מבזק מס מספר 988 - 

מיסוי בינלאומי  19.10.2023

תרומות מאמריקאים לארגונים ישראלים - 19.10.2023

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גם ידידינו מעבר לים נרתמים ותורמים לגופים ישראלים.

בהמשך למבזק הישראלי בנושא התרומות, ברצוננו להזכיר את הוראות האמנה המיטיבה עם אמריקאים התורמים לגופים ציבוריים בישראל, הן בשל ריבוי התרומות ממקורות אמריקאים, והן בשל העובדה שהאמור תקף גם לתורמים תושבי ישראל שהם אזרחים אמריקאים.

באופן כללי, בהתאם לקוד האמריקאי, בעת חישוב המס של נישום אמריקאי (תושב או אזרח אמריקאי), הנישום רשאי לנכות תרומות לעמותות צדקה ציבוריות ולגופים ממשלתיים עד להגבלה של 50% מההכנסה המתואמת שלו לאותה שנת מס (Adjusted Gross Income-AGI), ולנכות תרומות לעמותות צדקה פרטיות עד להגבלה של 30% מה- AGI (ואף עד ל- 60% עבור תרומות במזומן); בנוסף, עודף הניכוי ניתן להעברה  שנים קדימה.

סע' 15א לאמנה עם ארה"ב, קובע כי בחישוב ההכנסה החייבת של אזרח או תושב ארה"ב, יראו כתרומת צדקה לפי אותם חוקים הקיימים בארה"ב, תרומות לכל ארגון שנוצר או ארגון לפי חוקי ישראל (והמהווה ארגון צדקה לענין חוקי מס ההכנסה של ישראל), אם רואים אותן תרומות כתרומות צדקה, ובשיעור שהיו כך, אילו נוצר או אורגן אותו ארגון לפי חוקי ארה"ב.

אולם, הסעיף קובע מגבלה לניכוי לצורכי מס אמריקאי: הניכוי בגין תרומות לעמותות ישראליות בכל שנת מס לא יעלה על 25% מההכנסה החייבת במס בארה"ב לאותה שנה שמקורה בישראל. במקרה של חברה- 25% מהכנסתה החייבת שמקורה בישראל ובמקרה של יחיד- 25% מההכנסה המתואמת (AGI) שמקורה בישראל.

כאשר מדובר בתושב ישראל שהוא אזרח אמריקאי, מגבלה זו בד"כ אינה משמעותית בשל העובדה שמרבית או כל הכנסתו מופקת בישראל.

ושוב – חשוב לזכור שגם תושב ישראל אזרח אמריקאי, התורם לעמותות בישראל, יוכל ליהנות מניכוי בשל תרומות לארגונים ישראלים, בעת חישוב המס שעליו לשלם בארה"ב בשל היותו אזרח אמריקאי.

נציין, שבהתאם לסעיף 6(3) לאמנה עם ארה"ב, על אף כל הוראות האמנה, רשאית ארה"ב להטיל מס על תושביה ועל אזרחיה, כאילו לא נכנסה אמנה זו לתוקפה. לכן, לכאורה, הוראות סע' 15א בדבר תרומות לא יחולו על תושב אמריקאי או על תושב ישראל שהוא אזרח אמריקאי. אלא, שסע' 6(4) קובע כי הוראות סעיף קטן (3) לא יפגעו בהנאות המוענקות על ידי ארה"ב וישראל לפי רשימה של סעיפים, ובפרט אלו המוענקות מכוח סעיף 15א.

נסיים בסוגיה שנתקלנו בה בעת הזו – האם הוראות סע' 15א לאמנה חלות על תרומה לעמותה ישראלית העומדת בהגדרת "מוסד ציבורי" שבסעיף 9(2) לפקודה ("חבר-בני-אדם … הקיימים ופועלים למטרה ציבורית ונכסיהם והכנסותיהם משמשים להשגת המטרה הציבורית בלבד והם מגישים דין וחשבון שנתי לגבי נכסיהם, הכנסותיהם והוצאותיהם להנחת דעתו של פקיד השומה על פי תקנות שהתקין שר האוצר…") אף אם לא ביקש\קיבל אישור לסעיף 46 לפקודה? לדעתנו, ניתן להגן על עמדה זו, שכן גם מוסד ציבורי שלא קיבל אישור לסעיף 46, מהווה ארגון צדקה לעניין חוקי מס ההכנסה של ישראל, כדרישת הסעיף.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

 

,

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה