מבזק מס מספר 76 - 

מיסוי ישראלי  27.7.2004

סווג הכנסות ממכירת ניירות ערך ומעסקאות עתידיות בבורסה כהכנסה פירותית או הונית - 27.7.2004

לאחרונה פרסמה נציבות מס הכנסה – בחלוף יותר משנה מפרסום הטיוטא – חוזר בנושא האמור בנדון.

על פי הוראות החוזר, הקביעה האם הכנסה ממכירת ניירות ערך הנה פירותית או הונית תהא בהתאם לקיומם של מבחני הסיווג כפי שמוצגים בחוזר. להלן עיקרי המבחנים הנכללים בחוזר (ואשר גובשו בפסיקה- בעיקר פסק הדין בעניין מזרחי), בנושא זה:

מבחן התדירות – החוזר מבהיר כי נדרש מספר רב של פעולות כדי לסווג הכנסה כאמור כעסקית אך איננו מפרט מהי תדירות גבוהה.

מבחן תקופת ההחזקה בנכס – למרות שמשך החזקה קצר מעיד בד"כ על עסקה פירותית, על פי החוזר "רכישת ניירות ערך ומכירתם באותו חודש יכולה עדיין להיחשב כפעולה הונית".

מבחן הבקיאות והמומחיות – על פי עמדת הנציבות בחוזר השקעה באמצעות יועצי השקעות איננה הופכת את הרווחים מהשקעה הונית להכנסה עסקית "באופן אוטומטי". לעומת זו כאשר מתבצעת פעילות בתיק האישי של מי שהתמחותו ועיסוקו הוא בתחום זה יכול שתהא זו אינדיקציה לסיווג הרווחים כעסקיים.

מבחן היקף ההשקעה – לפי מבחן זה פעילות עסקית תתאפיין דווקא במחזורי מסחר גדולים,

 אולם החוזר מסייג את הקביעה לגבי מי שמשקיע את חסכונותיו, אשר לעיתים מחזורי ההשקעה בהם עשויים להיות גדולים ממחזורי פעילותו האחרת.

מבחן המימון –"נטילת אשראי בנקאי למימון פעילות בניירות ערך עשויה להוות אינדיקציה לסיווג הרווחים מניירות הערך כעסקיים" .

מבחן הארגון – "קיומו של מנגנון, מקום עבודה מסודר… יש בהם כדי להעיד על קיומו של עסק".

מבחן ההבשלה וההשבחה – "ביצוע פעולות להעלאת ערך הנכס מצביע על פעילות עסקית". מבחן זה, עד כמה שהוא מסייע במקרים אחרים – כגון מקרקעין, ספק אם הינו רלוונטי כאשר מדובר בני"ע סחירים.

מבחן טיב הנכס – "אופי ספקולטיבי של ניירות ערך יכול להצביע על עסקיות". גם מבחן זה לטעמנו איננו רלוונטי, ככל שמדובר בניירות ערך סחירים, שמטבעם הינם נכסים בעלי אופי ספקולטיבי!

מבחן הנסיבות המיוחדות – הנו מבחן גג, שעל פי החוזר עשוי לשנות את הקביעה שהוכרעה בהתאם למבחנים הקודמים. נציין כי לפי עמדתו של רו"ח ג'קי מצא המיועד לתפקיד סגן נציב מס הכנסה מנהל המחלקה המקצועית כפי שבאה לידי ביטוי בעבר, מבחן הנסיבות המיוחדות בא להקל על הנישום ולא להחמיר עמו.

בהקשר לעסקאות עתידיות קובע החוזר כי " הכנסה מעסקה עתידית לכשעצמה אינה פעילות עסקית ולא בכל מקרה תסווג ההכנסה המופקת ממנה כהכנסה עסקית . הכנסה מעסקה עתידית המיועדת להגן על השקעה הונית בני"ע שאינה מגיעה כדי עסק (גידור סיכונים) לא תיחשב הכנסה עסקית.

בהקשר לחוזר ועוד לפני כן, כפי שהבהרנו בכנס אילת בשנה שעברה, אנו בדיעה כי עסקאות מסוימות בשוק ההון עדיין אינן חייבות במס כלל. בדבר פרטים ניתן לפנות לרו"ח ישי חיבה ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה