מבזק מס מספר 174 - 

מיסוי בינלאומי  28.9.2006

מיסוי בינ"ל תקן חשבונאות מספר 15: הזדמנות למזעור רווחי חברה נשלטת זרה - 28.9.2006

תקן חשבונאות מס' 15 של המוסד לתקינה בחשבונאות (להלן: התקן) קובע כללים לטיפול החשבונאי, המדידה וההצגה של ירידת ערך נכסים בדוחות הכספיים. התקן קובע כי נכס ירשם בדוחות הכספיים לפי "סכום בר ההשבה" שלו. במקרה בו הנכס מוצג בספרים בסכום הגבוה מסכום בר ההשבה הרי שקיימת קרוב לוודאי, ירידה בערכו של הנכס ויש לרשום הפרשה על פי עקרונות הקבועים בתקן.

ולעניינו, סעיף 75ב' לפקודה המפנה לסעיף 5(5)(ג) לצורך קביעת הכנסתה של חברה נשלטת זרה וממעט רווחי/הפסדי אקוויטי ושינויים בערכם של ניירות ערך,  בכדי למנוע השתת מס על רווחים או התרת הפסדים טרם מימושם.

לצורך המחשת העיוות נעלה את הדוגמא הבאה: חברה ישראלית מחזיקה במניות חברה נשלטת זרה תושבת קפריסין, שלה פעילות בנכסי נדל"ן.

קפריסין אינה "מדינה גומלת", שכן לא קיימת אמנה למניעת מסי כפל בינה ובין ישראל. הוראות סעיף 75ב' לפקודה הדנות במיסוי בעל שליטה בחברה נשלטת זרה (להלן: חנ"ז), קובעות שהכנסתה החייבת של חנ"ז שהיא תושבת מדינה שאינה מדינה גומלת תקבע "בהתאם לעקרונות חשבונאיים מקובלים בישראל ולמעט עקרונות חשבונאיים לעניין רווחי אקוויטי או הפסדי אקוויטי, ולעניין שינויים בערכם של ניירות ערך". (להבדיל, הכנסתה של חנ"ז שהיא תושבת מדינה גומלת תיקבע בהתאם לדיני המס באותה מדינה).

היה והחברה הקפריסאית פועלת באמצעות חברה בת המחזיקה בנכסי הנדל"ן שערכם ירד, יגרור הדבר לירידה בשווי המאזני ולרישום הפסדי אקוויטי בדוחות הכספיים של החברה הקפריסאית.  אותו הפסד אינו בא לידי ביטוי בחישוב הכנסתה החייבת של החברה הקפריסאית ואינו מפחית מנטל המס שיוטל על בעל השליטה בחנ"ז.

להבדיל מהמקרה לעיל, מקום בו החנ"ז היא זו אשר מחזיקה בנכסי הנדל"ן במישרין (ולא בעקיפין באמצעות חברה בת), יישום הוראות התקן יחייבה להציג את הנדל"ן לפי סכום בר ההשבה. בדוחות הכספיים של החברה הקפריסאית יירשם הפסד (ההפרשה מירידת הערך של הנדל"ן) אשר אינו ממועט בהגדרת "דיני המס החלים" ולפיכך ניתן לקזזו מהכנסות פסיביות בחברה.

יצוין כי תוצאה דומה במהותה עשויה להתקבל, כאשר החנ"ז פועלת באמצעות חברה מוחזקת אך אינה נדרשת ליישם לגביה את שיטת השווי המאזני אלא את שיטת העלות.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לחגי אלמקייס, רו"ח (משפטן) או גדי אלימי, רו"ח (משפטן)

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה