מבזק מס מספר 626 - 

מיסוי מקרקעין  14.1.2016

הרהורים בעניין דירת ירושה, פטור לפי סעיף 49ב(5) לחוק - 14.1.2016

כידוע הפטור במכר דירות מגורים, צומצם מאוד עם תיקון 76 לחוק, בתחולה מיום 1.1.2014.
סעיפי הפטור העיקריים שנותרו הינם 49ב(2) – פטור לדירה יחידה (שהוחזקה לפחות 18 חודש, ובכפוף לתקרה של כ – 4.5 מליון ₪), ו – 49ב(5) – פטור לדירה שנתקבלה בירושה (כפוף לאותה תקרה).
דרישות הסף המתוארות בסעיף 49ב(5) הינן קיום כל התנאים הבאים:

  • המוכר הוא בן זוג של המוריש, או צאצאו או צאצא של בן זוגו.
  • לפני פטירת המוריש היה בעל דירת מגורים אחת בלבד.
  • אילו היה המוריש בחיים (הפרשנות הינה – "כיום"), היה זכאי לפטור בשל מכירת דירה זו.

שימוש בפטור זה הינו "קלף" עצמאי, וניתן "לשלוף" אותו בכל עת ללא מגבלת זמן, זאת בנפרד מפטור אחר הקיים או לא קיים למוכר, במכירת דירות אחרות שלו.
ראשית, נשוב ונזכיר כי בהצעת חוק 965 מיום 28.10.2015 (אשר טרם הגיעה כדי חיקוק סופי ויתכנו בה שינויים) מוצע להגביל את תקופת השימוש ב"קלף" זה, לשנתיים בלבד מיום פטירת המוריש. (ישנם חריגים בהם תהיה הארכה, כגון אם אחד היורשים בדירה הוא בן זוג של המוריש – אז ימנו שנתיים מיום פטירת בן הזוג, או במקרה בו בין היורשים ישנו מי שטרם מלאו לו 21 – ימנו שנתיים מיום שימלאו לו 21, ועוד).
עם זאת, ובלי קשר להצעת תיקון החוק המוצעת – דבר אחד ברור: הפטור הנוסף על פי סעיף זה, כלל לא יחול, אם וככל שלמוריש היתה יותר מדירת מגורים אחת טרם פטירתו !!
במשק הישראלי כיום לקשישים רבים יותר מאשר דירה אחת.
במקרים המתאימים כגון שיש לאדם קשיש שתי דירות מגורים, ראוי למשפחה, ככל שהדבר אפשרי מבחינה משפחתית, להיערך מבעוד מועד ל"יום הדין", כך שדירה אחת תימכר או תינתן במתנה לבני המשפחה, תוך תשלום 1/3 מס רכישה, ולקשיש תוותר דירה אחת בלבד.
סוגיה נוספת בעניין דירת ירושה (בה נניח כי מתקיימים כל תנאי הסעיף) הינה מצב בו המוריש הוא תושב חוץ והיורש הינו תושב ישראל. האם התנאי השלישי המתואר לעייל, יחשב כאילו הוא מתקיים? שהרי כידוע, הפטור למוכר דירת מגורים יחידה, חל רק על תושב ישראל, ולא לתושב חוץ !!
מן העבר השני מצוי מקרה בו היורש – המוכר, הינו תושב חוץ, אך המוריש היה תושב ישראל טרם פטירתו והתקיימו בו כל תנאי הסעיף.
נראה לנו כי במקרה הראשון – הפטור לא ינתן, בעוד שבמקרה השני, יש מקום לפטור שכן "הקלף" הינו זכאותו של המוריש לפטור במכר דירת המגורים, פטור של תושב ישראל, שעבר בירושה לתושב החוץ.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה