מבזק מס מספר 974 - 

מיסוי בינלאומי  6.7.2023

קריפטו – הצעת חוק להטבות מיסוי - 6.7.2023

ביום 29/03/2023 הוגשה הצעת חוק פרטית, פ/3071/25 (להלן: "הצעת החוק") על ידי חברי הכנסת דן אילוז, אריאל קלנר ושמחה רוטמן.

הצעת החוק דנה בתיקון סעיפים 97(ב3) ו-102 לפקודת מס הכנסה. בדברי ההסבר להצעת החוק מודגש הפער בין התפתחות תעשיית הקריפטו כמנוע צמיחה משמעותי בישראל, אל מול המציאות הרגולטורית שאינה מותאמת לתעשייה זו.

סעיף 97(ב3) נועד לעודד השקעות הון בישראל על ידי תושבי חוץ ומעניק פטור ממס לתושב חוץ על רווח הון שהיה לו במכירת נייר ערך של חברה תושבת ישראל, תחת התנאים המנויים בסעיף.
הצעת החוק מכוונת להחיל את אותו הדין על מכירת מטבעות דיגיטליים של חברה תושבת ישראל.

למיטב הבנתנו סעיף זה פחות רלוונטי לעידוד השקעה בישראל על ידי תושבי חוץ לאור העובדה שאין הרבה, אם בכלל, חברות ישראליות שהנפיקו טוקנים. כפועל יוצא מכך שלרוב מדובר בחברה זרה שמנפיקה טוקנים ושלה מרכז פיתוח בישראל לצורך העניין, ייתכן והטבה זו לא תהיה רלוונטית, אלא אם תהיה מגובה בסביבה רגולטורית מיטבית שתעודד חברות ישראליות להנפיק טוקנים, או לחילופין בחקיקה שמכירה במצב הדברים נכון למועד זה.

סעיף 102 דן בהענקת אופציות ומניות לעובדים. במסגרת הסעיף קיימת אפשרות למסות את האופציות/ מניות בשיעור מס של 25% בלבד. נזכיר כי מדובר בהטבה משמעותית לאור העובדה כי על פניו מדובר בתקבולים שנתקבלו במסגרת העבודה וללא הוראות סעיף 102 היו חלות על הכנסות אלה סעיף 2(2), קרי הכנסות אלה היו ממוסות לפי שיעור מס שולי של העובד – עד 50%.

משרדנו נתקל בשנתיים האחרונות בהרבה עובדים ונותני שירותים למיזמי קריפטו אשר קיבלו חלק או את כל ההכנסה שלהם מהמיזם בטוקנים של אותו גוף.  הבעיה הראשית של אותם עובדים היא שלא ניתן היה להחיל עליהם את ההטבה אשר קיימת לעובדי ההיי טק – תשלום 25% על הטוקנים המתקבלים בידם.  עד היום נאלצנו להציע פתרונות מס לאוכלוסייה האמורה בכדי להקטין את נטל המס ולהגיע למצב דומה לסעיף 102, שינוי חקיקה כאמור יאפשר את ההטבות "בדרך המלך".

הצעת החוק מכוונת להחיל את ההטבות האמורות בסעיף 102 על הקצאת מטבעות דיגיטליים של חברה מעבידה לעובדים.

הצעת החוק הנוכחית, ככל ותעבור, מהווה בשורה משמעותית ביותר לתעשיית הקריפטו בישראל- שכן יש לא מעט עובדי מרכזי פיתוח ישראליים שמקבלים מענקים בצורת טוקנים של המיזם.

בקשר ליישום סעיף 102 נציין כי תיתכן השפעה נוספת (סוגית מחירי העברה) ברמת החברה הישראלית שעובדיה מקבלים טוקנים מחברת האם הזרה. להרחבה ניתן לקרוא את מבזקנו מספר 866.

במו עינינו צפינו בשידור בכנסת אתמול ( 05/07/2023 ) בשעה 21:00 לערך כדי לספור אחד אחד את חברי הכנסת (הלא רבים- 15/18) מצביעים בעד החוק במליאה בקריאה טרומית.

אמנם הדרך עוד ארוכה לחקיקה רלוונטית, אך נמשיך לעקוב ולעדכן בהתפתחויות בחקיקה מתוך תקווה שאכן תעבור בסופו של דבר.

למשרדנו ניסיון רב בליווי וייעוץ לחברות ועובדים אשר  מקבלים מענקי טוקנים, ככל ועולות סוגיות בעניין, קהל לקוחותינו מוזמן ליצור עימנו קשר על מנת שנוכל לסייע.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה ורו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה