מבזק מס מספר 171 - 

מיסוי בינלאומי  7.9.2006

השלכות המס בעקבות צירופה הצפוי של רומניה לאיחוד האירופאי - 7.9.2006

בתאריך 01.01.2007 צפוי כי רומניה תצטרף לאיחוד האירופאי. להצטרפות השלכות מיסוייות מרחיקות לכת ולכן יש להיערך לכך מבעוד מועד.
מדינות האיחוד האירופאי קשורות במערכת הסכמים רב-צדדית בתחומים שונים, בעלי תוקף חוקי מחייב. בתחום דיני המס, הוראות אלו נקראות "דירקטיבות" והן גוברות על דיני המס הפנימיים של כל אחת מן המדינות, בדומה לאמנות הבילטראליות למניעת כפל מס. מצאנו לנכון לסקור בקצרה את הוראות הדירקטיבות המהותיות שכניסתן לתחולה תשפיע על משטר המס בפעילות ברומניה.
1. דירקטיבת אם-בת: הדירקטיבה קובעת פטור ממס בדרך של ניכוי במקור על דיבידנדים המחולקים בין חברות תושבות מדינות שונות הנמנות על מדינות האיחוד האירופאי. תנאי לקבלת הפטור הינו החזקה של 20% או יותר לתקופה של שנתיים לפחות (שיעור ההחזקה הנדרש ירד בהדרגה לכדי 10% בשנת 2009). כבר היום, עוד בטרם הצטרפותה של רומניה לאיחוד האירופאי, מיישמת רומניה הוראה זו בדיניה הפנימיים, באם שיעור ההחזקה של החברה הזרה בחברה הרומנית מחלקת הדיבידנדים הינו גבוה מ- 25% במשך שנתיים או יותר.
2. דירקטיבת מיזוגים: הדירקטיבה מעניקה הקלות בעת ביצוע ארגון מחדש בקבוצת חברות תושבות מדינות שונות באיחוד האירופאי, בכפוף לתנאים מסוימים.
3. דירקטיבת ריבית ותמלוגים: הדירקטיבה מעניקה פטור מניכוי מס במקור על ריבית ותמלוגים המשתלמים בין חברות תושבות מדינות האיחוד האירופאי.  תנאי לקבלת הפטור הינו כי המקבל והמשלם הינם "חברות קשורות" תושבות האיחוד האירופאי: האחת מחזיקה במישרין בשנייה בשיעור של 25% לפחות. חלופה נוספת היא כי שתי החברות תהינה מוחזקות על ידי חברה שלישית בשיעור האמור. נכון להיום, רומניה מנכה מס בדרך של ניכוי במקור בשיעור של 16% מהכנסות כאמור, אלא אם אמנה למניעת מסי כפל קובעת שיעור נמוך יותר.
4. דירקטיבת חסכונות: הדירקטיבה מעניקה פטור מניכוי מס במקור על הכנסות מחסכונות שמקורן במדינת איחוד אירופאי ומשולמות ליחיד תושב האיחוד האירופאי. נכון להיום, רומניה מנכה מס בדרך של ניכוי במקור בשיעור של 16% גם מהכנסות אלו, אלא אם אמנה למניעת מסי כפל קובעת שיעור נמוך יותר.
5. דירקטיבת מיסים עקיפים: חוקי מס הערך המוסף ברומניה זהות כמעט לחלוטין לדירקטיבה השישית של האיחוד האירופאי בנושא המע"מ. אולם, צירופה של רומניה לאיחוד תשפיע על דיני המע"מ לגבי עסקאות יבוא ויצוא של מוצרים, עסקאות מקומיות, יישום הלכות ביהמ"ש האירופאי (ECJ) בעת דיוני שומות ברשויות המס ברומניה.
כפי שנאמר, מדובר בהשלכות מרחיקות לכת ומקיפות, המיטיבות עם המשקיעים ברומניה באופן ישיר וכן עם אלו המשקיעים במדינה באמצעות חברות תושבות רומניה, אולם יתכנו מצבים בהם צירופה של רומניה לאיחוד האירופאי יהיה בעוכריה של חברה אשר מבנה ההחזקות שלה התבסס בעבר על העובדה שרומניה אינה נמנית על מדינות האיחוד האירופאי דווקא. להמחשת העניין, ניתן לציין את האפשרות לביטול משטר ה- Micro-Company לפיו חברה כאמור חייבת במס חברות בשיעור של 3% מהמחזור ולא במס החברות הרגיל בשיעור של 16% מהרווח, בתנאים מסוימים. 
שינוי נוסף ורב משמעות הצפוי להיכנס לתוקף הינו שינוי בשיעור המס החל על רווח הון ממימוש נדל"ן ברומניה בידי יחיד: בעוד שכיום שיעור המס על רוחי ההון הינו 16% מרווח ההון, עם כניסת התיקון לתוקף יהא בשיעור של 3% משווי הנדל"ן שמומש. אנו ממליצים לתכנן את מבנה הרכישה של הנדל"ן מבעוד מועד על מנת להבטיח חסכון מס מקסימאלי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) חגי אלמקייס או לרו"ח (משפטן) גדי אלימי.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה