מבזק מס מספר 976 - 

מיסוי ישראלי  20.7.2023

הליכי שומה – החלטות ועדות הכופר 2021, אזהרה לנישומים, וגם ליועצים - 20.7.2023

ביום 10.7.2023 פרסמה רשות המיסים תמצית החלטות ועדות הכופר לשנת 2021. בהתאם לפירוט ההחלטות שפורסמו לשנה זו, בשנת 2021, אושרו 98 בקשות לכופר, 29 מהן בתיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין (להלן – ההחלטות), 67 החלטות בתיקי מע"מ ומכס ו- 2 משותפות (מכס מע"מ ומס הכנסה).

מבחינת מספר הבקשות שאושרו על ידי ועדות הכופר כחלופה להליך הפלילי כנגד העוסק/ הנישום, ביחס לשנים קודמות, מצטיירת תמונה די ברורה של ירידה דרסטית באישור הסדרי כופר לעוסקים/ נישומים, לאורך השנים. ניתן להסיק כי המגמה מצביעה על ירידה באכיפה הפלילית של רשות המיסים. לנו נראה, מהכרותינו את התנהלות הליכי השומה – ואמנם מבלי שבדקנו ספציפית את סטטיסטיקת הליכי הכופר –  כי הירידה באישור הסדרי הכופר מצביעה דווקא על מגמה הפוכה, של החמרת הענישה והעדפת הליכים פלילים כצעד של הרתעה כלפי הנישומים, שכתוצאה ממנה, ניתנים בכל שנה פחות אישורים להסדרי כופר משנים קודמות.

נסב את תשומת לב קוראינו כי מסקירת ההחלטות עצמן בתיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, צוינו שם מקרים לגביהם אנו שומעים חדשות לבקרים לקוחות ואפילו מייצגיהם אומרים: "מה על דבר כזה יפתחו הליך פלילי?" אז כן! עיננו הרואות, שאומנם תיקים אלו נסגרו בכופר, אולם זאת מן הסתם לאחר פתיחתו של הליך פלילי… ורשות המיסים נוקטת בגישה מחמירה והליכים פליליים, גם כאשר מדובר באי דיווח על הכנסות בסכומים לא מהותיים.

ונביא כדוגמא מספר מקרים, מהם ניתן להסיק כי רשות המיסים מחמירה ונוקטת בהליכים פליליים, לא רק בעבירות בהן מדובר בהעלמות מס משמעותיות, אלא מקפידה בקטנה כבחמורה:

בהחלטה אחת אושר כופר לנישומה שנחשדה באי דיווח על חשבון בנק בחו"ל והכנסות פאסיביות בסך 9,500$, שנצברו על פני 4 שנים והושת עליה כופר בסך 30,000 ₪.

בהחלטה נוספת בגין השמטת נכס מהצהרת הון בסך של 400,000 ש"ח הושת כופר בסך 90,000 ₪.

זוג פנסיונרים הואשם בהגשת מש"ח כוזב על מנת להתחמק ממס רכישה בסך 190,000 ₪ ואי דיווח על הכנסות שכ"ד בסך 31,000$, והושת עליהם כופר בסך 73,800 ₪.

במקרה של אי דיווח על מכירת מניות בתמורה ל – 700,000 ₪ הושת כופר בסך של 210,000 ₪.

מבין ההחלטות, 7 מהן עוסקות בהשמטת הכנסות שכר דירה – כ- 25% מההחלטות!! נישומים חייבים להפנים כי הכנסות, קל וחומר הכנסות נמשכות מנכסים – כדירות, חשבונות בנק, הכנסות חו"ל וכו', אינן נסתרות עוד מרשויות המס, ואי דיווח עליהן, אינו עוד בגדר אופציה ריאלית, ככל שהיתה כזו בעבר, ועדיף לדווח עליהן, ובמידת הצורך, לבצע הליך גילוי מרצון מסודר.

 

מבין ההחלטות, בולט בשנת 2021 חלקם של רו"ח ויועצי מס שהואשמו בסיוע להעלמת מיסים.  בכ- 40% מההחלטות נקבע כופר גם לרו"ח או יועץ המס בגין סיוע להעלמת מס, בשניים מהמקרים, התיק כנגד הלקוח נסגר, ורק הרו"ח / יועץ מס הואשמו בסיוע והושת עליהם כופר משמעותי (100,000 ₪ ו- 50,000 ₪).

נציין כי זה שנים, מתחזקת מגמת רשות המיסים, הרואה ברו"ח ויועץ המס אנשי מפתח, שיש לוודא כי הם מהווים שומרי סף חשובים, למניעת ביצוע תכנוני מס שאינם לגיטימיים/ שליליים, שמשמעותם בעקיפין העלמות מס וכן תכנוני מס אגרסיביים ואף ודיווחים כוזבים.

בהתאם, מתעצמת גם מגמת האכיפה וההרתעה כנגד יועצים ורואי חשבון, הסוטים לדעת רשות המיסים מ"תפקידם כשומרי סף" כאמור. בשל כך, חייבים רו"ח ויועץ המס משנה זהירות, הן כלפי הלקוחות, בהיותם אנשי מקצוע שאמורים לדעת את הדין, קל וחומר כלפי עצמם, בשמירה על שמם הטוב וביטחונם האישי המקצועי.

טוב יעשה הלקוח או הרו"ח / יועץ המס, שיבואו לייעוץ וליווי מראש – הן במקרים בהם נדרש הליך גילוי והסדרה מול רשויות המס של נכסים/ הכנסות שלא דווחו, והן בהיבטים השונים של העסקה ו/ או תכנוני מס "מורכבים", לפני ביצועה או מתן ייעוץ ללקוח.

משרדנו עומד לרשותכם בתהליכים אלו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה