מבזק מס מספר 977 - 

מיסוי בינלאומי  26.7.2023

תזכיר חקיקה לקביעת תושבותו של יחיד (חלק א') - 26.7.2023

לפני מספר ימים, פורסם תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מקום מושבו של יחיד).

התזכיר מהווה נדבך ראשון ליישום המלצות הועדה לרפורמה במיסוי בינלאומי שפורסמה ביום ה- 21 בנובמבר 2021. נזכיר כי דוח הועדה שפורסם כולל 10 פרקים בנושאי מס שונים, והוא מבשר על שינויים מרחיקי לכת כמעט בכל היבטי המיסוי הבינלאומי. שניים מהם כרוכים במידה רבה זה בזה – תושבות יחיד ומס יציאה.

תזכיר החוק הנוכחי עוסק בתושבות יחיד, מבלי לשנות את כללי מס היציאה, אולם אנו מניחים שגם מלאכת החקיקה לגבי השינויים המוצעים במס היציאה, אף הם מרחיקי לכת, תחל בקרוב. בתזכיר עצמו נאמר במפורש שתזכירים נוספים, המיישמים המלצות נוספות של הוועדה האמורה, יופצו במהלך השבועות הקרובים.

נזכיר בקצרה כי הפקודה כוללת כיום 2 מבחנים שונים לסיווג של יחיד כתושב ישראל לצרכי מס: מבחן כמותי שבהתקיימו קמה חזקה (הניתנת לסתירה) בדבר היות היחיד תושב ישראל – מבחן ה- 183 ימים ומבחן ה- 425 ימים, זאת לצד המבחן האיכותי הבוחן את מרכז חייו של היחיד לאור מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים.

כמו כן הפקודה קובעת מבחן משולב (כמותי ואיכותי) לסיווג יחיד כתושב חוץ לצרכי מס בישראל:

מבחן ה- 2+2 (בשנתיים הראשונות שהייה של פחות מ- 183 ימים בישראל ובשנתיים שלאחריהן מרכז חייו של היחיד לא היה בישראל).

מבחני התושבות נידונו רבות בבתי המשפט בישראל.

 

תזכיר החוק – כללי:

תזכיר החוק שואף לייעל, לפשט וליצור יותר ודאות בתהליך קביעת התושבות במצבים ומקרים מובהקים. זוהי לדעתנו גישה מבורכת שתאפשר ליחידים רבים לכלכל באופן מושכל וברור יותר את צעדיהם ואת השלכות המס הנובעות מהם, וכן תפחית את החיכוך בין היחידים לרשויות המס.

התזכיר קובע חזקות חלוטות לצורך קביעת תושבתו של יחיד כתושב ישראל לצרכי מס, ולראשונה גם חזקות חלוטות שבאמצעותן יראו את היחיד כתושב חוץ לצרכי מס. במקרי הביניים שאינם נופלים בחזקות החלוטות, מבחן מרכז החיים ייוותר על כנו, לרבות החזקות הכמותיות הקיימות (כחזקות הניתנות לסתירה), כפי שהדבר פורש על ידי בתי המשפט.

 

החוק יחול לגבי קביעת תושבותו של יחיד בשנת המס שלאחר שנת המס שבה חל יום התחילה ובשנות המס שלאחר מכן.

החזקות שיפורטו להלן, צופות פני עתיד וקובעות אימתי יקבל הנישום וודאות לגבי סיווגו כתושב ישראל, בשל קיום התנאים לכשיבדקו בעתיד.

תזכיר החוק אינו קובע מהו דינו של הנישום בתקופת הביניים עד למועד עמידה בתנאים שנקבעו בחזקות (בעתיד). האם הנישום יידרש להגיש דו"חות מס בישראל כתושב ישראל או כתושב חוץ כטענתו, והאם בשל קיום החזקות לאחר מספר שנים, נישום שדיווח כתושב ישראל יקבל החזרי מס בשל שנים שקדמו מבלי שיידרש לדיון מול רשות המיסים לשם קבלת החזרי מס? לטעמנו, ראוי שהחקיקה תלווה בהוראות ביצוע שתקבע מנגנון כאמור.

 

הגדרת יום – לרבות חלק מיום:

נתחיל בבשורה שמלמדת אולי יותר מכל על אימוץ הגישה המחמירה (והבלתי הגיונית לדעתנו) – קיבוע הכלל לפיו יראו יום שבו יחיד שהה חלק מיום בישראל כיום שבו שהה בישראל, לגבי כל החזקות – החלוטות והניתנות לסתירה.

נזכיר שכיום, חרף עמדת רשות המסים, כלל זה לא חל על מבחן ה- 2+2. כלל זה שונה מהכללים הנוהגים במדינות העולם, וההתעקשות לגביו לא ברורה.

 

חזקות חלוטות לצורך סיווג היחיד כתושב ישראל:

חשוב להדגיש: בהתקיים חזקה חלוטה מאלו המפורטות להלן, היחיד ייחשב לתושב ישראל בכל שנת המס. לכאורה, בשל התיקון נוצר מצב בו יחיד שהגיע\חזר לישראל במחצית הראשונה של השנה, ונשאר מאותה עת בישראל, ייחשב לתושב ישראל כבר מתחילת השנה. בדומה, יחיד שעזב את ישראל במחצית השניה של השנה, ימשיך בהכרח להיחשב לתושב ישראל עד לתום שנת המס, אף אם ניתק את הזיקות שלו לישראל באופן מובהק מעת עזיבתו. אלא, שנקבע במפורש שאין באמור בחזקות אלו, כדי לגרוע מהאפשרות לקבוע לגבי שנת המס הראשונה שבה הפך יחיד להיות תושב ישראל או לגבי שנת המס הראשונה שבה חדל להיות תושב ישראל, כי היחיד הוא תושב ישראל רק בחלק משנת המס כאמור. זאת, מן הסתם, בהתאם למבחן מרכז החיים.

  • יחיד ששהה בישראל בשתי שנות מס רצופות 183 ימים או יותר בכל שנת מס, יחשב תושב ישראל החל משנת המס הראשונה לשהותו כאמור בישראל.
  • יחיד ששהה בישראל בשנת המס 100 ימים או יותר, וסך כל תקופת שהייתו בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה הינו 450 ימים או יותר, יחשב תושב ישראל בשנת המס הנבחנת.

קיום חזקה זו לא תגרום לקביעת תושבות בישראל, ככל שהיחיד שהה 183 ימים או יותר בכל  אחת משנות המס הנבדקות במדינה מסוימת אחת  החתומה עם ישראל על אמנת מס, והוא המציא אישור תושבות לצרכי מס לאותן שנות מס מאותה מדינת אמנה.

יש להדגיש – הדרישה היא לשהיה מהותית באותה מדינת אמנה בכל שלוש השנים.

לעניין זה, יראו יחיד כתושב של מדינה גומלת בשנת מס מסוימת, רק אם יש בידו אישור תושבות לצרכי האמנה משלטונות המס באותה מדינה גומלת לגבי אותה שנה. תנאי זה הוא בעייתי, משום שמדינות רבות לא מספקות אישורים כאלו אף אם היחיד נחשב לתושב מס (די בבחינת מדיניות הענקת אישורי התושבות על ידי רשות המסים בישראל כדי להבין את הקושי שבהשגת אישור תושבות פורמאלי עבור יחיד העובר ממדינה למדינה).

בדברי ההסבר לחוק מצויין, שלפי ההגדרה, לא חלה על היחיד חובה להגיש את האישור לרשויות המס בישראל באופן יזום, אלא מוצע להשאיר את הבחינה לפקיד השומה אשר רשאי לדרוש ממנו להעביר לו מסמכים כגון אלה בהתאם לסמכויות הנתונות לו. מכיוון שנדרש שיהיה ברשותו אישור כאמור, הציפייה היא שהיחיד יוכל להעביר את האישור לפקיד השומה באופן מידי ככל שפקיד השומה ידרוש זאת ממנו.

 

  • היחיד שהה בישראל בשנת המס 100 ימים או יותר ובן הזוג (או מי שמנהל עמו משק בית משותף) הוא תושב ישראל.

מדובר בסעיף "עוקף ספיר" אשר מגביל את האפשרות לפיצול התא המשפחתי (נזכיר כי בפס"ד ספיר, נקבע שהיחיד ייחשב לתושב חוץ, על אף ששהה בישראל בין 148 ל- 185 ימים בשנה, ראה מבזקנו מס' 546).

חשוב לציין, כפי שמופיע במפורש בדברי ההסבר לתזכיר החוק, כי גם אם מתקיימת חזקה חלוטה לגבי

סיווג תושבותו של יחיד כתושב ישראל לצרכי מס, הרי מקום שהחזקה מתנגשת עם הוראות אמנת המס הרלבנטית, היא תיסוג מפני מבחני שוברי השוויון לגבי סיווג תושבותו של יחיד.

שנית, לגבי המבחן התלת שנתי – נזכיר כי בדין האמריקאי קיים מבחן תלת שנתי (סיכום של מספר ימים בשנה הנוכחית, שליש מימי השהייה בשנה הקודמת ושישית מימי השהייה בשנה שקדמה לה, על מנת לצבור 183 ימים), כך שלמעשה יתכנו מצבים שבהם שהייה של פחות מ- 183 ימים בארה"ב בשנת המס עדיין תשמר את סווג היחיד כתושב ארה"ב.

 

בעיה לדוגמה: יחיד ששהה בארה"ב בשנה נוכחית 180 ימים, בשנה שקדמה לה 200 ימים ובשנה  שקדמה לה 190 ימים (בכך הוא צבר במצטבר בנוסחה האמריקאית 278 ימים), ובישראל הוא שהה 150 ימים מדי שנה בישראל במשך 3 שנים, וביתרה הימים חלק את זמנו בין מדינות שונות בעולם, האם הוא יסווג כתושב ישראל במסגרת החזקה החלוטה רק מכיוון שלא שהה בארה"ב מעל ל- 183 ימים בכל אחת משנות המס הנבחנות, וזאת גם אם מרכז חייו היה מחוץ לישראל?

במקרה שכזה מבחן שובר השוויון שבאמנה אמור להכריע לגבי תושבות המס של הנישום בין ישראל לבין ארה"ב.

 

במבזקנו הבא נמשיך בסקירת תזכיר החוק, ובו נפרט בדבר החזקות החלוטות לצורך סיווג היחיד כתושב חוץ.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

 

 

 

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה