מבזק מס מספר 63 - 

מיסוי ישראלי  31.3.2004

הצעת חוק בנושא קופות גמל, במסגרת הצעת חוק הפיקוח על עסקי ביטוח - 31.3.2004

בשבוע החולף (22/03/2004) הוסרה מעל סדר יומה של ועדת הכספים של הכנסת הצעת חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, אשר כללה שורה של תיקונים רדיקלים לפקודת מס הכנסה, ואשר לדעת הועדה יש בהצעה משום ניסיון לעקיפת התדיינות מקצועית ישירה של אנשי מקצוע בתחום המס, כמקובל בחקיקת מיסוי. לדעתנו מקצת מהתיקונים יובאו בעתיד בפני הכנסת בניסיון לחוקקם – לפיכך להלן עיקרי הצעת החוק ככל שהיא נוגעת לפקודת מס הכנסה:

1. תיקבע תקרה לאי חבות במס בשל הפקדות מעביד לקופות גמל לתגמולים ולקצבה כך שתהא תקרה כוללת, אשר לא תעלה על ארבע פעמים השכר הממוצע במשק, ראשית לקצבה והיתרה לתגמולים. כיום קיימת תקרה בגובה ארבע פעמים השכר הממוצע במשק לקצבה, ותקרה נוספת של "הכנסה מזכה" – להפקדה לתגמולים.

2. הוצע "להבהיר" כי התקרה לתשלומים הפטורים ממס בעת ההפקדה לקופ"ג תחול לגבי קופות גמל לתגמולים ולקצבה לכל המעבידים גם יחד.

3. הוצע לקבוע כי הפטור ממס המנוי בסעיף 9(17) לפקודה לא יחול על כספים שנתקבלו מקופת גמל לתגמולים בגין ביטוח בפני אובדן כושר עבודה. נעיר כי הסעיף דן בהפקדות המעביד – קרן בלבד.

4. הוצע להגביל את ניכוי ההוצאה לרכישת ביטוח בפני אובדן כושר עבודה, למקרים בהם
הביטוח הנרכש הנו בגין הכנסה מעסק, משלח יד או מהכנסת עבודה בלבד, ובתנאי שההוצאה אינה עולה על 2.5% מההכנסה האמורה.

5. הוצע "להבהיר" כי הזיכוי המוענק בשל רכישת ביטוח חיים הנו בגין מרכיב הביטוח בפני מוות ("ריסק") ולא מרכיב החסכון המשולב בביטוח החיים.

נעיר כי הוראה בעניין הוצאה זה לא מכבר לכל קופות הגמל למיניהן, לרבות לחברות הביטוח, כך שהאישור השנתי, כבר לשנת 2003, תתבצע הפרדה בין ההפקדה ל"ריסק" ליתר ההפקדות.

מאחר והתיקונים האמורים לא נתקבלו בוועדת הכספים של הכנסת וככל הנראה יהא הליך חקיקה מחודש בהקשר לתיקוני פקודת מס הכנסה, וכל עוד לא נתקבלו התיקונים המוצעים הרי שיש להיעזר בכוונה לביצוע התיקון ככלי להערכות מסויית וכתימוכין לעמדות הנישום במקרים סותרים, טרם ביצוע חקיקה "מונעת" כאמור.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה