מבזק מס מספר 935 - 

מיסוי בינלאומי  18.8.2022

תיקוני חקיקה בקפריסין, הטבות לעובדים - 18.8.2022

קפריסין היא כידוע יעד קרוב גיאוגרפית ואטרקטיבי להרבה ישראלים, בין היתר לאור השתייכותה לאיחוד האירופי וחוקי המס המיטיבים הנהוגים בה.

לאחרונה עבר תיקון חקיקה בקפריסין בנוגע להטבות לשכירים שיגיעו לעבוד בקפריסין. כחלק מכוונת ממשלת קפריסין למשוך הון אנושי איכותי לתחומה, תוקן החוק הקיים וההטבות הבאות יחולו:

לגבי שכיר שהחל לעבוד לראשונה בקפריסין מיולי 2022, יחול פטור של עד 20% ממשכורתו, או עד לתקרה של 8,550 יורו בשנה (לפי הנמוך), בתנאי שטרם תחילת עבודתו כשכיר בקפריסין:

  • העובד לא היה תושב קפריסין לתקופה של 3 שנים רצופות לפחות; וכן

  • העובד היה מועסק מחוץ לקפריסין על ידי ישות שאינה תושבת קפריסין.

ההטבה תינתן בשנת המס העוקבת לשנה בה העובד החל את עבודתו בקפריסין ואין חובה כי העובד יהיה תושב קפריסין על מנת להנות מהטבת החוק.

הטבה משמעותית יותר נועדה למשוך בעלי הכנסות גבוהות, וכוללת פטור בגין 50% מהכנסת המשכורת של העובד למשך 17 שנים (בשונה מהגרסה הקודמת של החוק אשר הגבילה את ההטבה למשך 10 שנים).

ההטבה תחול בתנאים הבאים:

  • הכנסת העובד גבוהה מ-55,000 יורו בשנה (לעומת 100,000 יורו בגרסה הקודמת).

  • העובד לא היה תושב קפריסין ב-10 שנים האחרונות.

  • יש לציין כי עובדים שעבדו בקפריסין בין השנים 2016-2021 יוכלו להיכנס לתחולת החוק החדש בכפוף לתנאים מסוימים.

מכיוון ששיעור המס המירבי בקפריסין הינו 35%, המשמעות הינה כי העומדים בתנאי החוק ישלמו מס בשיעור מירבי של 17.5%.

שילוב ההטבה לעייל, יחד עם פטור ממס על  דיבידנד לגבי אדם שאינו תושב קפריסין או שהוא תושב קפריסין שאינו "Domicile", מייצר מדינה נוחה ביותר מבחינה מיסויית. נציין שככלל, דומיסייל הוא מי שהיה תושב קפריסין משך לפחות 17 מתוך 20 השנים האחרונות, או מי שבעת לידתו אביו היה דומיסייל בקפריסין.

מבחינת תשלומים סוציאליים על משכורות, חלים על תושבי קפריסין מיסי "ביטוח לאומי" של 8.3% עד תקרת חודשית של 4,572 יורו וכן מס  נוסף של 2.65% (עד תקרת משכורת של 180,000 יורו).

בנוסף לאמור לעיל, כידוע, שיעור מס החברות בקפריסין, הן לחברות תושבות קפריסין והן לכאלה שאינן, הינו 12.5% בלבד. לא זו אף זו, במסגרת משטר תמריצי מס (IP regime) ניתן לפחית את נטל מס החברות עד שיעור של 2.5%!

חלופה זו חלה על חברות שיש בבעלותן נכסים מוטבים כגון פטנטים, תוכנות ונכסים בלתי מוחשיים שונים העונים להגדרות שבחוק (למעט סימנים מסחריים וזכויות יוצרים). על קצה המזלג, מנגנון ההטבה קובע כי יש לייחס לנכס המוטב רווחים מוטבים בהתאם לנוסחת הנקסוס (Nexus), וזאת לפי הוצאות מו"פ שהוצאו בפיתוח. התוצאה הסופית הינה הוצאה רעיונית בשיעור מירבי של 80% מההכנסה החייבת, משמע שיעור מס פוטנציאלי של 2.5% (12.5%X80%). רווחי הון ממכירת נכסים מוטבים פטורים ממס לחלוטין, בקפריסין.

הנה כי כן, ניתן לראות שבתכנון והיערכות נכונים, קיימת אפשרות להגיע למצב בו ניתן להעלות כסף "עד הבית" בשיעורי מס אטרקטיביים ביותר.
תושב ישראל שיפעל באמצעות חברה קפריסאית העומדת ב-IP regime יוכל להנות משיעור מס כולל של 35% (2.5% ברמת החברה ועוד 33% מס בישראל, בגין משיכת דיבידנד).

תושב ישראל שיבחר לנתק תושבותו ולהגר לקפריסין, יוכל להנות משיעורי מס "עד הבית" של 2.5% בלבד. זאת, אגב העסקת עובדים בקפריסין שייהנו אף הם משיעורי מס מיטיבים. כל זאת, אגב תשומת לב והתייחסות ראויה לכלל ההיבטים העסקיים והיבטי המס (כגון: מס יציאה, שליטה וניהול, הוראות חנ"ז וחמי"ז, יצירת substance והקמת מנגנון בקפריסין…).

למידע נוסף ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה, ממשרדנו.

 

שיתוף:

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה