מבזק מס מספר 89 - 9.11.2004

מיסוי ישראלי - גזרות מסוימות במסגרת הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת 2005

ביום 27.10.2004 פורסמה הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה) התשס"ה – 2004.

הצעת החוק כוללת שינויים רבים בחוקי המס, אשר חלקם נדונו כבר בעבר, וחלקם חדשים.

להלן נביא מקצת השינויים המוצעים בהצעת החוק, הקשורים לענייני מיסוי:

חוק הביטוח הלאומי:

שיעור דמי הביטוח הלאומי המוטל על מעסיקים בגין עובדיהם יופחת בהדרגה החל משנת המס 2005, במשך שלוש שנים, באחוז ומחצית.

פקודת מס הכנסה:

1. מוצע להפחית את תקרת המשכורת אשר בגינה הפקדה לקרן השתלמות תהא פטורה ממס משכר חודשי של כ- 15,400 ₪ לסך של כ- 7,000 ₪, החל משנת המס 2005. הפקדת סכומים העולים על הסכום האמור תהא חייבת במס בידי העובד כבר במועד ההפקדה.

2. על פי ההצעה יבוטל הפטור על פיצויי פרישה לחלוטין החל משנת 2005. פיצויי פרישה פטורים ממס על פי הדין הקיים כיום יינתנו בגין וותק שנצבר עד ליום 31.12.2004. הפטור בגין מענק עקב מוות לא יבוטל במסגרת הצעת חוק זו.

3. ביטול מוחלט של הפטור הניתן להכנסות מהגרלות, הימורים או פרסים (כיום יש פטור עד סך של כ- 70,000 ₪ לשנה).

4. ביטול מוחלט של הנחות המס בגין עבודה במשמרות במפעלים תעשייתיים.

5. על פי ההצעה תבוטל נקודת הזיכוי בגין בן זוג שאינו עובד (סעיף 37 לפקודה), בן זוג עוזר וכן בגין בן הזוג בחישוב מאוחד. הנימוק לביטול נקודת הזיכוי האמורה הוא כי סכום זה ישמש בעקיפין לתשלום מס בריאות בגין עקרות בית. נימוק זה אינו עולה בקנה אחד עם ביטול נקודת הזיכוי בחישוב משותף, שכן במקרה זה משלם בן הזוג  דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות מלאים כדין.

מס ערך מוסף:

1. הרחבת המונח "שכר" לעניין מוסד כספי: יוטל מס שכר גם על מענק פרישה או מענק עקב מוות והפקדות מעביד לקרן השתלמות וקופת גמל (שאינה קופה מרכזית לפיצויים), שמשלם מוסד כספי לעובדיו. נציין כי בדברי ההסבר להצעת החוק יתכן כי הכוונה הייתה להטיל מס שכר כאמור גם על מלכ"ר.

2. יבוטלו מרבית הפטורים ממע"מ לאזור העיר אילת, לרבות פטור ממע"מ ביבוא, מכר ומתן שירותים, מכר מקרקעין ועוד.

3. במסגרת ביטול הפטורים לאזור אילת לא תבוטל ההטבה למעסיק תושב אילת, בגין הכנסות העבודה המשולמות לעובדיו, אולם תקרת המס לחישובה תתבצע כלפי כל עובד בנפרד – ולא לגבי כלל המס המנוכה במקור, כפי שניתן לפרש עד היום.

חוק עידוד השקעות הון:

במסגרת תיקוני החקיקה המוצעים בהקשר לחוק עידוד השקעות הון נקבעו כללים חדשים, במסגרת החקיקה, לקביעת התנאים להכרה במפעל כמפעל מאושר, ולאישור הרחבה במפעל קיים.

נקבע "מסלול ירוק" אשר יאפשר לחברה להקים / להרחיב מפעל שיזכה להטבות, אם הוא עומד בתנאים שנקבעו בחוק, ללא צורך באישור מראש ממרכז ההשקעות. הזכאות להטבות תיבחן במסגרת השומה. (עם זאת, למי שלא בוטח בהליך השומה – תינתן האפשרות לפנות לקבלת אישור מראש).

פרטים נוספים לגבי השינויים הנוספים בחוק זה והשלכותיהם ייבחנו בהרחבה באחד ממבזקי המס הקרובים.

מיסוי בינלאומי - מס הגנה בקפריסין על הכנסה "רעיונית"

החל מ- 1 בינואר 2003, נחקקו בקפריסין הוראות בדבר מס הגנה, אשר קובעות בין היתר מיסוי בשיעור של עד 15% במקרים מסוימים כגון כאשר חברה קפריסאית מחזיקה במניות חברות תושבות מדינות נוחות מחוץ לקפריסין. מס ההגנה אינו מותר בניכוי כהוצאה לצורך חישוב ההכנסה החייבת לחברות וליחידים ואינו חל על תושב חוץ.

לאור האמור מומלץ לבחון בקפידה, את מבני המס הכוללים חברות קפריסאיות, ולאמוד את השפעת מס ההגנה.

בסיוע ופרטים נוספים בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח רונית בלומקין או לרו"ח חגי אלמקייס ממשרדנו.

מיסוי בינלאומי - מס הגנה בקפריסין על הכנסה "רעיונית"

החל מ- 1 בינואר 2003, נחקקו בקפריסין הוראות בדבר מס הגנה, אשר קובעות בין היתר מיסוי בשיעור של עד 15% במקרים מסוימים כגון כאשר חברה קפריסאית מחזיקה במניות חברות תושבות מדינות נוחות מחוץ לקפריסין. מס ההגנה אינו מותר בניכוי כהוצאה לצורך חישוב ההכנסה החייבת לחברות וליחידים ואינו חל על תושב חוץ.

לאור האמור מומלץ לבחון בקפידה, את מבני המס הכוללים חברות קפריסאיות, ולאמוד את השפעת מס ההגנה.

בסיוע ופרטים נוספים בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח רונית בלומקין או לרו"ח חגי אלמקייס ממשרדנו.

ביטוח לאומי - הפטור להכנסה משכר דירה למגורים - הערכות לתום שנת המס - הקטנת תקרת הפטור למס הכנסה ופטור קבוע מדמי ביטוח לאומי.

חבות במס הכנסה

במבזק מס מספר 77 מיום 4.8.2004 עדכנו כי תקרת שכר הדירה למגורים לצורך חישוב הפטור  תיוותר במהלך שנת 2004 בסך של 7,390 שקלים חדשים לחודש.

החל משנת 2005 תוקטן תקרת הפטור בהדרגה, כך שבשנה הקרובה תועמד תקרת הפטור על 75% מסכומה לשנת 2004 (כ- 5,500 ₪ לחודש), ובשנת 2006 היא תהא רק 50% מסכום התקרה לשנת 2004 (כ- 3,700 ₪ לחודש).

ראוי כי בעלי דירות המושכרות למגורים ואשר הכנסתם החודשית משכר הדירה נמוכה מסכום התקרה הפטורה לשנת 2004 יבחנו אפשרות קבלת שכר דירה מראש, בכדי ליהנות מהפטור המרבי הקיים היום.

חבות בדמי ביטוח לאומי

במבזק מס מספר 57 מיום 17.2.2004 ציינו, לגבי אופן הגשת דוחות למס הכנסה לגבי שנת המס 2003 וחבות בדמי ביטוח לאומי, כי ניתן לכלול בדוח למס הכנסה את ההכנסה הפטורה משכר דירה למגורים, בניכוי הוצאות שהוצאו בהשגתה – זאת לצורך ביצוע מבחן גובה ההכנסה הפסיבית וכן לשם הקטנת הסכום שעלול להיות חייב בדמי ביטוח לאומי  במידה ויתחייב.

ביום 1.8.2004 פורסם תיקון 76 לחוק הביטוח הלאומי, לפיו הכנסות פסיביות בשוק ההון (ריבית ודיבידנד שלא בידי בעל שליטה בחברה המחלקת את הדיבידנד) וכן הכנסות משכר דירה למגורים, הפטורות ממס לפי הוראת השעה, או החייבות במס בשיעור 10% לפי סעיף 122 לפקודה, לא תחשבנה כהכנסה לעניין חוק הביטוח הלאומי, זאת החל משנת המס 2004. (נציין כי הכנסות הנובעות מריבית ודיבידנד היו פטורות כבר בשנים 2002, 2003 במסגרת הוראת שעה לחוק הביטוח הלאומי – ראה התייחסות במבזקי המס 69, 70).

מכאן שלגבי שנת המס 2004 ואילך, בהקשר להכנסות משכר דירה למגורים הפטורות ממס או העומדות בתנאים להחלת סעיף 122 לפקודה (ההכנסות אינן מעסק, הן בידי יחיד ושולמו בגינן מקדמות), לא תחול כל חבות בדמי ביטוח לאומי לגביהן, והן לא תיכללנה במניין שיעור ההכנסה הפסיבית מכלל ההכנסה – לצורך הקביעה האם ההכנסה הפסיבית כולה תהא חייבת בדמי ביטוח לאומי (על פי תקנה 14 או 15 לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח) התשל"א 1971)!

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה