מבזק מס מספר 866 - 

מיסוי ישראלי  4.2.2021

אופציות לעובדים – תשלום מבוסס מניות לעובדים במכשירים הוניים של חברת אם - 4.2.2021

ביום 27.1.21 פרסמה רשות המיסים חוזר מספר 1/2021 בדבר "תשלום לחברת אם בגין הענקת מכשיריה ההוניים לעובדי החברה הבת (הסכמי ה- recharge) אגב עסקה בינ"ל" (להלן: "החוזר").

רקע כללי

נוהג מקובל בקרב ישויות (בעיקר בחברות מבוססות טכנולוגיה) להעניק לעובדים מניות או כתבי אופציות (להלן: "תגמול מבוסס הון"/ "תגמול ההוני"). היתרון של שימוש בכלי זה לצורך תגמול עובדים הוא כפול: מצד אחד מדובר בתגמול שאינו דורש יציאת מזומנים ומצד שני, שיטת תגמול זו יוצרת אצל העובד תמריץ ברור להשאת מחיר המניה. לתגמול מבוסס הון יתרונות מסחריים נוספים כגון: צמצום החשיפה להשתלטות עוינת, הגדלת תזרים המזומנים (במקרה של תוספת מימוש או הקצאה תמורת מזומן), שימור כוח אדם איכותי (באמצעות תקופת הבשלה) ועוד.

במקרים רבים תגמול ההון המוענק לעובדים בקבוצות רב-לאומיות אינו מוענק במכשיריה ההוניים של החברה המעסיקה את העובדים (החברה המעבידה) אלא במכשיריה ההוניים של חברת האם שלרוב הינה חברה ציבורית (החברה המקצה), כאשר במרבית המקרים (בעיקר לאחר פס"ד קונטירה להרחבה ראה מבזק 732) קיים מנגנון של התחשבנות בין החברות (להלן: "הסכם recharge").

הסכם ה- recharge

בעמדה חייבת בדיווח 70/2019 – (תשלום מבוסס מניות שנרשם כעסקה הונית) נקבע כי כל תשלום אגב הסכם ה- recharge שיועבר לחברה האם (המקצה) ייחשב כדיבידנד (או הפחתת הון בהתאם לכללים הקבועים בחוזר 1/2018 – התנאי העיקרי בחוזר להכרה בהפחתת הון הוא כי אין עודפים חשבונאיים בחברה).

החוזר ריכך באופן מהותי את עמדה 70/2019 וקבע למעשה כי במספר תנאים מצטברים התשלום אגב הסכם ה- recharge, ייחשב כשיפוי (שאינו חייב במס) ולא כדיבידנד, להלן עיקרי התנאים:

  1. התשלום, בעבור מכשירים הוניים שהבשילו;

  2. התשלום יהא בגובה ההוצאות שנרשמו בספרים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים (לרוב שווי המכשיר ליום הענקה);

  3. התשלום מכוח הסכם ה- ,recharge שנחתם טרם הענקת המכשירים ההוניים ואיננו מותנה;

  4. יישום הלכת קונטירה (במידת הצורך). (להרחבה ראה מבזק 732). קרי, ההוצאה בגין המכשיר ההוני תחשב כהוצ'/עלות ביישום הוראות סעיף 85א לפקודה;

לדעתנו החוזר נצמד לפרשנות המקובלת בעניין הסכמי ה- recharge  אשר מובילה לכך כי ככל שניתן להצביע על "קשר ברור" בין ההסכם ה- recharge לבין המענק לעובדים, הרי שהטיפול החשבונאי ימיר את קרן ההון להתחייבות כלפי החברה המקצה, כך שהתשלום אגב הסכם ה- recharge יהווה החזר חוב ולא חלוקה מההון.

לסיכום: החוזר מצמצם את עמדה 70/2019 ונצמד לפרשנות חשבונאית וכללית נכונה יותר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) בועז כהן, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה