מבזק מס מספר 972 - 

מיסוי בינלאומי  21.6.2023

שחיקת בסיס המס בקפריסין – זהירות מלכודת! - 21.6.2023

בעת האחרונה, אנו עדים לתנופה מחדש של מיזמים וחברות הפועלים מקפריסין, בתחומי הנדל"ן, התיירות, ההיי-טק, הרפואה ועוד.

ברצוננו להעלות שוב את המודעות לנושא חשוב מאוד שהוא מס ההגנה הקפריסאי (Defense tax contribution), המוטל על ריבית, דיבידנדים ותמלוגים המשולמים על ידי חברות קפריסאיות לחברות תושבות מדינות ברשימה השחורה, שלעתים קרובות מהוות בעלי מניות או מלווים של חברות קפריסאיות.

נסביר בקצרה: אמנם קפריסין אינה מטילה ניכוי מס במקור על דיבידנדים, ריבית ותמלוגים שמקורם בקפריסין, ולא מטילה מס הגנה על תושבי חוץ, אלא שהחל מה- 31/12/2021, בהמשך להמלצות ולהנחיות של האיחוד האירופי, חל מס הגנה בדרך של ניכוי במקור על תשלומים לחברות תושבות המדינות ברשימה השחורה, בשיעורים של 17% בגין דיבידנד, 30% בגין ריבית ו- 10% בגין תמלוגים.

האיחוד האירופי מפרסם מעת לעת רשימת מדינות שאינן משתפות פעולה לצורכי מס (הרשימה השחורה של האיחוד האירופי), שלדעת נציבות האיחוד האירופי נחזות כמנהיגות שיטות מס פוגעניות.

זוהי רשימה דינמית, שנבדקת פעמיים בשנה עם שינויים תכופים. ב- 14 בפברואר 2023 עדכנה הנציבות האירופית את הרשימה השחורה של האיחוד האירופי כך שתכלול גם את איי הבתולה הבריטיים, קוסטה ריקה, איי מרשל ורוסיה (המדינות החדשות ברשימה השחורה). הרשימה השחורה המלאה של האיחוד האירופי כוללת, למשל, גם את איי מרשל ופנמה.

להלן סקירה כללית של ההוראות החדשות:

ניכוי מס במקור:

כללי: יחול ניכוי מס במקור בשיעורים המפורטים לעיל יחולו על תשלומים של חברות תושבות מס בקפריסין לחברות שהן תושבות בתחומי שיפוט הכלולים ברשימה השחורה של האיחוד האירופי; אוֹ מאוגדות/רשומות בתחום שיפוט הנכלל ברשימה השחורה של האיחוד האירופי ואינן תושבות מס בתחום שיפוט אחר כלשהו שאינו נכלל ברשימה השחורה של האיחוד האירופי (להלן: "חברות מיוחדות").

דיבידנדים: מס בשיעור של 17% יוטל על דיבידנדים המשולמים על ידי חברה קפריסאית לחברה מיוחדת, המחזיקה במישרין, לבדה או ביחד עם חברות מיוחדות קשורות, במעל 50% מההון או מזכויות ההצבעה של החברה המשלמת את הדיבידנדים; לא יחול ניכוי במקור אם מניות החברה הקפריסאית המשלמת נסחרות בבורסה מוכרת.

ריבית: מס בשיעור של 30% יוטל על ריבית המשולמת על ידי חברה קפריסאית לחברה מיוחדת; לא יחול ניכוי במקור על ניירות ערך הנסחרים בבורסה מוכרת.

תמלוגים: מס בשיעור של 10% יוטל על כל תמלוג המשולם על ידי חברה קפריסאית לחברה מיוחדת.

הגדרה של חברה תושבת מס קפריסין לעניין הוראות הניכוי במקור: יש לשים לב, שלעניין הוראות הניכוי במקור, הורחבה הגדרת תושבות של החברה המשלמת, מעבר לקריטריון השליטה והניהול, והמונח "חברה תושבת מס בקפריסין" כוללת גם חברה שהתאגדה/רשומה בקפריסין, גם אם הניהול והשליטה בה מופעלים מחוץ לקפריסין, כל עוד החברה אינה תושבת מס בשום מקום אחר בעולם.

בד בבד עם ההטבות שמעניקה קפריסין לחברות היי-טק (ראו מבזקנו מס' 935), יש לבחון בקפידה את ההנחיות החדשות ולפעול בהתאם, הן בדבר הוראות אנטי תכנוניות שונות (ראו מבזקנו מס' 790), הן בדבר מחירי העברה (ראו מבזקנו מס' 952) והן בדבר הניכוי במקור כמפורט במבזק זה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה