מבזק מס מספר 942 - 

מיסוי ישראלי  3.11.2022

רווח הון: מהו שוויו של קניין רוחני - 3.11.2022

במקרים רבים פונים אל משרדנו בבחינה של אפשרות של העברת נכסים ו/או פעילויות מתאגיד אחד למשנהו ולעיתים באותה בעלות ותמהים על עצם קיומו של אירוע מס והרי אנו מעבירים "בתוך המשפחה" למה זה צריך להפריע למישהו… ובכן כידוע העברת נכסים בין מוחשיים ובין שאינם מוחשיים מישות משפטית אחת לאחרת הינה בבחינת אירוע מס אשר בהתאם להוראות סעיפים 88 או 85א לפקודה לפי העניין, ובמיוחד כאשר המדובר בהעברה אשר מתקיימים בין הצדדים יחסים מיוחדים יש לבצעה בהתאם מחיר השוק.

ביום 25 באוקטובר 2022 ניתן פסק דין בעניין סי. איי. סופטוור ישראל (ע"מ 61226-06-17). פסק הדין עסק בסוגיות עסקאות בין צדדים קשורים – מכירת קניין רוחני מחברה ישראלית לחברה זרה.

בפסק הדין, הצדדים היו חלוקים בעיקר בדבר שוויו של הקניין הרוחני המועבר, אשר לעמדת החברה המערערת עמד על סך של 111.3 מיליוני ₪ בלבד, ואילו פקיד השומה העריך את הקניין הרוחני בסך של 667 מיליוני ₪. ההפרש בין הצדדים נבע בעיקר מהמחלוקת בדבר אורך חייו ופוטנציאל הצמיחה של הקניין הרוחני במועד העסקה.

בקליפת האגוז, בית משפט המחוזי דחה את הערעור וקיבל את עמדת פקיד השומה וזאת בין היתר בשל בקשה שהגישה המערערת בשנת 2009 לפי סעיף 20א לפקודה (כאשר מועד העסקה הנדונה היה בשנת 2010). במסגרת הבקשה, המערערת מתארת את הטכנולוגיה שברשותה ואת הפוטנציאל הגלום בה, על מנת לקבל הטבות מס שונות. בין השאר, ציינה המערערת כי פיתוחיה הם חדשניים ובעלי פוטנציאל  רב: "גודל השוק של מוצרי החברה הוא עצום ויכול להגיע למעל מיליארד דולר".

לסיכום: בכדאיות בעסקאות בין צדדים קשורים אגב העברת נכס, יש להביא בחשבון גם את המס

 

הצפוי אגב העברת הנכס, וזאת, לא רק בהתאם להערכת שווי של החברה אלא גם בהתאם לסיכון אשר עשויה רשות המיסים לדרוש. ויפים הדברים ביתר שאת מקום בו החברה נתנה אינדיקציות שונות לשווי אחר לכל גורם אחר.    

 

יחד עם זאת קיימים מקרים בהם במסגרת הערכות נכונה, בין היתר באמצעות שינוי מבנה בהתאם לחלק ה2 לפקודה ניתן לבצע את העברת הנכסים בפטור ממס תוך עמידה בתנאים ובמגבלות הקבועות בסעיף. למשרדנו נסיון עשיר בליווי שינוי מבנה והשגת החלטות מיסוי בתחום.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) בועז כהן, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה