מבזק מס מספר 617 - 

מיסוי בינלאומי  11.11.2015

סעיף 97(ב3) לפני ואחרי: בא לברך ויצא מקלל? - 11.11.2015

בשנת 2005 הוספה לפקודה הוראת שעה, במסגרת סעיף 97(ב3) לפקודה, המקנה לתושב חוץ שהינו ממדינה גומלת פטור ממס על רווח הון ממכירת ניירות ערך של חברה תושבת ישראל או ממכירת זכויות בחבר בני אדם תושב חוץ שעיקר נכסיו הם זכויות בנכסים הנמצאים בישראל. הפטור האמור חל רק על ניירות ערך שנרכשו בתקופה שמ – 1 ביולי 2005 ועד ל – 31 בדצמבר 2008. במסגרת הוראת השעה נקבעו מספר תנאים נוספים כגון חובת דיווח לרשות המיסים בתוך 30 ימים ממועד רכישת נייר הערך, או רכישה מקרוב ועוד.

במסגרת תיקון 169 לפקודה שתחולתו הינה מ – 1.1.2009, בוטל הסעיף האמור, ונקבע כי כל תושב חוץ יהא זכאי לפטור במכירת נייר ערך של חברה תושבת ישראל ובמכירת זכות כאמור, ללא תלות בהיותו של תושב החוץ תושב של מדינה גומלת.

בהוראות התחולה של סעיף 97(ב3) לאחר התיקון כאמור, נקבע כי נוסחו של הסעיף יחול על מכירת נייר ערך או זכות כאמור, שיום רכישתם ביום התחילה ואילך, קרי החל מתאריך 1.1.2009.

הקביעה כי הוראות החוק יחולו רק לגבי ניירות ערך שנרכשו לאחר ה – 1.1.2009, והעדר סעיף "שימור דינים" במסגרת הוראות התחולה, מעלה את השאלה, מהו דינם של ניירות הערך שנרכשו בין יולי 2005 לדצמבר 2008 ונמכרו לאחר התיקון?
לכאורה, עקב ביטול הסעיף האמור בתיקון 169, נראה כי לפי הוראות החוק, תושב חוץ ממדינה גומלת אשר רכש נייר ערך של חברה ישראלית בתקופת הוראת השעה, וכעת מעוניין למכור את נייר הערך, לא יהיה פטור ממס רווח הון במכירה.

דברי ההסבר לחוק, המבטאים את כוונת המחוקק בתיקון האמור קובעים כי מטרת הסעיף הינה לעודד תושבי חוץ להשקיע בישראל.
עוד מצוין כי על-מנת לעודד את תושבי החוץ להשקיע בישראל בוטלה הוראת החוק אשר הגבילה את המשקיעים רק לתושבי מדינה גומלת ובוטלה הוראת החוק שחייבה את הרוכש בדיווח בתוך 30 יום.

עינינו הרואות כי מטרת המחוקק בתיקון 169 הייתה להקל כמה שניתן על תושבי חוץ להשקיע בחברות ישראליות, אף מעבר להקלה שניתנה במסגרת הוראת
השעה, ובדברי ההסבר אף נכתב כי: "מתן פטור כאמור בישראל יאפשר לחברות בישראל להתחרות מול חברות בחו"ל על השקעתם של תושבי חוץ".
יחד עם זאת, בחוק עצמו ובדברי ההסבר אין כל מענה לשאלה האם הפטור חל גם על תושב חוץ אשר רכש את ניירות הערך לפני שנת 2009.

לדעתנו, נהיר כי מטרת התיקון הייתה המשך הפטור הקיים תוך מתן הקלות נוספות לתושבי החוץ ולפיכך יש לפרשו ככזה שמעניק פטור לתושב החוץ בגין ניירות ערך שנרכשו בתקופת הוראת השעה, עפ"י התנאים הקבועים בה, אף אם נמכרו לאחר ה – 1.1.2009.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח יוסי שלום, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה