מבזק מס מספר 881 - 

מיסוי בינלאומי  7.6.2021

אמנת מס חדשה בין ישראל לבין איחוד האמירויות – חלק א' - 7.6.2021

ב- 31.5.2021 נחתמה אמנת מס היסטורית בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות (להלן: האמירויות), אשר צפויה להיכנס לתוקף בחודש ינואר 2022 לאחר אישרורה ע"י שתי המדינות (להלן: האמנה).

במבזקנו זה ובמבזקנו הבא, נסקור את הנושאים העיקריים והייחודיים העולים מתוך אמנת המס ונעמוד על משמעויות אפשריות של האמור על תושבי שתי המדינות.

ככלל, מס החברות החל באמירויות הוא 0%, למעט בתחומי עיסוק ספציפיים. כמו כן, יחידים הנחשבים לתושבי האמירויות לצרכי מס, אינם חייבים במס בגין הכנסותיהם (ראו לעניין זה מבזקנו מספר 843).

שיעורי המס הניתנים לניכוי במקור הנקובים באמנה הינם מהנמוכים ביחס לאמנות מס אחרות עליהן חתומה ישראל, בפרט בכל הנוגע לניכוי במקור החל על ישויות המוגדרות כ"תכנית פנסיה" וכ"יישות ממשלתית מוסמכת" (להלן: ממשלת האמירויות) אשר האמנה מחילה עליהן דין ספציפי.

דיבידנד – לא ינוכה מס במקור בגין דיבידנד המחולק מחברה ישראלית לתכנית פנסיה של האמירויות ולממשלת האמירויות, המחזיקה בפחות מ- 5% מההון המחלקת.

ניכוי מס במקור בשיעור 5% יחול על חלוקה לממשלת האמירויות המחזיקה ביותר מ-5% מהון המחלקת.

בחלוקה לחברה תושבת האמירויות המחזיקה לפחות 10% מהון המחלקת בתקופה של 365 ימים שקדמו ליום החלוקה, לרבות יום החלוקה – ינוכה מס במקור בשיעור של 5%. בכל יתר המקרים יוטל ניכוי מס במקור בשיעור 15% .

ריבית – גם במקרה זה, לא ינוכה מס במקור בגין הכנסות מריבית שמקורן בישראל ומשולמות לתכנית פנסיה של האמירויות או לממשלת האמירויות. עם זאת, אם גופים אלו מחזיקים לפחות 50% מהון החברה הישראלית משלמת הריבית, ינוכה במקור מס בשיעור 5%.

בכל המקרים האחרים, יחול ניכוי מס במקור בשיעור 10%.

 

תמלוגים – תמלוגים המשולמים מחברה ישראלית לחברה או ליחיד תושבי האמירויות, ינוכה מס במקור בשיעור 12%, שהינו שיעור מס ייחודי ביחס לאמנות מס אחרות עליהן חתומה ישראל.

באמירויות לא חל ניכוי מס במקור על תשלומים לתושבים זרים ולכן, ככלל על תושבי ישראל המתחייבים במס בישראל בגין הכנסתם, לא צפויות להיות השלכות מס ניכרות בעקבות האמנה. מאידך, נראה כי שיעורי המס המופחתים באמנה נקבעו במטרה לעודד גופים ממשלתיים, תכניות פנסיה וחברות פרטיות תושבי האמירויות להשקיע בישראל תוך שימור שיעורי המס הנמוכים אליהם הם כפופים ובכך, לאפשר לחברות ישראליות להוות השקעה אטרקטיבית עבור משקיעים תושבי האמירויות (בניגוד לנדל"ן בגינו יתחייבו במס מלא בהתאם להוראות הדין הישראלי).

 

רווח הון במכירת מניות של חברה תושבת ישראל – כידוע, הפקודה מעניקה פטור ממס בתנאים מסוימים לתושבים זרים במכירת מניות של חברות ישראליות. ברוב אמנות המס עליהן חתומה ישראל רווחי ההון חייבים במס במדינת המושב בלבד אולם, האמנה מאפשרת הטלת שיעורי מס מוגבלים בעת מכירת מניות של ישות שאינה נסחרת במדינת המקור, כמפורט להלן: 0% במכירת מניות ע"י ממשלת האמירויות שהחזיקה, במישרין או בעקיפין, בכל עת בתקופה של 12 החודשים טרם המכירה בפחות מ- 10% מכוח ההצבעה בחברה ו- 5% מס בהחזקה כאמור, בלפחות 10% מכוח ההצבעה בחברה.

במכירה ע"י תושב האמירויות שאינו ממשלת האמירויות ואשר החזיק, בכל עת בתקופה של 12 החודשים קודם למכירה בפחות מ- 10% מכוח ההצבעה בחברה יתחייב המוכר במס בשיעור 10%. בכל מקרה אחר, יחול הדין הפנימי בישראל.

יש לשים לב כי ההתייחסות הינה לשיעור ההחזקה בכוח ההצבעה בחברה ולא לשיעור ההחזקה בהון הישות הנמכרת או לשיעור הזכויות ברווח שלה.

נציין, כי במכירה של מקרקעין או במכירה של ישות ש- 50% או יותר מערך מניותיה במהלך 365 ימים שקדמו למכירה נובע ממקרקעין, כהגדרתו באמנה, יחול הדין הפנימי.

חתימה על אמנת מס טומנת בחובה השלכות מסויות שיש לקחת אותן בחשבון בעת ביצוע פעילות בינלאומית. במבזקנו הבא נעמוד על סוגיות נוספות העולות מתוך האמנה.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) סאלי חדד-גליבטר, ממשרדנו.

 

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה