מבזק מס מספר 925 - 

מיסוי בינלאומי  9.6.2022

NFT – חזרה לשפיות? ומהו המיסוי? - 9.6.2022

בעת האחרונה אנו רואים התקררות משמעותית בתחום שהיה "חם" בעולם הקריפטו, ה- NFT  (Non Fungible Token), ובתרגום מילולי "אסימון חסר תחליף". NFT הינו נכס המשתמש ב-blockchain של מטבעות קריפטוגרפיים סטנדרטיים כדי לייצר רשומה דיגיטלית ייחודית.

המונח Non Fungible אומר שלא ניתן לשחזר או להחליף את אותו הנכס, בשונה מסחורות או נכסים אחרים כגון כסף שהינו דוגמה מצוינת לנכס בר החלפה, לפיו שטר של דולר יחיד ניתן להמרה בקלות לארבעה רבעים או מאה אגורות מאותו סוג.

חלק הארי בעולם ה- NFT עוסק ביצירות אומנות שהופכות לנכס דיגיטלי שניתן לאסוף. כל NFT הוא ייחודי בעיצובו ולא ניתן לשכפלו, מה שהופך אותו למוגבל ונדיר.

ניתן ליצור NFT על יצירה וירטואלית או יצירה פיזית.

הערך של NFT נגזר מכך שאותו טוקן מוכיח בעלות על האמנות. נפח העסקאות בתחום ה- NFT בשנת 2021 היה גבוה והסתכם במיליארדי דולר אולם לאחרונה ירד באופן משמעותי והתכווץ בכ- 90%. בנוסף, מחירי היצירות קרסו באופן משמעותי, ונראה כי ה"בועה" של מחירי ה- NFT התכווצה משמעותית.

למרות הקריסה של מחירי ה- NFT, בשנה האחרונה נתקלנו בעסקאות לא מעטות של משקיעים ושל מיזמים בתחום, אשר הצליחו להפיק רווחים משמעותיים ולגייס סכומי כסף יפים.

משרדנו ליווה לא מעט משקיעי קריפטו ובכללם משקיעי NFT, ומיזמים בתחום, ובעניין זה עלו שני היבטים עיקריים:

האחד – הפרות דיווח בישראל מצד משקיעי קריפטו אשר לא דיווחו על פעילותם בשנים האחרונות, נושא הזקוק לטיפול מיידי, במיוחד לאור העברת המידע המתוכננת ע"י בורסות קריפטו במסגרת חילופי מידע אוטומטיים (ראו מבזק מס 923).

השני – מהו המיסוי, אם בכלל, החל על מכירת NFT. יודגש כי שאלה זו רלוונטית למשקיעים בלבד, ולא ליזמים או מנפיקים אלפי יחידות – שם יטענו כי פעילותם היא "עסקית".

לפני כחודשיים פרסמה רשות המיסים "הבהרה" לגבי אופן המיסוי של נכסי NFT. בהבהרה מפורט כי "מאחר וה NFT -מהווה זכות חזקה בלתי מוחשית בנכס כלשהוא (לרוב יהיה מדובר בתמונה או בזכות על דמות וירטואלית כלשהיא), ה-NFT עומד בהגדרת "נכס" שבסעיף 88 לפקודת מס הכנסה".

לאור ההגדרה האמורה, רשות המיסים קובעת כי יש למסות נכסי NFT בהתאם לעמדתה שפרסמה בחוזר מס הכנסה 5/2018 בעניין מיסוי מטבעות וירטואליים, קרי מיסוי כרווח הון ממכירת "נכס" (לעניין הערותינו לחוזר 5/2018 וכן בעניין מיסוי מטבעות דיגיטליים כ"נכס" לאור פס"ד קופל ראו מבזקנו 728 ו- 783).

רשות המיסים מוסיפה בהבהרתה וטוענת כי: "מאחר ומדובר בזכות חזקה בלתי מוחשית, ה- NFT אינו מהווה "מיטלטלין לשימוש אישי" ובהתאם לכך, ה-NFT  אינו מוחרג מהגדרת נכס הקבועה בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה".

בהקשר הזה נבקש לחדד כי לעמדתנו, ככל ועסקינן במכירת NFT אשר קשור ומייצג בעלות בנכס פיזי (להבדיל מיצירה דיגיטלית), יש מקום לטעון כי כשם שיצירת האמנות הפיזית עצמה הייתה פטורה, כך גם ה- NFT אשר מייצג אותו.

 

בהזדמנות זו אנו קוראים למחזיקים בנכסי קריפטו להיערך מבעוד מועד להעברת המידע האוטומטי המתוכנן, וככל הנדרש להסדיר את הדיווחים לגבי פעילות הקריפטו בהקדם, שכן אנו צופים אכיפה מוגברת על ידי הרשויות השונות לאחר שהמידע יגיע לרשותן.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ועו"ד חגי אלמקייס, ממשרדנו.    

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה