ביום 4 ביולי 2016 ניתן פס"ד בעניין עמיקם טיגר (ע"מ 6916-11-15).
פסק הדין עוסק בשאלת זכותו של נכה לפטור ממס ע"פ סעיף 9(5)(א)(1) לפקודה (הפטור הגבוה, מיגיעה אישית) במקרה שתקופת נכותו נצברה ל – 365 ימים, אולם לא בתקופה רצופה.
המערער, רו"ח במקצועו, חלה ובאוגוסט 2012 קבעה ועדה רפואית את נכותו כדלקמן:
לאחר קבלת החלטת הוועדה הרפואית כאמור, הגיש המערער תיקון לדוח 2010 שהוגש כבר קודם לכן, ודרש הן לגבי דוח 2010 והן לגבי הדוח ל-2012, פטור ממס, לפי תקרת הפטור בסעיף 9(5)(א)(1), בהתאם למשכורתו ומספר חודשי הנכות שניתנו לו בכל שנה. טענת המערער היא כי משנקבעה נכותו בשיעור 100% ל-365 ימים לפחות, אף שהללו אינם בתקופה רציפה אחת, הרי שהינו עומד בתנאי הסעיף, וזכאי לפטור האמור.
מנגד, טען פקיד השומה, כי מאחר והתקופה שנקבעה למערער נכות בשיעור 100% אינה רציפה, אין הוא עומד בתנאי סעיף 9(5)(א)(1) לפקודה ולפיכך אינו זכאי להטבה הקבועה בסעיף זה.
ביהמ"ש מקבל את הערעור וקובע, בהסתמך על נוסח החוק, כי אין אחיזה בלשון החוק לדרישת פקיד השומה שתקופת הנכות הנדרשת של 365 ימים תהא רציפה.
קביעה זו מתעצמת לאין שיעור באשר נמצא כי בהצעת החוק לתיקון 134 אשר "נועד לצמצם את מספר הנכים הנהנים מהטבת מס"… "הוצע לתקן את סעיף 9(5) לפקודה, ולהוסיף דרישה לפיה הנכות בשיעור 100% תהיה "לתקופה העולה על 365 ימים רצופים". עינינו הרואות כי בחקיקה שיצאה לבסוף תחת ידו של המחוקק, לאחר שנדונה בידי הגורמים המקצועיים – המילה "רצופים", הושמטה!
הערעור התקבל, ונקבע כי המערער יהיה זכאי לפטור ממס בדיוק כפי שביקש.
הארות ותובנות
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ולרו"ח רונית בר, ממשרדנו.
כידוע, במכירת מניותיה של חברה ישראלית שמניותיה אינן נסחרות בבורסה על ידי חברה אחרת, מחושב רווח הון אשר מחולק למרכיבים שונים כשעל כל אחד מהם חל שיעור מס שונה: הסכום האינפלציוני פטור (או חייב בשיעור של 10% עד לשנת 1993), החלק ברווחים הראויים לחלוקה (רר"ל) בשיעור המס החל על דיבידנד (או בשיעור של 10% לגבי החלק שנצמח עד 2002) ויתרת רווח ההון הריאלי בשיעור מס החברות.
בנוסף, בכל הנוגע לחברות תושבות חוץ המוכרות מניותיה של חברה ישראלית, סעיף 97(ב3) לפקודה מעניק פטור ממס על רווח ההון לגבי מניות שנרכשו החל מ – 1/1/2009 בתנאים מסוימים (ובאופן מוגבל יותר לגבי מניות שנרכשו החל מיום 1/7/2005), וביחס למקרים אחרים (למשל לגבי מניות שנרכשו לפני 1/7/2005) – בד"כ תעניק אמנת המס הרלוונטית פטור ממס לחברה הזרה, ככל שהיא תושבת מדינת אמנה.
יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם לא ניתן פטור לחברה הזרה, אף אם היא תושבת מדינת אמנה. כך למשל, אם עיקר שוויה של החברה הישראלית הנמכרת נובע ממקרקעין בישראל (בין אם היא נחשבת לאיגוד מקרקעין ובין אם לאו) שאז לא יינתן פטור, לא לפי סעיף 97(ב3) לפקודה ובד"כ גם לא על ידי אמנת המס. או למשל, אם סעיף 97(ב3) אינו חל ואמנת המס מקנה זכות לישראל למסות את רווח ההון (למשל – בשיעור החזקה של 10% או יותר כמו באמנת המס עם ארה"ב).
נשאלת השאלה אם כך, מה יהא שיעור המס שיחול על מרכיב הרר"ל לפי סעיף 94ב לפקודה (אשר נקבע לפי שיעור המס החל אילו חולקו הרווחים כדיבידנד) – האם שיעור מס של 25% או 30% לפי סעיף 125ב(5) לפקודה או בהתאם לשיעור המס המוגבל עפ"י האמנה הרלוונטית ביחס לדיבידנד?
טענה אפשרית אחת היא, ששיעור המס החל הוא זה הנקוב בסעיף 125ב(5) לפקודה וביחס לחברה המחזיקה 10% או יותר בחברה הנמכרת – 30%, על אף השיעור המוגבל הקבוע באמנה. זאת, הן משום שסעיף 94ב עצמו מפנה לסעיף 125ב לעניין שיעור המס החל, והן משום שמדובר בכל זאת ברווח הון ולא בדיבידנד, כך שהסעיף הרלוונטי באמנה הינו סעיף רווח ההון ולא סעיף הדיבידנד (ובמקרה המדובר ממילא לא חל פטור, וניתנת זכות מיסוי לישראל). ההפניה אם כך לסעיף 125ב לפקודה אינה משנה את סיווג ההכנסה אלא קובעת רק את שיעור המס החל על אותו מרכיב של רווח ההון.
לעמדתנו, ניתן וראוי לתמוך בטענה לפיה יש לדמות את אותו חלק ברר"ל באופן מעשי לדיבידנד, ולאחר מכן לקבוע את שיעור המס שהיה חל באותה חלוקת דיבידנד, ובין היתר יש להתייחס גם להוראות האמנה הרלוונטית. בהמשך לכך, על אף שהסעיף מפנה לסעיף 125ב לפקודה, הרי שלאור הוראות סעיף 196 לפקודה, הוראות האמנה גוברות (מנגד ניתן לטעון כי יש לשאול איזה סעיף באמנה חל בנסיבות העניין, ואם מדובר בסעיף רווח ההון, טענת "האמנה גוברת" בעייתית).
לדעתנו, יש לבחון את התשובה לשאלה הנדונה בראי התכלית שהובילה לקביעת ההוראה האמורה שבסעיף 94ב לפקודה, ואחת מאותן מטרות היא להביא את מוכר המניות למצב של ניטראליות מיסויית בשקילת החלופה המועדפת – האם לחלק דיבידנד לפני המכירה או למכור את המניות עם העודפים הצבורים בחברה. הרצון להביא לניטראליות מיסויית כאמור נובע מאינטרס כלכלי של השארת העודפים בחברה באופן שאולי ישמשו להמשך השקעות ופעילות מקומית אשר תטיב עם הכלכלה הישראלית חלף ריקון עודפיה של החברה רק בשל שיקולי מס.
בפרספקטיבה זו, עולה כי יש להחיל את שיעור המס המוגבל לפי אמנת המס הרלוונטית החל על דיבידנד בעת מכירת מניות החברה הישראלית.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אייל סנדו ולרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.
ביום 22 במאי 2016 קיבל ביה"ד האזורי לעבודה (ב"ל 2553-09-14) את תביעתו של אהרון דב מונדרי (להלן: "המבוטח") לפיה יש לבחון לענין תשלום דמי ביטוח בחוק בנוסחו שהיה קיים עד 2007, את מכלול ההכנסות משכר ומדמי שכירות לפי בסיס שנתי ולא חודשי, וביטל את דרישת המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") לתשלום דמי ביטוח.
רקע חוקי
תקנה 15 להוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח קובעת:
"(א)
(1) מבוטח שהוא עובד וטרם מלאו לו 65 שנה בגבר ו-60 שנה באשה, אך אינו באותו זמן עובד עצמאי ולפחות 50% מהכנסתו אינם מהמקורות לפי סעיף 2(2) לפקודה, ישולמו דמי ביטוח בשיעור החל על עובד מהכנסתו מהמקורות המפורטים בסעיף 2(2) לפקודה ובשיעור החל על מי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי מהכנסתו שאינה מהמקורות לפי סעיף 2(2) לפקודה למעט הכנסתו מפנסיה, ובלבד שהכנסתו הכוללת עולה על מחצית השכר הממוצע כמשמעותו בחוק;
(2) בתקנת משנה זו, "ההכנסה הכוללת" – ההכנסה מהמקורות המפורטים בסעיף 2(2) לפקודה והכנסה אחרת לפי המקורות האמורים בסעיף 2 לפקודה".
קרי מבוטח שיש לו הכנסות שאינן מעבודה שעולות על הכנסתו כעובד שכיר או שוות לו, ישלם דמי ביטוח משני מקורות ההכנסה (עד למקסימום הקבוע בחוק).
תמצית עובדתית
דיון והחלטה
בשולי הדברים:
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט, מר חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.
ביום 22 במאי 2016 קיבל ביה"ד האזורי לעבודה (ב"ל 2553-09-14) את תביעתו של אהרון דב מונדרי (להלן: "המבוטח") לפיה יש לבחון לענין תשלום דמי ביטוח בחוק בנוסחו שהיה קיים עד 2007, את מכלול ההכנסות משכר ומדמי שכירות לפי בסיס שנתי ולא חודשי, וביטל את דרישת המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") לתשלום דמי ביטוח.
רקע חוקי
תקנה 15 להוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח קובעת:
"(א)
(1) מבוטח שהוא עובד וטרם מלאו לו 65 שנה בגבר ו-60 שנה באשה, אך אינו באותו זמן עובד עצמאי ולפחות 50% מהכנסתו אינם מהמקורות לפי סעיף 2(2) לפקודה, ישולמו דמי ביטוח בשיעור החל על עובד מהכנסתו מהמקורות המפורטים בסעיף 2(2) לפקודה ובשיעור החל על מי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי מהכנסתו שאינה מהמקורות לפי סעיף 2(2) לפקודה למעט הכנסתו מפנסיה, ובלבד שהכנסתו הכוללת עולה על מחצית השכר הממוצע כמשמעותו בחוק;
(2) בתקנת משנה זו, "ההכנסה הכוללת" – ההכנסה מהמקורות המפורטים בסעיף 2(2) לפקודה והכנסה אחרת לפי המקורות האמורים בסעיף 2 לפקודה".
קרי מבוטח שיש לו הכנסות שאינן מעבודה שעולות על הכנסתו כעובד שכיר או שוות לו, ישלם דמי ביטוח משני מקורות ההכנסה (עד למקסימום הקבוע בחוק).
תמצית עובדתית
דיון והחלטה
בשולי הדברים:
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח-גלרט, מר חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה.