מבזק מס מספר 931 - 

מיסוי בינלאומי  20.7.2022

חידה קריפטוגרפית – הלנצח כל פעולה בקריפטו תקים אירוע מס? - 20.7.2022

קראנו את חוזר מס הכנסה 05/2018 ואת העמדות החייבות הדיווח לעניין מיסוי נכסים קריפטוגרפים- אך האם כל החלפה של נכסים קריפטוגרפים חייבת במס?

קיימת לנו ביקורת בסיסית לגבי הקביעה כי החלפת קריפטו בקריפטו מקימה אירוע מס, אולם לא נדון בכך במבזק זה.

נתחיל מהבסיס שכולנו מכירים, ונעלה את רמת המורכבות לאט לאט. בהתאם לחלק ה לפקודת מס הכנסה, כיצד מוגדרת "מכירה"? כך: "לרבות חליפין, ויתור, הסבה, העברה, הענקה, מתנה, פדיון, וכן כל פעולה או אירוע אחרים שבעקבותם יצא נכס בדרך כל שהיא מרשותו של אדם, והכל בין במישרין ובין בעקיפין, אך למעט הורשה".

כעת נסקור שתי פעולות אשר במקרים מסוימים ייתכן ולא יקימו אירוע "מכירה" לצורך מס הכנסה:

הראשונה – הלוואה. לצורך הדוגמא נגיד שיש ברשותי מטבע קריפטוגרפי, מטבע את'ריום אחד. קיימת לי האפשרות ללוות כנגדו מטבע קריפטוגרפי מסוג סטייבל (למשל USDC). לא נכנס לסיבות מדוע אדם יבצע את הפעולה הזו, אבל בשורה התחתונה- "יצא" מרשות אדם מטבע את'ריום ואותו אדם קיבל מטבע קריפטוגרפי אחר. האם יש פה אירוע מס? ברור שלא, מדובר בהלוואה. האם לקיחת משכנתא על דירה קיימת ורכישת דירה נוספת בכספי המשכנתא מקימה אירוע מס? האם מכרתי את הדירה הראשונה? הנכס לא באמת יצא מרשותי ובשל כך אין אירוע מס.
ובדוגמת הקריפטו- לאותו אדם יש התחייבות להחזיר את המטבעות שלווה וקיימת לו ערבות בגין ההלוואה. נשמע טריוויאלי, אבל בסוף יש פעולות שאפשר להסבירן לפקיד השומה ולהימנע מאירועי מס מיותרים מצדה של רשות המיסים.

השנייה, קצת יותר מורכבת- קבלת קבלה (receipt). נסביר בקצרה, יש מטבעות שפועלים על רשת בלוקצ'יין משלהם. המשמעות  היא שלמעט בצ'יינג', יש מטבעות קריפטוגרפים שלא ניתן לבצע ביניהם פעולות צולבות. למשל במטבע ביטקוין לא ניתן לבצע פעולות על גבי רשת הבלוקצ'יין של את'ריום, ולהיפך. למה שנרצה בכלל לבצע פעולה זאת? יש אפליקציות שעובדות עם מטבע אחד ולא עם אחר, יש רשתות שבהן העמלות בגין ביצוע פעולות עולות יותר וכן הלאה. בשורה התחתונה, אם יש לי ביטקוין לדוגמא ואני רוצה לבצע פעולות ברשת האת'ריום, קיימת לי האפשרות להפקיד את הביטקוין שלי ולקבל בתמורה גרסא "עטופה" של הביטקוין (Wrapped Bitcoin- Wbtc), ז"א קיבלתי נכס שהוא צמוד בערכו לביטקוין (ולמעשה הוא מייצג את הביטקוין בעולם האת'ריום) אבל כעת אוכל להשתמש בו ברשת האת'ריום. כשארצה, אוכל לפדות אותו בחזרה למטבע הביטקוין. האם יצא מרשותי נכס? לא בטוח. היה לי ביטקוין ונותר לי ביטקוין, מדובר במעין קבלה עבור הביטקוין, ובמקרה זה נשאלת השאלה האם מדובר בפעולה שמקימה אירוע מס. ויש עוד דוגמאות רבות לכך בעולם הקריפטו, כל דוגמא עם הניואנסים שלה.

בנוסף, קיימים מקרים שאפילו רשות המסים שותקת לגביהם, אבל קצרה היריעה מלהרחיב בנושא זה.

כאשר יווצרו לנו אירועי מס עוקבים (ואמיתיים) כתוצאה מהאירועים אשר פורטו למעלה, כמובן שיש לשלם בגינם מס הכנסה, אך אנו סבורים שיש לבחון כל אירוע וייתכן וקיימות פעולות בעולם הקריפטו שאינן מהוות מכירה לצורך פקודת הכנסה במקרים מסוימים ולכן אינן מקימות אירוע מס.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח נדב ליבנה, ממשרדנו.

 

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה