מבזק מס מספר 625 - 

מיסוי ישראלי  6.1.2016

מיזוגים ופיצולים – החלטות מיסוי חדשות, רצף שינויי מבנה - 6.1.2016

בימים אלו פרסמה החטיבה המקצועית ברשות המיסים מס' החלטות מיסוי בהסכם, העוסקות בחלק ה – 2 לפקודת מס הכנסה – שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים. מהחלטות אלו ניתן ללמוד ויש להדגיש מס' נושאים והיבטים חשובים, כפי שיפורט להלן.

החלטת מיסוי 9836/15 דנה בשינוי מבנה על פיו הועברו פעילויותיהן של 2 חברות בתחום מסוים: כל חברה העבירה נכסי הפעילות המסוימת לחברה חדשה אשר הוקמה בשליטתה (תוך ששאר הפעילויות הקיימות בכל חברה מעבירה, נותרו בהן), בתמורה להקצאת מניות בחברה החדשה, על פי סעיף 104א לפקודה.

בשלב שני, התמזגה החברה החדשה השניה עם ולתוך החברה החדשה הראשונה וכך אוחדו הפעילויות באותה חברה.

החלטת המיסוי קובעת, בין היתר, כי אין לראות במיזוג בין שתי החברות החדשות כהפרה של תנאי סעיף 104א לפקודה, וכי מועדי שינויי המבנה, בהם העבירו החברות את הפעילות לחברות החדשות, לפי סעיף 104א לפקודה, יחולו במועד העברת הנכסים. מועד המיזוג נקבע ליום 31/12/2015.

ממועדים אלו משתמע כי תקופת המגבלות חופפת בחלקה, והיא נמדדת ממועד ביצוע המיזוג.

ניתן להיעזר בהחלטת המיסוי, לדוגמא, לשם ביצוע מיזוג של עסק וחברה: נישום א' פועל כעסק של יחיד, מעוניין למזג את פעילות העסק עם חברה הפועלת בתחום דומה / משיק. מיזוג הפעילויות נועד לשם שיפור כושר התחרות של שני העסקים וחיזוקם ככוח משותף וכו'.

החלטת המיסוי מאפשרת העברת הפעילות מהעסק לחברה (חדשה או קיימת) לפי סעיף 104א ולאחר מכן ביצוע מיזוג של שתי החברות, בלי חשש שיראו בכך הפרת הוראות סעיף 104א לפקודה.
החלטת מיסוי 7368/15 דנה בשינוי מבנה על פיו התמזגה חברה בעלת שני תחומי פעילות, עם "שלד בורסאי" בדרך של החלפת מניות (על פי סעיף 103כ' לפקודה), בתמורה להקצאת מניות ב"שלד הבורסאי" לבעלי מניות החברה הנעברת ("המיזוג").
בשלב שני פוצלה פעילות אחת של החברה הנעברת, אופקית, והועברה לחברה חדשה אשר הוקמה ע"י השלד הציבורי – הקולטת (פיצול אופקי), כך שלאחר שינויי המבנה, "השלד הבורסאי" מחזיק במלוא הון המניות של 2 חברות, כשבכל חברה תחום פעילות אחר.

בהחלטת המיסוי – נמחקו בהסכמה כל הפסדיו המועברים של "השלד הציבורי".
גם החלטת המיסוי זו קובעת, בין היתר, כי אין לראות בפיצול, הפרה של תנאי המיזוג.
עוד נקבע, במקרה הנדון, כי מועד המיזוג יהא מועד חתימת הסכם המיזוג או מועד אישור עסקת המיזוג באסיפות הכלליות של שתי החברות – לפי המאוחר, ואילו מועד הפיצול הינו תום שנת המס בה הוגשה הבקשה לפיצול, קביעה חשובה כשלעצמה, לעניין שינויי מבנה. ממועדים אלו ניתן להסיק כי תקופת המגבלות חופפת בחלקה, וכי יש להקדים להגיש הבקשה לאישור לביצוע פיצול על מנת שלא לדחות את מועד הפיצול לשנה נוספת (חשוב בעיקר בשינויי מבנה הנדונים בשלהי שנת המס).

עוד נציין לטובה את החלטת המיסוי המאפשרת מיזוג עם "שלד בורסאי" שכפי הנראה וכעולה משמו שניתן לו בהחלטת רשות המיסים – אין לו כל פעילות עסקית, אולם יש לו ערך עסקי לצורך קידום הנפקה לציבור של החברה הממוזגת.

עוד נוסיף כי בכל ההחלטות המיסוי כאמור בהן בוצע רצף של שינויי מבנה, לא נקבעו תקופות איסור על "דיספוזיציה", לתקופה העולה על שנתיים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה