מבזק מס מספר 989 - 

מיסוי ישראלי  26.10.2023

מלחמת "חרבות ברזל"- מקדמה ע"ח נזק עקיף לעסקים בישובי ספר בלבד (כרגע) - 26.10.2023

החל מבוקרה של השבת השחורה, 7.10.2023, נמצאת ישראל במצב מלחמה, כתוצאה ממנה נפגע או הושבת לחלוטין מהלך העסקים של רוב העסקים במדינת ישראל.

הפגיעה באה לידי ביטוי, הן בסגירת העסקים בהוראת פיקוד העורף, הן בגיוס עובדים לשירות מילואים או היעדרות עובדים לשם טיפול בילדיהם וכן בירידת ביקושים חדה בשל המצב הבטחוני והמוראלי.

זכאות לפיצויים מהמדינה בגין נזקי מלחמה קמה לזכאים, בהתאם לפרק שמיני: פיצויים לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א – 1961(להלן – "החוק").

בנוגע לנזקים ישירים, שנגרמו כתוצאה מהמלחמה, קיימת זכאות לפיצוי, לגבי נכסים שנפגעו בכל מקום במדינת ישראל, מותנה בתיקון הנזקים ובמגבלות מסוימות שנקבעו, למשל תקרה שנקבעה לפיצוי בגין תכולת הבית וכו'.

בנוגע לנזקים עקיפים, מכוח סעיף 36(א) לחוק הותקנו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג- 1973 (להלן- "תקנות 1973"), בהן נקבע כי ניזוקים בעלי עסקים בישוב המוגדר כ- "ישוב ספר", זכאים לפיצוי בגין מלוא הנזק העקיף שנגרם להם – "מסלול אדום".

רשימת יישובי הספר (לרבות "אזורי ספר") הינה רשימה סגורה ופרטנית המתעדכנת מידי פעם, בהתאם למצב הבטחוני. בין השאר, הוכרזו כיישובי ספר כלל היישובים הנמצאים במרחק של עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה וכן עד 9 ק"מ מגדר המערכת בצפון הארץ.

לעניין זה נציין, כי בימים אלו פורסם תזכיר חוק לפיו יווספו אשקלון ומבקיעים לרשימת ישובי הספר בהוראת שעה לתקופה 7.10.2023 ועד 31.12.2023. (יצויין כי בפרסום באתר של רשות המיסים מופיע במפורש כי אשקלון ומבקיעים יוגדרו כישוב הספר כאמור, לתקופה של שנה !!).

למרבה הפליאה, יישובים כגון אופקים ונתיבות שמתמודדות מתחילת המלחמה עם אבדות רבות ושיגורים בלתי-פוסקים ונפגעו קשות, לא הוספו ולפיכך, תושביהם אינם זכאים, בשלב זה לפיצוי עבור נזק עקיף.

עסקים במקומות אחרים, שאינם ביישוב ספר, אינם זכאים לפיצוי בגין נזק עקיף, אלא אם הותקנו תקנות ספציפיות הקובעות את מתווה הפיצוי ואת האוכלוסייה הזכאית לו.

נזכיר כי בעבר נקבעו תקנות לקביעת פיצוי בגין נזק עקיף בשל מלחמות וסבבי הלחימה השונים (לבנון השנייה, צוק איתן עמוד ענן וכו') – על פי נוסחאות וכללי חישוב במסלולים עיקריים של שכר או מחזורים, לבחירת העוסק, וכי במגפת הקורונה נקבע הפיצוי לתקופות הזכאות השונות בנוסחה, במגבלת ההוצאות הקבועות של העסק.

בשלב זה כידוע, טרם הוסכם על מסלול פיצוי בגין נזק עקיף לעסקים שאינם ביישובי ספר, עם זאת נפתחה האפשרות לבעלי עסקים ביישובי ספר (בדרום ובצפון) בלבד, להגיש בקשה למקדמה ע"ח הפיצוי  בגין נזקי מלחמת "חרבות ברזל".

בעלי העסקים ביישובי הספר המבקשים לקבל מקדמה, לא נדרשים לבצע כל חישוב. החישוב יבוצע אוטומטית ע"י קרן הפיצויים.

בעל העסק נדרש להודיע שהוא מבקש מקדמה בלבד ובהמשך, יידרש להגיש תביעת פיצויים מבוססת.

רשות המיסים כאמור, על סמך נתונים שבידה תערוך חישוב של המקדמה ב- 2 מסלולים (מסלול שכר ומסלול מחזורים) ותשלם את המקדמה (ברוב המקרים ע"פ הגבוה). תקרת המקדמה לתשלום הינה בסך 500,000 ₪.

סכום המקדמה במסלול שכר נקבע כשיעור של 70% מדיווח 102 לחודש אוקטובר 2022 (או 35% מדיווח ספטמבר אוקטובר 2022 למדווחים דו חודשי, או 17.5% למדווחים חצי שנתי וכו').

סכום המקדמה במסלול מחזורים נקבעה כ- 70% מדיווח המחזור למע"מ בחודש אוקטובר 2022, כשהוא מוכפל במקדם מורכב מסויים (שלא נפרטו עתה) (להלן- "המקדם"), לעוסקים המדווחים דיווח חד חודשי למע"מ (בהתאמה – 35% כפול המקדם, למדווחים דו חודשי ו- 8.75% לעוסקים פטורים, ללא הכפלה במקדם).

למשרדנו ניסיון רב בתחום. הן בהגשת תביעות לפיצוי במסלול האדום, לעוסקים ביישובי ספר, הן בייצוג עוסקים בתביעות פיצוי במבצעים השונים ובקורונה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה