מבזק מס מספר 978 - 

מיסוי ישראלי  3.8.2023

חוקי עידוד – חוק האנג'לים החדש והמורחב, הוראות שעה עד שנת 2026 - 3.8.2023

ביום 31.7.2023 פורסם בס"ח החוק לעידוד תעשייה עתירת ידע (הוראת שעה), התשפ"ג- 2023 (להלן – חוק העידוד או החוק). במסגרתו נקבעו מספר הטבות מס למשקיעים וחברות בענף המו"פ.

נזכיר כי עד שנת 2019 נקבעה הטבת מס ליחיד המתירה בניכוי מהכנסה החייבת את סכום השקעתו במניות של "חברה מתחילה" כהגדרתה בחוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2011-2012 (ראה מבזקנו מס' 620 בנושא).

"תקופת הוראת השעה"  – 31.7.2023-31.12.2026.

סעיף 2 לחוק העידוד קובע מתן זיכוי ממס בשל השקעה במניות חברת מו"פ ( להלן- השקעה מזכה):

"משקיע" (יחיד, חברת מעטים או שותפות של אחד מאלה כהגדרתה בחוק) אשר ביצע השקעה במזומן במניות או באופציות למניות של "חברת מו"פ" ( כהגדרתה בחוק על כל תנאיה) והחזיק במניות במשך 3 שנים לפחות ממועד ההשקעה כאמור (להלן – תקופת ההטבה), רשאי לבקש זיכוי ממס בגובה מגן המס על השקעות המחושב לפי הנוסחה הבאה:

סכום ההשקעה המזכה או סכום תקרה ( 4 מיליון ₪), כנמוך שבהם, כפול שיעור המס על רווח ההון הרעיוני (אילו המשקיע היה מוכר את המניות, מושא ההשקעה, בשנת ההשקעה). זיכוי זה יכלול גם את השפעת מס היסף ככל שחל (ועל החלק שחל בלבד) באותה שנת השקעה.

זיכוי מס שלא נוצל באותה שנת מס, ניתן יהיה לנצלו בשנות המס הבאות בזו אחר זו.

בעת חישוב רווח ההון ממכירת המניות בפועל ע"י משקיע אשר קיבל זיכוי ממס כאמור לעיל, יופחת מעלות המניות סכום ההשקעה (או חלקה אם נמכרו חלק מהמניות) אשר ניתן בשלו זיכוי ממס כאמור.

במידה וחדל להתקיים אחד או יותר מתנאי הגדרת "חברת מו"פ" או מתנאי מתן הזיכוי ממס למשקיע, על החברה או המשקיע (לפי העניין) להודיע על כך לפקיד השומה אשר יבטל או יפחית למפרע את הטבת המס הנ"ל באמצעות תיקון השומות של המשקיע. לא דיווחה החברה כאמור לעיל, רשאי פ"ש לחייב את חברת המו"פ בתשלום המס בגובה סכום הזיכוי שקיבל המשקיע בתוספת ה"ה וריבית.

סעיף 3 לחוק העידוד מעניק פטור ממס בחילוף מניות חברה מועדפת בעלת מפעל טכנולוגי – יחיד שנצמח לו רווח הון מ"מכירה מזכה" (כהגדרת להלן) של מניות, ובתוך תקופה של 12 חודשים לאחר יום חתימת ההסכם לביצועה או 4 חודשים לפניו, ביצע אותו יחיד השקעה נוספת (אחת או יותר) בחברת מו"פ כהגדרתה בחוק זה (להלן – השקעה מוטבת), רשאי הוא בעת חישוב רווח ההון מהמכירה האמורה לנכות מסכום התמורה שהתקבלה במכירה זו "סכום השקעה מוטב". סכום זה, לעניין סך כל ההשקעות המוטבות של המשקיע, לא יעלה על סכום רווח ההון הריאלי שנבע למשקיע מהמכירה המזכה, ולעניין כל אחת מההשקעות המוטבות בנפרד – סכום שלא יעלה על הנמוך שבין: הסכום ששילם המשקיע במזומן בביצוע אותה השקעה מוטבת או 5.5 מיליון ₪ (בהפחתת השקעות אחרות באותה חברת מו"פ בגינם קיבל המשקיע ו/או קרובו זיכוי ממס כאמור בסעיף 2 לחוק).

"מכירה מזכה" – הינה מכירת מניות של חברה מועדפת שהינה בעלת מפעל טכנולוגי (כהגדרתם מונחים אלו בחוק עידוד השקעות הון) שיום חתימת ההסכם לביצועה חל בתקופה הוראת השעה.

בעתיד, שהמשקיע יחשב רווח הון ממכירת ה"מניות המוקצות" (מניות/אופציות שהוקצו למשקיע תמורת השקעה מוטבת) בחברת המו"פ – יופחת המחיר המקורי שלהן בגובה כל סכום רווח ההון הריאלי שהיה במכירה הקודמת ולא התחייב במס בשל הניכוי האמור לעיל, ובתנאי שהמשקיע יחזיק במניות המוקצות לתקופה מינימלית של 6 חודשים ממועד ההשקעה (ואם מכרן לקרובו – במשך כל תקופת ההטבה כהגדרתה בסעיף 2 לחוק).

במידה ובמכירה המזכה התמורה או חלקה שולמו למוכר לאחר תום 30 יום ממועד החתימה על הסכם המכירה, רשאי פ"ש לבקשת המוכר לאשר שתקופת 12 החודשים האמור לעיל תתחיל מיום קבלת התמורה.

סעיף 4 לחוק העידוד – מניעת כפל הטבות:

משקיע אשר זכאי להטבה לפי סעיפים 2 ו- 3 לחוק כאמור לעיל בשל אותה השקעה בחברת מו"פ- עליו לבחור באחת מהם בלבד. ברגע שהודיע המשקיע על בחירתו – לא ניתן לחזור מבחירתו.

סעיף 5 לחוק העידוד מתיר השקעה במניות של חברה מזכה כהוצאה בניכוי:

על אף אמור בכל דין, "סכום הרכישה הנקי" ששילמה "חברה רוכשת" (חברה שבשנת השגת השליטה היא חברה מועדפת בעל מפעל טכנולוגי) בעד אמצעי שליטה ב"חברה מזכה" – יותר לה בניכוי בשיעורים שנתיים שווים מהכנסתה הטכנולוגית המועדפת בשנת המס, וזאת למשך "תקופת ההפחתה" (קרי, 5 שנות מס המתחילות בשנה העוקבת לשנת השגת השליטה או ביצוע התשלום בפועל, לפי המאוחר), ובלבד שהתקיימו כל התנאים להיותה "חברה ישראלית מזכה" או "חברת חוץ מזכה".

"סכום הרכישה הנקי"- הוא הסכום ששילמה בפועל חברה רוכשת בעד רכישת אמצעי השליטה בחברה מזכה עד תום 4 שנים מיום חתימת ההסכם לרכישתם, לאחר הפחתת: (א) "סכום ההון העצמי" (כהגדרתו בסעיף) של החברה המזכה כפול חלק החברה המזכה שנרכש כאמור (ובלבד שהוא חיובי), ו-(ב) כל סכום שהוחזר לחברה הרוכשת.

"חברה מזכה" – חברה ישראלית מזכה / חברת חוץ מזכה, שבשנת הרכישה בבעלותה נכס לא מוחשי מוטב לרבות פיתוח של נכס כאמור.

הניכוי האמור מותנה בתנאים רבים המפורטים בחוק העידוד, לרבות: מתן הודעות בזמן לרשות החדשנות ופ"ש, אי קיום התנאים והגדרת הפרות, הגבלת ניכוי בחברת חוץ מזכה, ועוד.

וגם כאן, בעת חישוב רווח הון ממכירת המניות החברה המזכה ע"י החברה הרוכשת (אשר הותר לה ניכוי כאמור לעיל של סכום הרכישה), יופחת המחיר המקורי של המניות הנמכרות בכל גובה הסכום שניכויו הותר כאמור לעיל.

סעיף 6 פטור ממס לריבית לגוץ פיננסי זר – עליו נרחיב במסגרת מבזקי המס הבאים.

ואחרון חביב, חוק העידוד תיקן את סעיף 92א לפקודת מס הכנסה (שחוקק בתיקון 220) אשר קובע הקלות לחברות מו"פ לגייס הון באמצעות הנפקה בבורסה ע"י מתן הטבות מס למשקיעים בהן (ראה מבזקנו מס' 769 בנושא), ובין היתר, ששווי השוק של החברה יתחיל מ- 100 מיליון ₪ (במקום 200 מיליון ₪).

מבזק זה הינו סנונית ראשונה להכרות עם חוק האנג'לים החדש. במסגרת מבזקי המס הבאים נתמקד בכל מסלול הטבה בנפרד ונביא בפניכם את התובנות הנגזרות ממנו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) יובל אבוחצירא, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה