כי קיזוז הפסדים כנגד הכנסה מועדפת, משמעותו הפיכת ההכנסה המועדפת, בעקיפין, להכנסה רגילה או חיובה של ההכנסה המועדפת, במס בעקיפין). לפיכך, סכום הרווחים בתקופת חישוב הרר"ל אשר מהם קוזזו הפסדים מתקופה שלפני התקופה הרלבנטית, כמוהם כרווחים שנתחיבו במס.

נוסיף כי גם בחינה של דרך חישוב הרר"ל, המחושבים לתקופה מוגדרת של זמן ורווחים (לרבות רווחים שהופטרו ממס) נותנת חיזוק לעמדה זו. ראוי לציין כי בתיקון 132 לפקודה הוספו להגדרה המילים: "…ובניכוי הפסד שנוצר בחברה שמניותיה נמכרות, אשר לא קוזז…". תיקון זה מחזק את קביעתנו שלעיל ותוחם את חישוב הרר"ל לרווחים או הפסדים אשר נצמחו בתקופת חישוב הרר"ל. ניתוח שונה יביא למצב לא כלכלי ולא סביר לפיו הפסדים שלא קוזזו, כאמור, יקטינו הרר"ל גם למוכר המניות וגם לרוכש.

לסיכום, ניתן לדעתנו לתמוך בפרשנות לפיה: בחישוב רר"ל יש לנטרל את יתרת ההפסדים לתקופה של פני 31.12.1995 או תום השנה שקדמה למועד רכישת המניות (לפי המאוחר), שקוזז מרווחים שנצמחו בתקופת חישוב הרר"ל.

 

לפרטים נוספים בעניין זה ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה