מבזק מס מספר 674 - 

מיסוי מקרקעין  26.1.2017

מס ריבוי דירות קורם עור וגידים… - 26.1.2017

בסופו של דבר (ואולי לא סופו, לאור הבגצי"ם שיתבררו בסוף חודש פברואר), רשות המיסים נערכה מיחשובית, והעלתה לאתר שלה את המחשבון לחישוב "הסכום הקובע" – שווי הדירות לצורך הטלת "מס ריבוי דירות", בצרוף טפסים רלוונטיים ליישום הדיווח והמיסוי.
(לעקרונות בסיסיים של החוק אמנם עוד טרם קביעתו הסופית, ואף שחלו בנוסח הסופי שינויים מסויימים ביחס למוצע בתחילה, ראו מבזקי מס מספר 654 ו -657ׂ).
נציין במבזק זה כמה נקודות בהקשר לחוק ולמחולל האמור:

שווי הדירה

  • איש אינו יודע ליישם את הנוסחה המסובכת שנקבעה בחוק (ובתוך פחות מחודש תוקנה בצו שפורסם ביום 24.1.2017).
    אי לכך ניתן לכאורה להישען רק על המחולל שהופעל באתר רשות המיסים, לצורך בחינת חבות או פטור בעצם הכניסה לחוק, ולחישוב המס (1% משווי הדירה – עד תקרת 18,000 ₪ שנתי), לדירות ש"זכו" להיכנס לתחולתו (אלו ששוויין עולה על 1.15 מליוני ₪).
  • בטופס מספר 7201 וכותרתו "הצהרה על ריבוי דירות לשנת 2017", נדרשת הצהרה מפורטת של גוש/חלקה של הדירה, ישוב, רחוב, מספר הבית ומספר הדירה. כמובן נדרש גם ציון שטח הדירה.
  • למה אנחנו מציינים פרטים טכניים בנאליים אלו? – משום שבמחולל של רשות המיסים נדרש להכניס רק ישוב ורחוב (ומ"ר)!!
    מספר הבית כלל לא משנה, ועל מספר הדירה אין מה לדבר כלל.
  • כלומר המחולל מוציא שווי לדירה בהתייחס רק לרחוב. אין כל חשיבות אם מדובר בבית חדש או בית ישן, מספר חדרים, קומת גג או קומת רחוב – כולם יקבלו אותה תוצאת שווי, כפונקציה של המ"ר בלבד!!
  • יתרה מזו – מהדמיות שערכנו עולה, כי שכונה שלימה באותו ישוב ולא רק אותו הרחוב – מקבלת אותם ערכי שווי לכל הדירות/בתים, ובלבד שמדובר באותו מ"ר !!
  • מסקירת ההגדרות של הפרמטרים השונים בנוסחה שבחוק, שאין לנו כמובן יכולת לפענח אותה ובוודאי לא לחשב לבד את "הסכום הקובע" (שווי הדירה), עולה אכן כי אין כל התייחסות בפרמטרים אלו לוותק הדירה/בית, לבניה רוויה או בניה צמודת קרקע ולא למספר הבית. רק הסביבה קובעת!
  • אמנם רשות המיסים מציינת באתר שלה בדברי הרקע להפעלת מחולל השווי הנ"ל, כך:
    "הרשות מבהירה כי תוצאת החישוב של "הסכום הקובע" היא בהתאם לנוסחה שנקבעה בחוק, ואינה משקפת בהכרח את מחיר או שווי הדירה, אלא קירוב לממוצע מחירי הדירות באזור בו ממוקמת הדירה, המבוסס על הערכה סטטיסטית על פי מאפייני האזור שבו הדירה נמצאת ושטח".
    לדעתנו האמירה הפשטנית הזו אינה מספקת: האם באמת סביר, צודק או חוקתי להטיל מס על בעל דירה מסויים לפי שווי של דירות אחרות בסביבתו, שבבעלותם של יחידים אחרים, רק בגלל שלמחוקק נוח להטיל המיסוי על ממוצע שוויים סביבתי??

מועד חובת ההצהרה והתשלום
את טופס ההצהרה לשנת יש למלא ולשלוח במכתב/במייל /בפקס עד 31.3.2017.
את המס המחושב בטופס לאחר שהוזנו בו הנתונים שהוצאו מהמחולל – יש לחלק לשניים: מחצית המס לשלם עד 30 ביוני, והמחצית השניה עד 31 בדצמבר 2017.
התשלומים ישולמו ככל הנראה בשומה שתופק בלווית שובר תשלום מתאים – ע"י מנהל מיסוי מקרקעין הרלוונטי, וישלחו לבית האזרח (בתקווה שיגיעו לפני ה-30.6.2017).

פטור חלקי מהמס השנתי בגין מכירת דירה
החוק מאפשר קבלת פטור ממס ריבוי דירות בגין דירה חייבת מסויימת ככל שחייב במס, מכר עד 31.10.2017 דירת מגורים כלשהיא. הפטור הוא יחסי לפי יחס התקופה בה הוחזקה על ידו הדירה בשנת 2017, מתוך 365 הימים של שנת 2017 כולה.
(לדוגמא: מי שמכר דירת מגורים ב-31.1.2017, יפטר מ-1/12 ממס ריבוי דירות).
הנקודה המעניינת היא כי החוק מעניק את הפטור המחושב כאמור – לא דווקא לגבי הדירה הנמכרת עצמה, אלא לאחת מכל דירותיו החייבות האחרות של אותו חייב במס, כפי שיבחר!!
כלומר גם אם תימכר דירה זולה, יבוקש ויינתן פטור ממס (יחסי לתקופת האחזקה בה כאמור) בגין דירה יקרה ו"עתירת" מס ריבוי דירות אחרת, שכלל לא נמכרה!
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה