מבזק מס מספר 992 - 

מיסוי בינלאומי  16.11.2023

ההפסד כולו שלך - 16.11.2023

לאחרונה נתקלנו במקרה שנוגע לעיתוי התגבשותו של הפסד בידי עולה חדש או תושב חוזר ותיק.

להלן פרטי המקרה:

  • בשנת 2009 ליחיד, תושב ישראל, נוצרו הפסדי הון מניירות ערך הנסחרים בבורסות זרות (ניירות ערך זרים).

  • בשנת 2010, עבר היחיד לחו"ל, ומאותה שנה הוא אינו תושב ישראל.

  • בשנת 2020, חזר היחיד לאחר 10 שנים בחו"ל, במעמד של תושב חוזר ותיק.

  • בשנת 2023, נוצרו ליחיד רווחי הון מניירות ערך בבורסה בישראל.

האם היחיד רשאי לקזז את הפסדי ההון מחו"ל שנוצרו בשנת 2009, כנגד רווח הון בישראל בשנת 2023 ע"פ הוראות סעיף 92 לפקודה?

היחיד חייב במס בישראל בגין רווחי ההון שנוצרו לו בשנת 2023, שכן מעמדו אינו מקנה לו פטור על רווחי הון כאמור (נכסים בישראל).

הוראות סע' 92(א)(1) לפקודה מאפשר לקזז כנגד רווח הון "סכום הפסד הון שהיה לאדם בשנת מס פלונית ואילו היה ריווח הון היה מתחייב עליו במס".

הוראות סע' 92(ב) לפקודה קובעות ש- "סכום שלא ניתן לקזזו, כולו או מקצתו, כאמור בסעיף קטן (א), בשנת מס מסויימת, יקוזז כנגד ריווח הון בלבד כאמור בסעיף קטן (א) בשנות המס הבאות בזו אחר זו לאחר השנה שבה היה ההפסד, ובלבד שהוגש לפקיד השומה דוח לשנת המס שבה היה ההפסד, כאמור בסעיפים 131 ו-132…"

האם נשללת מהיחיד זכות הקיזוז בשל העובדה שבשנת הקיזוז (2023), אילו הפסד ההון היה רווח, הוא לא היה מתחייב במס? תשובתנו לכך היא שלילית: ההפסד התגבש בשנת 2009, שנה שבה אילו היה רווח היה מתחייב במס, שנה שבה דיווח כדין על ההפסד במסגרת דיווחיו לפקיד השומה בישראל. כלומר, מועד הבחינה הרלוונטי הינו מועד התגבשות ההפסד ולא מועד ניצולו.

אף אם היחיד היה נותר תושב חוץ, ומוכר נכס שרווח ההון בגינו חייב במס בישראל (כדוגמת נדל"ן מסחרי בישראל), הוא יכול היה לקזז את הפסד ההון שהתגבש עת היותו תושב ישראל.

יתירה מכך, אף אם היחיד היה נותר תושב חוץ, ומוכר נכס שנרכש לפני עזיבתו את ישראל ורווח ההון בגינו פטור ממס בישראל בידי תושב חוץ (כדוגמת נדל"ן מחוץ לישראל), הוא יכול היה לקזז את הפסד ההון שהתגבש עת היותו תושב ישראל כנגד רווח ההון החייב במס בישראל (ליניארית) מכוח הוראות מס היציאה (סע' 100א לפקודה).

ניתן לבסס נימוק נוסף מכוח היקש, בבחינת המקרה ההפוך: תושב חוץ המוכר בהפסד ני"ע נסחר בישראל פטור ממס בישראל מכוח סע' 97(ב2). אותו תושב חוץ חוזר לישראל בחלוף 3 שנים (קרי, ללא הטבות מס), ומניב רווח הון חייב בישראל. נהיר שתושב החוץ לא יוכל לדרוש את הפסד ההון "הישן" כנגד רווח ההון החייב, משום שבעת התגבשות ההפסד, לו היה רווח הוא לא היה חייב במס בישראל. זאת, חרף העובדה שבעת ניצול ההפסד (לאחר החזרה לישראל), לו ההפסד היה רווח, הוא כן היה חייב במס בישראל בידי היחיד.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה