מבזק מס מספר 968 - 

מיסוי בינלאומי  24.5.2023

עולה חדש ותושב חוזר ותיק- עבודה מחוץ לישראל - 24.5.2023

כידוע, מדינת ישראל הייתה ועודנה מעוניינת למשוך הון אנושי וכספי לתחומה. בין היתר בשל כך חוקקו חוקים המיטיבים עם עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים.

מן המפורסמות הוא כי בגין עבודתו מחוץ לישראל של תושב חוזר ותיק או עולה חדש, אין חובת דיווח ואין חובה לשלם מס בישראל, בהתאם לסעיף 14 לפקודת מס הכנסה.

בשנים האחרונות עבודה מהבית / מרחוק הינה דבר של מה בכך. בתקופה זו של התייקרות המחיה המוגברת במדינתנו, יש בהטבה המתוארת לעיל חשיבות רבה עבור הזכאים לה.

נשאלת השאלה כיצד מרכזים את הנקודות האמורות לעיל לכדי מיצוי זכויות מיטבי עבור אותו עולה חדש / תושב חוזר ותיק? מה הדין כאשר חלק מהעבודה נעשית בישראל וחלקה בחו"ל? מה הדין אם המעסיק הוא ישראלי?

חוזר מס הכנסה 01/2011 – הקלות במס לעולים חדשים ולתושבים חוזרים בעקבות תיקון 168 לפקודה – חלק א' (להלן: "החוזר") דן במקרה שבו עולה חדש / תושב חוזר ותיק מפיק הכנסה מיגיעה אישית הן בישראל והן מחוץ לישראל.

בדוגמאות מובאים מספר מקרים שמהם עולה כי 40 ימי עסקים ומטה של עבודה מחוץ לישראל על ידי עולה חדש / תושב חוזר ותיק, מהווים חלק טפל ביחס להכנסה שהופקה בישראל- ועל כן יש לראות את כל ההכנסה כאילו הופקה בישראל.

החלטות מיסוי 4528/15 ו-2316/18 אף העלו את הרף ל-60 ימי עבודה מחוץ לישראל, כך שלפי עמדת רשות המסים עולה חדש שמפיק הכנסה, כשכיר לצורך הדוגמא, ושהה 50 ימי עבודה מחוץ לישראל לצורך עבודתו, כלל ההכנסה תהיה חייבת בישראל בטענה כי ההכנסה אשר הופקה מחוץ לישראל הינה "טפלה" ביחס להכנסתו העיקרית בישראל.

כאן המקום לציין כי עמדת הרשות אינה מתיישבת עם לשון החוק – סעיף 14(א) לפקודה קובע מפורשות כי "יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה ותושב חוזר ותיק יהיו פטורים ממס במשך עשר שנים מהמועד שהיו לתושבי ישראל כאמור, על הכנסותיהם מכל המקורות המנויים בסעיפים 2, 2א ו-3, שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל…".

סעיף 4א לפקודה קובע כי המקום בו הופקה או נצמחה ההכנסה לגבי הכנסה מעבודה יהא מקום ביצוע העבודה.

לדעתנו הפרשנות של רשות המיסים לאופן בו יש להתייחס להכנסה / פעילות מעורבת שגוייה מן היסוד וחוטאת הן לתכלית החקיקה והן ללשון החוק.

שוו בנפשכם טענה בבית המשפט של נישום שהעלים הכנסות: "העלמתי רק 60 אלפי ₪ מתוך 250 אלפי ₪, זה טפל"?! הרי זה מגוחך.

התייחסותנו רלוונטית גם לטענת "אינטגרליות ההכנסה לישראל"  ככל ותעלה – במקרה שבו מדובר במעסיק ישראלי של אותו עולה חדש אשר עובד חלק מהזמן בישראל וחלק מהזמן מחוץ לישראל.

טענה זאת אינה רלוונטית שכן מקור הפקת ההכנסה הוא הקובע ולא מקום מושב המעסיק.

לסיכום, בעוד שהמדינה שואפת לעודד עליה לישראל, רשות המיסים מערימה קשיים על המעוניינים בכך.

למשרדנו ניסיון רב בליווי לקוחות הזכאים להטבות בשל היותם תושבים חוזרים ותיקים ועולים חדשים.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה